قاتل خاموش اقتصاد ایران

حمیدرضا صالحی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران
سال‌‌ها است که اقتصاد ایران به دلایل مختلف از جمله اعمال تحریم‌‌های ظالمانه، محدودیت‌‌های ایجاد شده در درآمد دولت و… ناکارآمدی خود را نشان داده است. چرا که زیرساخت‌‌های اقتصاد کلان ما برای روزهای سخت آماده نشده بود.
به گزارش تاسیسات نیوز، بر همین اساس، داشتن یک اقتصاد کارآمد که بتوان در آن تولید ثروت، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی بدون تورم را تجربه کرد؛ نیازمند آن است که متغیرهای آن بر اساس علم اقتصاد تعریف شوند. در اقتصادهای پویا نمی‌‌توان بر اساس سلیقه و دلخواه خود و خارج از فرمول‌‌های اقتصادی عمل کرد.
به عنوان مثال در اقتصاد کلان ما، مسئله چند نرخی بودن ارز، یک مسئله کاملا سلیقه‌‌ای و خارج از فرمول اقتصاد است که در حال ضربه زدن به حوزه‌‌های مختلف کشور است.
از سوی دیگر مداخله دولت در قیمت‌‌گذاری‌‌ها و دیگر نهادهای مالی بسیار آسیب‌‌زننده است که در فرمول‌‌های اقتصاد دنیا جایگاهی ندارد، اما در ایران شاهد این موارد هستیم.
تورم یکی از مهمترین شاخص‌‌ها در بررسی وضعیت اقتصاد کشورها است. متاسفانه ما در حوزه کنترل تورم موفق نبوده‌‌ایم. تا زمانی که ما رویکردهای خود در حوزه اقتصاد را تغییر ندهیم، میراث‌‌دار مشکلات سال گذشته در سال ۱۴۰۳ و سال‌‌های آتی خواهیم بود.
در سال‌‌های گذشته به دلیل درآمدهای نفتی بیکران کشور و همچنین کم بودن جمعیت (نسبت به امروز) ممکن بود ناکارآمدی‌‌ها در اقتصاد کشور به عیان دیده نشوند؛ این در حالی است که امروزه ما نیازمندیم یک اقتصاد کارآمد هستیم. چرا که ما هیچ‌‌گاه بدون سرمایه‌‌گذاری، به رشد اقتصادی دست نخواهیم یافت.
این در حالی است که متاسفانه بیش از ۱۰ سال است که در کشور سرمایه‌‌گذاری بزرگی انجام نشده است.
عدم سرمایه‌‌گذاری در حوزه انرژی کشور مانند گاز و برق، موجب شده است که امروز با ناترازی‌‌های شدیدی در این حوزه‌‌ها روبه‌‌رو شویم. به طوری که در تابستان با کمبود برق و در زمستان با کمبود گاز مواجه شویم.
این موضوع به نقش دولت‌‌ها در اقتصاد باز می‌‌گردد. بدون شک ما از طریق اقتصاد آزاد به کارآمدی دست خواهیم یافت. در مقابل، بدیهی است که فضای رانتی افراد سودجو را وارد جامعه خواهد کرد. ما برای رشد تعداد افراد دارای اهلیت در کشور، باید فضای کسب و کار و مختصات آن را کاملا بر اساس عرضه و تقاضا در نظر بگیریم.
حال با توجه به انتخاب شعار سال جاری با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» توسط رهبر معظم انقلاب، باید دید که آیا دولت زمینه را برای مشارکت مردم و بخش خصوصی در امر تولید فراهم می‌‌سازد یا خیر.
از سوی دیگر نرخ ارز ارتباط مستقیمی با تورم دارد. نرخ ارز در کشور ما ناشی از میزان اختلاف تورم ما با دنیا است. اینکه در برخی مواقع علی‌‌رغم بروز اتفاق خاصی (مانند عملیات گسترده نظامی ایران علیه اسرائیل) نرخ ارز نه تنها افزایش پیدا نکرد، بلکه کاهشی نیز شد؛ به دلیل سیاست‌‌ها و پول‌‌پاشی دولت است.
نباید فراموش کرد که بروز چنین اتفاقی حتی اگر در کوتاه‌‌مدت بر نرخ ارز اثر نداشته باشد، موجب ایجاد پتانسیل افزایشی در بازار خواهد شد. از این رو این پتانسیل بالقوه در اولین فرصت خود را نشان می‌‌دهد و موجب افزایش نرخ ارز در بازار خواهد شد.
تیتر خبرها
مسیر تحقق شعار سال در بازار مسکن
قاتل خاموش اقتصاد ایران
اقتصاد ایراناقتصاد کلانتحریمعلم اقتصادعلم اقتضاد
Comments (0)
Add Comment