BMS سیستم مدیریت هوشمند ساختمان (2)

مهندس نوری

 

ادامه مطلب از شماره قبل …

 

 

2. افزایش رضایت ساکنین و قابلیت اطمینان از تجهیزات و خدمات رسانی:

ارائه خدمات مستمر و بی وقفه با کمترین هزینه عملیاتی عوامل هستند که موجب افزایش رضایت ساکنین و مالکین ساختمان می گردند. این خواسته ها از طرق زیر تامین می گردند:

  • کاهش هزینه های عملیاتی: که در قسمت قبل بدان پرداخته شد
  • ارائه خدمات مستمر: هدف از نظارت بر عملکرد سیستم و سرویس و نگهداری آن، اطمینان حاصل نمودن از کارکرد مناسب و بدون وقفه دستگاهها و کارکرد موثر آنهاست. خرابی اجزاء ماشین نهایتاً موجب صرف هزینه های گزاف جهت انجام تعمیرات خواهد گردید و تعویض قطعه معیوب نیز زمانبر خواهد بود که نتیجه آن نیز قطع سرویس رسانی از سوی دستگاه می باشد. حال اگر در نظر آوریم که دستگاه از کار افتاده وظیفه تامین شرایط محیطی مطلوب را برای ساکنین ساختمان بر عهده داشته است، طبیعتاً می توان نتیجه گرفت که این مسئله موجب عدم رضایت ساکنین خواهد گردید..

 

3. مدیریت هوشمند ساختمان:

امکان نظارت از راه دور و مدیریت سیستمها بدون نیاز به حضور فیزیکی در کنار هر تجهیز یکی از امتیازات بزرگ سیستم مدیریت هوشمند ساختمان است. علاوه بر سهولت در مدیریت، سیستم قابلیت آنرا خواهد یافت تا در کوتاه ترین زمان و به موثرین ترین نحوه ممکن به تغییرات در الگوی مصرف و استفاده از فضاها در ساختمان پاسخ گوید.

  1. حفاظت از افراد و تجهیزات:

تکیه اصلی سیستم اتوماسیون ساختمان بر یک شبکه ارتباطی است که همچون رشته عصبی در تمامی ساختمان، و در ابعاد بزرگتر در مجموعه ای از ساختمانها گسترش یافته و انتقال اطلاعات را در گستره شبکه ممکن می سازد. این شبکه می تواند جهت انتقال سیگنالهای هشدار به حراست ساختمان در صورت وجود دود، حریق، ورود غیر مجاز و یا سایر مواردی که می تواند به ایمنی و امنیت ساختمان آسیب وارد نموده و یا باعث آسیب به سرویس های خدمات رسانی ساختمان گردد، مورد استفاده واقع گردد.

بعلاوه سیستم مدیریت هوشمند ساختمان می تواند از طریق تجمیع سازی سیستمهای اعلان حریق با سیستمهای تهویه مطبوع، سیستمهای کنترل دود و حریق، کنترل تردد و غیره، در زمان بروز حریق در ساختمان سناریوهای حریق را به منظور کنترل انتشار دود و حریق در داخل ساختمان به اجرا درآورده و زمان بیشتری را جهت تخلیه ساختمان در اختیار ساکنین قرار دهد.

  1. افزایش بهر وری کارمندان

سیستم اتوماسیون ساختمان همچنین دارای فواید پنهان و نامحسوسی است که از طریق افزایش کارایی کارمندان و ساکنین، به دلیل ارتقاء سطح کیفی محیط داخل ساختمان حاصل می گردد. با توجه به آنکه به میزان بالایی از بروز مشکلات در تجهیزات کاسته شده و امنیت ساختمان نیز از طریق استفاده از تجهیزات اعلام حریق هوشمند بسیار افزایش می یابد، کارکنان نیز با روحیه بالاتر و دلگرمی بیشتر به کار ادامه خواهند داد.

 

 

نظارت، بتن، گاز، همایش، نمایشگاه، کنفرانس، آب، فاضلاب
Comments (0)
Add Comment