نمایشگاه امسال

روح الله واصف/ سردبیر پایگاه خبری تاسیسات نیوز: به نام خدا؛همکاران گرامی سلام و خدا قوت،بیستمین نمایشگاه تاسیسات تهران در شرایط کرونایی درحالی برگزار شد که بازار پیچیده صادرات و واردات به‌وضوح بر نمایشگاه سایه افکنده و مانند سرمای امسال بر بازار این صنعت مهم تاخته بود.
نبود شرکت‌ها و برندهای مهمی چون شوفاژکار، بوتان، ایران رادیاتور، پارس مشعل و شاید ده ها نام دیگر سؤال‌برانگیز است. آیا نمایشگاه تهران توان عرضه چنین مگابرندهایی را ندارد و یا این برندها با نمایشگاه قهر کرده‌اند؟ پیامک شرکت عمران تهویه در روز قبل از شروع نمایشگاه مبنی بر تمایل به شرکت در نمایشگاه ولی عدم تخصیص مکان مناسب علی‌رغم پرداخت پول نیز بر ابهام‌هایی دامن می‌زند. در کنار این نبودها، حضور شرکت ساراول بعد از شاید ۱۵ سال هیجان‌انگیز بود. شرکت‌های متعدد دیگری نیز بودند که این نمایشگاه نخستین تجربه حضور آن‌ها بود و این یعنی نمایشگاه امسال به وظیفه ذاتی خود که نمایش برندها است خوب عمل کرده است.
اختصاص دو سالن مهم نمایشگاهی یعنی سالن خلیج‌فارس و سالن ملل به نمایشگاهی دیگر و کاملاً بی‌ربط به تاسیسات شاید نشان از کوچک شدن نمایشگاه به تمایل برگزارکننده آن و یا مدیران نمایشگاه تهران دارد.
نبود غرفه‌های خالی و استفاده از تمام فضای سالن‌های زیر بار نکته جالبی بود که نشان از برنامه‌ریزی دقیق برگزارکننده داشت. شلوغی نمایشگاه حتی در روز اول باعث شگفتی غرفه داران شده بود و نسبت به نمایشگاه همه‌گیری چون ساختمان با استقبال بسیار بهتری روبرو شده بود. آیا واکسن‌های تزریقی نگرانی‌ها را رفع کرده بود و یا نمایشگاه برای مهندسان مهم بود؟ به نظر هردو احتمال درست است.
هزینه ورودی نسبتاً بالای نمایشگاه یعنی بیست هزارتومان باعث شده بود با بسیاری از چهره‌های بی‌ربط با نمایشگاه برخورد نکنیم. افراد جستجوگر اشانتیون، کیسه و … بودند اما بسیار کمتر از سال‌های قبل.
دقت برگزارکننده در تهیه تقدیرنامه و تحویل بسته نسبتاً مفصلی برای پذیرایی از غرفه داران هم جای تقدیر داشت. نبود انجمن‌ها، سندیکاها و مراکز علمی در میان غرفه‌ها نیز مشهود بود. البته گویا غرفه‌هایی پیشنهاد شده بوده که مورد استقبال واقع نشده است. مراکز علمی ما باید فکری جدی برای نمایش خود داشته باشند. انجمن صنعت تاسیسات نیز به نظر باید می‌بود و حضوری جدی‌تر از سال‌های قبل می‌داشت. جایی که رقیب تازه‌نفس آن سالن‌هایی را به اعضای خود اختصاص می‌دهد و خود غرفه می‌گیرد انجمن هم باید فعال‌تر عمل کند. شاید هم همین رقیب جدید اکنون بهتر عمل کند.
 نمایشگاه امسال برخلاف پارسال نشان داد که بازار تاسیسات پرقدرت و جذاب به راه خود ادامه داده است؛ برخلاف تمام گرانی‌ها، بی‌برنامگی‌ها و بحران‌های موجود.
برودتی و گرمایشیتاسیساتتهویهعمران تهویهنمایشگاهواصفکاشانهکرونا
Comments (0)
Add Comment