مقایسه و انتخاب مبرد بهینه در صنعت تهویه مطبوع

 

عنوان مقاله: مقایسه و انتخاب مبرد بهینه در صنعت تهویه مطبوع بر پایه آنالیز اگسرژی، انرژی و محیط زیست



سیدعلی صدرواقفی (استادیار مکانیک دانشگاه آزاد واحد یادگار)


مهدی یوسفی میمی (گروه مهندسی مکانیک تبدیل انرژی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران)




به گزارش تاسیسات نیوز، امروزه مسائل زیست محیطی مرتبط با گازهای گلخانه ای و تخریب لایه ازن سبب شده است تا تلاش های گسترده ای به منظور یافتن جایگزین های مناسب برای مبردهای سنتی و مصنوعی فعلی صورت پذیرد.





امروزه مبردهای طبیعی به علت سازگار بودن با محیط زیست، مورد توجه محققین قرار گرفته است. این تحقیق تجزیه و تحلیل مقایسه ای تاثیر مبرد بر عملکرد سیستم تبرید تراکمی بخار را مورد بررسی قرار داده است.





از آنجا که در سیستم های تهویه و تبرید امروزی میزان ذخیره سازی انرژی و بالا بودن راندمان سیکل به همراه بالا بودن شاخصه های COP و EER از ارزش بالایی برخوردار می باشد لذا در این پژوهش سعی شده است ابتدا با انتخاب مبردهای گوناگون آنها را از لحاظ اثرات زیست محیطی و همچنین پارامترهای GWP و ODP مورد بررسی قرار داده و سپس با جایگزینی مبردهای جدید به جای مبردهای سنتی در راستای بهینه سازی سیستم های تهویه مطبوع گام اساسی قدم بردارد.





در این تحقیق خواص ترمودینامیکی مبردهای R22 ، R134a، R152، R407c، R410a، R123 و عملکرد آنها در یک چرخه تبرید تراکمی ساده، مورد مطالعه قرار گرفته و یک مدل محاسباتی بر اساس تجزیه و تحلیل اگزرژی برای بررسی سیکل تبرید با دمای اواپراتور 2 درجه و دمای کندانسور هوایی 50 درجه متناسب با شرایط کاری در شهر تهران از طریق نرم افزار EES انجام می شود تا نتایج حاصل از این تحلیل به انتخاب مبرد مناسب از لحاظ انرژی و اگزرژی و هم از لحاظ محیط زیستی کمک نماید.





نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که مبرد R123 دارای کمترین اثرات زیست محیطی هستند. همچنین بیشترین راندمان اگزرژی مربوط به مبردهای R152a بوده و بیشترین COP مربوطه به مبردهای R123 می باشد.







انتهای خبر

بهینهتاسیساتتهویه مطبوعمبردمقاله
Comments (0)
Add Comment