سازه‌های یزد خارج از نظارت نظام مهندسی

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد گفت: اگر امروز در صنعت ساختمان استان با مشکل روبرو هستیم ، دلیل عمده آن اهمال کاری‌ برخی نهادها و سازمان‌هایی است که در خارج از حیطه این سازمان کارها را انجام می دهند.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز،‌ مهدی سالاری با اعلام این خبر تاکید کرد که این موضوع سبب کاهش کیفیت مصالح و ساختمان سازی در استان شده است.وی افزود: سالانه ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمربع ساخت و ساز در استان انجام می شود که ۵۶۸ هزار مترمربع آن مربوط به چرخه سازمان نظام مهندسی است.
وی اظهارداشت: مطابق قانون زمانی می‌توان به حوزه ساخت و سازها ورود پیدا کرد که شهرداری پروانه ملک مورد نظر را صادر کرده باشد  در غیر این صورت، نمی‌توانیم به آن ورود کنیم.
وی تصریح کرد: اگر می خواهیم ساختمانی با عمر مفید داشته باشیم، چاره‌ای نداریم ضمن بهره مندی از  بخش صنعت ساختمان امور به مهندسان متخصص، با تجربه و دارای مهارت سپرده شود.
وی خاطرنشان کرد: پارسال ۳۳۵ هزار مترمربع مجوز ساخت اخذ شد که شهرداری تنها ۶۱۳ فقره پروانه صادر کرد در حالی که در همین مدت ۱۳ هزار پرونده در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری مورد رسیدگی قرار گرفت.
تلف شدن سرمایه ها در صنعت ساختمان
یزدسالاری ادامه داد: بر اساس آمارهای موجود، در حال حاضر ۸۰ درصد ساخت و سازهای استان غیرمجاز است و به طور قطع این ساختمان‌ها نمی‌توانند عمر مفید ۸۰ سال داشته باشد، بنابراین سرمایه‌ها در صنعت ساختمان یزد تلف می‌شود.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد اظهار امیدواری کرد  که شهرداری ها با توان اجرایی و وظایفی که دارد اجازه ندهد سودجویان ساخت و سازهای غیرمجاز را انجام دهد.
تاثیر اندک صنعت ساختمان از تحریم ها
 وی با بیان اینکه ساختمان در ایران سومین صنعت کشور است که کمترین میزان وابستگی به تحریم ها را دارد، افزود: رونق این صنعت موجب ایجاد اشتغال می‌شود و با توجه به اینکه عمده دانش آموختگان دانشگاهی بیکار هستند  این صنعت می‌تواند مشکل اشتغال مهندسان در حوزه‌های مرتبط با ساختمان را رفع کند.
اندک بودن وام اقتصاد مقاومتی به صنعت ساختمان
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد اضافه کرد: متاسفانه تسهیلات بخش اقتصاد مقاومتی به این صنعت بسیار اندک است.وی صنعت ساختمان یزد را سنتی دانست و گفت: روش‌های طراحی، نظارت و به ویژه مصالح و روش‌های ساخت و سازها در استان سنتی است.
بالا بودن مصرف انرژی در ساختمان های یزد
وی ادامه داد: خروجی چنین صنعتی، ساختمان‌هایی از نسل ۲ و سه است که از پایداری لازم برخوردار نیست و مصرف انرژی بسیار بالا است در حالی که امروزه در دنیا تکنولوژی ساختمان‌های نسل چهار و پنج که بناهای سبز و هوشمند است، وجود دارد.
سالاری با بیان اینکه در استان هفت هزار مهندس در هفت رشته فعالیت دارند، افزود: از این تعداد ۲ هزار و ۶۵۰ نفر پروانه کار دارند که از هزار و ۱۷۰ نفر آنها خانم هستند. جمعیت استان یزد حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است که ۸۷ درصد در ۲۱ شهر و بقیه در روستاها و آبادی  ها و مناطق عشایری زندگی می کنند.
خارج از نظارتسازه‌ها یزدسالاریشهردارینظام مهندسی یزد
Comments (0)
Add Comment