مراقب یخ زدگی و ترکیدگی لوله های آب باشید

به گزارش تاسیسات نیوز، یکی از معضلاتی که بسیاری از خانواده ها با آن دسته و پنجه نرم می کنند، یخ زدگی لوله آب و همچنین کنتور در فصل سرما و مخصوصاً زمستان می باشد.
 پیشگیری از یخ زدگی و ترکیدگی لوله آب در فصل زمستان؛ از مشکلات رایج در فصل زمستان یخ زدگی لوله های آب است. آب برخلاف دیگر مواد بر اثر یخ زدگی و تبدیل به حالت جامد منبسط می شود. با انبساط آب ۱/۹ حجم آب افزایش می یابد. یعنی ۹ لیتر آب در حالت مایع برابر با ۱۰ لیتر آب در حالت انجماد می باشد. با انبساط آب درون رادیاتور ها و لوله های آب، فشار زیادی به دیواره های لوله ها وارد می شود. همانطور که پیداست ۱۰ لیتر یخ به فضای بیشتری نسبت به ۹ لیتر آب نیاز دارد. صرف نظر از مقاومت لوله  آب و رادیاتور ها، آب در حال انبساط چنان قدرتی دارد که منجر به ترکیدگی لوله آب می شود و فضای لازم برای افزایش حجم اتفاق افتاده در فرایند انجماد خود را مهیا می کند.
 در پیشگیری از یخ زدگی و ترکیدگی لوله آب در فصل زمستان؛ نکته جالب و چشمگیر این فرآیند قدرت زیاد آب است. چرا که لوله های آب از هر نوع و جنسی سخت و محکم و با مقاومت بالا تولید می شوند، اما یخ زدگی لوله آب باعث ترکیدگی آن می شود. قابل به ذکر است که در بخش صنعت و معدن در کشور های سردسیر از فرآیند انجماد آب برای شکستن سنگ ها، صخره ها و… استفاده می شود.
ترکیدگی لوله آب در زمستانیخ زدگی لوله آب
Comments (0)
Add Comment