سامانه کنترل توربین واحد 315 مگاواتی

به گزارش تاسیسات نیوز، گام نخست سامانه کنترل توربین واحد ۳۱۵ مگاواتی شماره ۵ نیروگاه رامین بدون اتکا به شرکت سازنده روسی و با به کار گیری تمامی ظرفیت‌های داخلی، نصب و با موفقیت راه اندازی شد.

 

 

 

مدیرعامل نیروگاه رامین اهواز اظهار داشت: سامانه قدیمی راه اندازی فاز اول سیستم کنترل توربین واحد 315 مگاواتی نیروگاه رامینخارجی ایرادات متعددی در طراحی و کارکرد فنی دارند و بر اساس رویکردی که داریم توانستیم با تلاش متخصصان نیروگاه، اقدام به طراحی و ساخت سامانه کنترل توربین با کارایی بهتر و دقیق تری نماییم و هم اکنون نیز فاز اول این سامانه پس از انجام آزمایشات فنی و مهندسی با موفقیت برروی واحد 315 مگاواتی شماره 5 این نیروگاه نصب و مورد بهره برداری قرار گرفت .





داوود محمودی همچنین عملکرد دقیق ، کارایی بهتر ، عدم وابستگی به کشور سازنده ، صرفه جویی ارزی ، اعتماد و ارتقاء سطح انگیزه کارکنان و حمایت از تولید داخلی را از ویژگی های طراحی و ساخت این تجهیز بدست متخصصان داخلی عنوان کرد.




وی اظهار داشت: سامانه کنترل الکترونیکی توربین روسی بدلیل اشکالات و ضعف طراحی ، کارایی لازم را ندارند و به همین دلیل اقدام به ساخت سیستم کنترل جدید با بهره گیری از کنترلر های قدرتمند سری 400 و جایگزینی آن با سیامانه قدیمی کردیم .





وی مهمترین مزایا و برتری های این سامانه را ، راه اندازی اتوماتیک توربین از صفر تا اتصال به شبکه برق ، کنترل تنش های حرارتی توربین ، بهبود عکس العمل سامانه ، حفاظت افزایش سرعت توربین ، افزایش ضریب اطمینان با بکار گیری تجهیزات دوبل ، نمایش ترند ها و مقادیر ورودی و خروجی و ثبت آنها در حافظه بلند مدت، امکان عیبی یابی و تحلیل اشکالات سامانه و بومی سازی فناوری کنترل توربین بخار عنوان نمود .




مدیرعامل نیروگاه رامین افزود: در گام دوم طرح با توجه به اشکالات متعدد ، فرسودگی و انحصاری بودن قطعات سامانه قدیمی ، اقدام به جمع آوری بخش زیادی از سامانه هیدرولیکی و تغییر طرح و ساخت تجهیزات لازم با قابلیت های فنی دقیق تری خواهیم کرد .




این نیروگاه در سال گذشته نیز موفق به طراحی و ساخت سامانه کنترل توربین واحد شماره 6 خود با هزینه 700 میلیون تومانی و صرفه جویی 5 میلیارد و300 میلیون تومانی شده و با ساخت این تجهیز که کارکرد دقیق و مطلوبی برروی این واحد 315 مگاواتی داشته است ، ضمن صرفه جویی ارزی ، جلوه ای از تحقق اقتصاد مقاومتی در نیروگاه رامین و صنعت برق کشور را ارائه کرد.

 

 

 

نیروگاه حرارتی رامین اهواز (در کیلومتر ۲۰ جاده اهواز- مسجدسلیمان، تأسیس ۱۳۵۸ در زمینی به مساحت دو و نیم میلیون متر مربع یکی از نیروگاه‌های ایران از نوع نیروگاه فوق بحرانی با ظرفیت تولید دو هزار مگاوات است که شامل شش واحد بخار ۳۱۵ مگاواتی و دو واحد توربین انبساطی شش و نیم مگاواتی است.




سوخت اصلی مصرفی این نیروگاه گاز طبیعی و سوخت اضطراری آن مازوت است.







انتهای خبر

تاسیساتتوربینخودکفاییسامانهنیروگاه
Comments (0)
Add Comment