طراحی نیازمند تدوین قوانین است

حامد مانی فر، مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: تدوین مقررات بر اساس الزامات فنی و طراحی بر اساس عملکرد دو رویکرد در تدوین مقررات ملی ساختمان است.
به گزارش تاسیسات نیوز، در ادامه همایش همایش « آشنایی با مبانی و اصول رفتار و طراحی ساختمان ها بر اساس عملکردها»، حامد مانی فر، مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی تدوین مقررات بر اساس الزامات فنی و طراحی بر اساس عملکرد را دو رویکرد در تدوین مقررات ملی ساختمان دانست.
وی تدوین مقررات بر اساس الزامات فنی را رویکردی با پرداختن به جزئیات فنی دانست که طراح را در چارچوبی برای طراحی محدود می کند و افزود: رویکرد تدوین مقررات بر مبنای طراحی بر اساس عملکرد ضمن دادن آزادی عمل بیشتر به طراح در صورت عدم تسلط وی به دانش فنی لازم، ممکن است خطای بیشتری نیز در روند طراحی ایجاد کند.
مانی فر روش طراحی بر اساس ضوابط را معادل طراحی بر اساس عملکرد به علاوه اسناد اقناعی دانست.
مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی، توجه طراحی بر اساس عملکرد را مستلزم داشتن نگاه همه جانبه به تمامی اجزای آن دانست و گفت: تدوین مقررات به تنهایی کافی نیست و توجه به حوزه آموزش و تسلط بدنه مهندسی ساختمان کشور بر حوزه آموزش نیز در این میان ضروری است.
مانی فر در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به برگزاری آزمون های نظام مهندسی ساختمان در روزهای ۲۰ و ۲۱ مهرماه با شرکت بیش از ۱۶۰۰۰۰ نفر در سطح کشور ، افزود: دفتر مقررات ملی طبق برنامه هر سال ۳ دوره آزمون ورود به حرفه را برگزار می کند.
طراحیطراحی ساختمانمقررات ملی ساختمان و طراحینظام مهندسی ساختمان
Comments (0)
Add Comment