اهمیت سبک سازی ساختمان ها به ویژه بخش تاسیساتی

تاسیسات نیوز: کشور ما در منطقه ای زلزله خیز واقع شده است. این امر سبب شده تا سبک بودن سازه، اهمیت بسزایی در ساختمان سازی کشورمان داشته باشد. همچنین با سبک سازی ساختمان  می توان در میزان انرژی نیروهای فنی، هزینه های ناشی از ساخت و ساز و زمان اجرایی کردن ساختمان صرفه جویی کرد. از طرفی صدمات و خسارات ناشی از وزن بالای ساختمان و آسیب های مرتبط با حوادث طبیعی همچون زلزله به حداقل ممکن خواهند رسید.
       
برش پایه ساختمان در واقع کل نیروی زلزله ای است که از طرف زمین به ساختمان وارد میشود. برش پایه ساختمان به صورت ضریبی از وزن لرزه ای ساختمان به دست می آید. طبق بند ۳-۳-۱ آیین نامه ۲۸۰۰ نیروی برشی پایه از رابطه زیر محاسبه می شود :
Vu=(ABI W)/R_u
در این رابطه W وزن موثر لرزه ای شامل مجموعه بارهای مرده و وزن تاسیسات ثابت و وزن دیوارهای تقسیم کننده به اضافه درصدی از بار زنده و بار برف است.
 با توجه به مطالب گفته شده میزان خرابی سازه و تلفات ناشی از حوادث با وزن سازه رابطه مستقیمی دارد و هرچه وزن سازه سنگین تر باشد نیروی ناشی از زلزله وارد بر سازه افزایش می‌یابد و احتمال خرابی آن نیز دو چندان خواهد.
 
تاثیر استفاده از ساپورت تاسیساتی مدولار در کاهش وزن اجزای غیر سازه ای
با استفاده از ساپورت های تاسیساتی مدولار به جای استفاده از سیستم سنتی می توانید وزن سازه خود را به مقدار قابل توجهی کاهش دهید.
با جایگزینی پروفیل فولادی سوراخدار ۲*۴۱*۴۱ با وزنی معادل ۲ کیلوگرم بر متر با قوطی ۴*۴۰*۴۰ که وزنی معادل ۵ کیلوگرم بر متر دارد می توانید در مجموع وزن نهایی ساپورت های خود را به طور تقریبی حداقل به میزان ۴۰ درصد کاهش دهید.
ساپورت مدولار با پروفیل سبک
ساپورت سنتی با قوطی
زلزله و سبک سازی ساختمانسبک سازی ساختمان
Comments (0)
Add Comment