«یارانه بنزین» هر ایرانی یک فروشنده!

تخصیص یارانه بنزین به هر فردِ ایرانی، از جمله طرح هایی محسوب می شود که در صورت اجرای صحیح انرژی بخش برخی از اقشار آسیب پذیر جامعه خواهد شد و در صورت نبودِ مدیریت صحیح، همه جامعه را خواهد سوزاند.
تاسیسات نیوز/ صدیقه بهزادپور: پرداخت یارانه بنزین به هر ایرانی دارا یا فاقد خودرو، خبری است که واکنش های مختلفی را به دنبال داشته است. «عدالت محوری» یکی از مزایای ارائه شده در این طرح اعلام شده است که اتفاقاً همین رویکرد مورد اعتراض برخی از کارشناسان قرار گرفته و معتقد هستند؛ ” هر کسی از هر وسیله ای استفاده می کند، باید هزینه آن را پرداخت کند و یا اینکه از مزایای هزینه کردِ آن نیز بهره مند شوند.
برخی دیگر به طور کلی معتقدند که این طرح قابلیت اجرا ندارد ، چرا که مشکلات را دوچندان می کند و انتظارات و توقعات مردم را بالا می برد.
به گفته این افراد، نحوه اجرای این طرح باتوجه به ظرفیت های وجود به گونه ای نیست که دلیلِ اصلی اجرای آن قابل اجرا باشد. چرا که در صورت اجرا به طور قطع همه افراد با کوپن ۲۰ لیتری بنزین به دنبال مشتری خواهند بود!
از سویی دیگر، طرفداران این طرح معتقدند که هر وقت بنزین گران شده، با افزایش هزینه های حمل و نقل و به دنبال آن، گران شدن اجناس دیگر مواجه شده ایم، و اجرای برخورداری از یارانه سوخت که عامل اصلی این نوسانات قیمت در همه چیز هستند، عادلانه می باشد.
به اعتقاد این افراد، ” عادلانه ترین طرح تخصیص بنزین به هر نفر است و به این صورت همگی از مزایای یارانه و این سرمایه ملی بهره مند خواهند شد”.
اما گروهی معتقد هستند که با تخصیص یارانه بنزین به همه افراد، باید در انتظار افزایش قیمت بنزین باشیم تا در تبعات این امر نیز به طوریکسان بهره مند گردیم! به گفته این افراد افزایش قیمت بنزین، حکمِ قطعی تخصیص یارانه بنزین در سراسر کشور خواهد بود.
ناصر رئیسی فر،  در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری تاسیسات نیوز، ضمن تاکید بر اینکه درمجموع پرداخت یارانه برای محصولات و خدماتی مانند «بنزین» در کل از مطلوبیت خاصی برخوردار نیست، گفت:
پرداخت یارانه برای هر کالایی معمولاً تنبلی گروهی را به دنبال خواهد داشت و البته «فساد، رانت و دلالی» نیز پای ثابت تخصیص یارانه ها خواهد بود .
بنزین کالای مصرفی است، نه سرمایه ای، اگر می توانند به نفت یارانه بدهند!
رئیس کانون کارفرمایی جایگاهداران سوخت، ایجاد فساد و لابی و تبانی بین کارگران جایگاه های سوخت و مراجعین و بی نظمی ها را از جمله دیگر معایب اجرای این طرح ذکر و خاطرنشان کرد:
بنزین کالای مصرفی است، نه سرمایه ای که به آن یارانه پرداخت شود. در حقیقت هر کسی که بنزین مصرف می کند باید به همان میزان هزینه اش را پرداخت کند، نه کمتر و نه بیشتر و اصلاً پرداخت یارانه برای انرژی به جز اسراف و هدررفت آن نتیجه ای به بار نخواهد آورد.
وی همچنین یادآور شد:
اگر دولت قصد تخصیص یارانه را دارد، باید این یارانه را به «نفت» اختصاص دهد ، که کالای سرمایه ای است و مسلماً مبلغ آن بسیار بیشتر خواهد بود.
رئیسی فر در ادامه تصریح کرد:
هزینه کردِ مبالغی که تحت عنوان یارانه قرار است به همه مردم پرداخت شود، بهتر است صرفٍ هزینه های  زیرساختها شود یا به اشتغالزایی اختصاص یابد، چرا که تخصیص یارانه چیزی جز تنبلی و توقع ایجاد نخواهد کرد، هرچند مبلغی که قرار است که به هر فرد اختصاص یابد، آنقدر نیست که تاثیری در زندگی آن فردا بگذارد، اما در سطح کلان می تواند نقشِ موثری در بهبود وضعیت اقتصاد پایه ای و توسعه اقتصادی داشته باشد.
رئیس کانون کارفرمایی جایگاهداران سوخت افزود :
وظیفه دولت ها ایجاد بستر سازی مناسب برای کل جامعه است این طرحها فقط تورم را زیاد میکند این گونه طرح ها سفره مردم را کوچک تر میکند و به گرانی همه چیز در انتها خواهد انجامید .
موافق طرح: طرح مطلوبی که تاخیر در اجرا هم داشته است
محمد جواد نوفرستی، کارشناس انرژی نیز  با بیان این مطلب گفت :
طرح تخصیص یارانه بنزین به هر ایرانی که به صورت پایلوت در حال اجرا در کیش و قشم است، طرح خوبی است که با تا خیر اجرا می شود، هر چند دارای ابهاماتی است که باید البته رفع شود.
وی با تاکید بر اینکه قیمت فعلی بنزین باید حفظ شود اظهار داشت :
با تایید مسئولان مبنی بر اینکه هیچ افزایش قیمت بنزین در بین نیست، بنابراین بالطبع، افزایش قیمتی در کرایه ماشین و …. و تورم احتمالی نیز نخواهیم داشت.
وی بر ضرورت تجدیدنظر در خرید و فروش سهمیه در اپلیکیشن تاکید کرد و افزود: راهکار پیشنهاد شده اشتباه و خطاست. هم به ضرر کم مصرف‌ها و بنفع پرمصرف‌ها و حتی بنفع باندهای قاچاق و ضد اهداف عدالت‌ و کاهش مصرف است، زیرا طبق آمار رسمی، حدود  ۴۵درصد خانوار کشور، هیچ وسیله نقلیه‌ای ندارند درنتیجه فروشنده سهمیه اعضای خانوار خود خواهند بود.
این استاد دانشگاه بیان داشت: بعلت فشار عرضه و صف فروش عظیم فروشندگان سهمیه مازاد، چنانچه نظارتی نباشد و در ظاهر طبق اظهارنظرات، قیمت خرید و فروش سهمیه بنزین بخواهد بدون دخالت دولت در مواجهه عرضه و تقاضا و مثلا در بازار آزاد کشف و تعیین شود، قیمت‌گذاری توسط خریداران در حداقل ممکن به ضرر کم‌مصرف‌ها صورت خواهد گرفت‌، چون فشار عرضه باعث شکست قیمت می‌شود و همان سقوطی که سهام عدالت در بورس سال گذشته رخ داد برای سهمیه مازاد بنزین رخ خواهد داد.
قیمت بنزینناصر رئیسی فریارانه بنزین
Comments (0)
Add Comment