کیفیت مسکن ملی زنجان مهندسی ساز است

معاون نظام‌های مهندسی ساختمان دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: امروز جامعه مهندسی به سمت حرفه‌ای شدن حرکت می‌کند.
به ګزارش تاسیسات نیوز، حسین مقتدایی قبل ازظهر جمعه در حاشیه آزمون ورود به حرفه مهندسی کاردانی و معمار تجربی و ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان که در زنجان برگزار شد، اظهار کرد: به رغم اینکه در سال‌های گذشته این آزمون در دانشگاه زنجان برگزار می‌شد، امسال شاهد برگزاری این آزمون در دو حوزه دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه روزبه هستیم.
وی ادامه داد: سالانه حدود ۲۰۰ هزار نفر در این آزمون شرکت می‌کنند که این آزمون با توجه به تعداد شرکت‌کنندگان و نوع سوالات، از حساسیت خاصی برخوردار بوده و شرایط کرونایی نیز مزید بر علت شده تا اهمیت آن دوچندان شود.
مقتدایی با یادآوری اینکه افرادی که در این آزمون شرکت می‌کنند، صلاحیت حرفه‌ای و پروانه اشتغال به کار مهندسی کاردانی و معمار تجربی و ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان را دریافت می‌کنند، تصریح کرد: همه این زحمات و عملکردهای وزارت راه و شهرسازی، اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان و نظام مهندسی ساختمان زنجان و نیز سازمان سنجش به محصولی به نام مهندس دارای صلاحیت و با بینش و سواد مهندسی، پروانه اشتغال به کار مهندسی کاردانی یا معماری تجربی با صلاحیت حرفه‌ای مربوطه ختم خواهد شد.
معاون نظام‌های مهندسی ساختمان دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: همه این تلاش‌ها در نهایت منجر به تولید محصولی که یک ساختمان است شده و این محصول برای بهره‌برداران از کیفیت مطلوب برخوردار خواهد بود.
مقتدایی با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی، گام بلندی در راستای تخصصی کردن صلاحیت‌ها و پروانه اشتغال برداشته و این باعث شده تا جامعه مهندسی به سمت حرفه‌ای شدن و تحصصی شدن گام بردارد، افزود: بر اساس آئین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی، وزارت راه و شهرسازی می‌تواند صلاحیت‌های عمومی و تخصصی را به دارندگان پروانه اشتغال بدهد که این آزمون نیز سه صلاحیت بهسازی لحظه‌ای، گودبرداری و کارشناس ماده ۲۷ را دار است.
وی با یادآوری اینکه طی بازدیدی که از طرح اقدام ملی تولید مسکن در استان زنجان داشتیم، از محصولی که قرار است مردم از آن ذی‌نفع شوند، لذت بردیم، عنوان کرد: چرا که کیفیت اجرای ساختمان‌ها در این طرح بسیار بالا بوده و به صورت مهندسی‌ساز در حال اجرا است.
معاون نظام‌های مهندسی ساختمان دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: همه اهداف وزارت راه و شهرسازی نیز این است که بهترین محصول تحویل بهره‌برداران و مردم شود تا به لحاظ ایمنی، بهداشت، سلامت، آسایش، عامه‌پسند باشد که همه این موارد را در طرح اقدام ملی تولید مسکن استان زنجان دیدیم.
مقتدایی در پاسخ به این سوال که آیا امروز ساخت و سازها در کشور بر اساس اصول و قواعد مهندسی است، اظهار کرد: قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در سال ۷۴ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی به اصول و قواعد فنی برای طراحی، نظارت، اجرا و نگه‌داری ساختمان و سایر موارد تاکید شده است که از جمله در ماده ۳۴ قانون نظام مهندسی که اعلام می‌کند رعایت مقررات ملی ساختمان الزامی است و رعایت نکردن این قوانین به منزله تخلف از قانون خواهد بود.
وی تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی مباحث و مقررات ملی ساختمان را در رشته‌های هفت‌گانه ساختمان تدوین و ابلاغ کرده و هر ساله مورد بازنگری و اصلاح قرار می‌گیرد.
مقتدایی گفت: تلاش وزارت راه و شهرسازی و مسئولیت عالی این وزارتخانه بر این است که ساختمان‌ها با رعایت مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهرسازی ساخته شود و اگر بحث جامعه مهندسی به سمت حرفه‌ای شدن حرکت کند، قطعاً این روند مطلوب‌تر و بهتر خواهد بود و اگر تخلفی در مباحث مقررات ملی ساختمان باشد، عوامل دخیل به شعبه انتظامی ارجاع داده خواهند شد.
آزمونزنجانطرح اقدام ملیمسکن ملینظام مهندسی ساختمانوزارت راه و شهرسازی
Comments (0)
Add Comment