بسترسازی فرهنگ بهينه‌سازی مصرف انرژی

مهندس شادرخ راد




مدير بهينه سازی انرژی

به گزارش تاسیسات نیوز، افزايش جمعيت، رشد اقتصادی و شدت مصرف از يک سو، و پايان‌پذيری ذخاير فسيلی و نگرانی‌های زيست‌محيطی از سوی ديگر، گويای آن است که با وجود جايگاه کنونی کشور از منظر منابع غنی نفت و گاز، ديگر نمی‌توان به الگوهای موجود مصرف انرژی تکيه کرد.






لذا به منظور افزايش بهره‌وری، بهبود شاخص‌های توسعه و تضمين حضور بلندمدت ايران در بازارهای بين‌المللی انرژی، اصلاح الگوی مصرف و مديريت و بهينه‌سازی مصرف انرژی با استفاده از راهکارها و سياست‌های مختلف قيمتی و غيرقيمتی الزامی است.





مرکز نوآوری و توسعه فناوری، ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست اقدام به برگزاری دومین دوره مسابقات ملی نوآوران انرژی و محیط زیست در دو حوزه دانشجویی و دانش آموزی با عنوان مسابقه اپ‌های سبز بهینه‌سازی، انرژی و محيط زيست (اپ سبا) کردند.





اين مسابقه به همت ستاد توسعه فناوری، ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تاریخ 10 شهريور ماه سال جاری با هدف کسب مهارت های اولیه طراحی ایده، شکل دهی گروه و دفاع از ایده در دانشکده مهندسی انرژی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد .





از جمله محورهای موضوعی این مسابقه، صرفه‌جویی در انرژی، آب، انرژی‌های تجدید‌پذیر، خانه‌های هوشمند با محوریت انرژی و محیط زیست، شهر هوشمند با محوریت انرژی و محیط زیست، کنترل ترافیک، فناوری‌های جدید با در نظر گرفتن شاخص‌های انرژی و محیط زیست و آلودگی محیط زیست است.




مهندس شادرخ راد مدير بهينه سازي انرژي در بخش صنعت در اين رويداد با اشاره به نقش مشاركت اجتماعي و آموزش همگاني در بستر سازي فرهنگ بهينه سازي مصرف انرژي اظهار داشت : افزايش جمعيت، رشد اقتصادی و شدت مصرف از يک سو، و پايان‌پذيری ذخاير فسيلی و نگرانی‌های زيست‌محيطی از سوی ديگر، گويای آن است که با وجود جايگاه کنونی کشور از منظر منابع غنی نفت و گاز، ديگر نمی‌توان به الگوهای موجود مصرف انرژی تکيه کرد.





لذا به منظور افزايش بهره‌وری، بهبود شاخص‌های توسعه و تضمين حضور بلندمدت ايران در بازارهای بين‌المللی انرژی، اصلاح الگوی مصرف و مديريت و بهينه‌سازی مصرف انرژی با استفاده از راهکارها و سياست‌های مختلف قيمتی و غيرقيمتی الزامی است.





به علاوه، با توجه به پتانسيل قابل توجه طرح‌هاي بهينه‌سازي مصرف انرژي در کشور، «تحقق سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي» و «رونق در فضاي كسب و كار» در اين قالب امکان‌پذير بوده و زمينه رشد صنعتگران، و توسعه صنعتي، اقتصادي و سياسي كشور را فراهم خواهد نمود.





اين در حالی است که “بسترسازي فرهنگ بهينه‌سازي مصرف انرژي” جز در سايه مشاركت دولتی و اجتماعي و همچنين آموزش همگاني ميسر نخواهد گرديد و برگزاري چنين مسابقاتي، فضاي لازم جهت اجرای اين امر خطير را فراهم می‌آورد.





شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت در راستای اجرای رسالت خويش، به عنوان يکی از متصديان اصلی اجرای طرح‌هاي بهينه‌سازي انرژي در کشور و بازوي توانمند صنعت نفت در تحقق سياست‌هاي مربوطه، همواره از چنين رويدادهايي استقبال کرده و خواهد نمود. اين شرکت پيش از اين نيز در قالب جشنواره ملی ابتکارات کاربردی در زمينه انرژی، حسن نيت و سابقه خود را در حمايت از مبتکرين و پژوهشگران عرصه بهينه‌سازی انرژی اثبات نموده است.





در توضيح نحوه کمک اپليکيشن‌نويسی در حوزه‌های علمی، آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و کاربردی در زمينه بهينه‌سازی انرژی بايد افزود که طی ساليان اخير رسانه‌های آنلاين در مقايسه با ساير رسانه‌های موجود از مقبوليت زيادی برخوردار بوده که سبب توسعه دستگاه‌های تلفن همراه، تبلت و موارد مشابه شده است و در اين ميان اپ‌ها بيشترين کاربرد را از مجموعه قابليت‌های موجود در دستگاه‌های مذکور به خود اختصاص داده است.





در تأييد اين موضوع، آمارها حاکی از آن است که تنها 4% از مجموع پيام‌های تبليغاتی به صورت ايميل، توسط کاربران مطالعه و پيگيری می‌شود؛ در مقابل، اين آمار برای شمار اطلاعيه‌های (نوتيفيکيشن‌های) دريافتی توسط تلفن‌های همراه، تبلت و موارد مشابه بالغ بر 97٪ گزارش شده است.

 

 

 

از جمله مهمترين مزايای اپ‌ها در حوزه‌های مختلف، بالاخص انرژی و محيط زيست می‌توان به موارد زير اشاره نمود:




توسعه بازار هدف و افزايش شمار مشتريان در رده‌های سنی و تحصيلی مختلف

 

 

 

ايجاد اعتبار و تقويت نام تجاری

 

 

 

سهولت و تسريع در دسترسی

 

 

 

ارايه امکانات متنوع در يک مکان

 

 

 

امکان ارتقاء و به‌روزرسانی





باتوجه به موارد فوق، استفاده از اين فناوری در حوزه بهينه‌سازی انرژی نيز گامی بزرگ تلقی شده و اميدواريم شاهد تحقق اهداف بهينه‌سازي انرژي و اجرای سياست‌های بالادستی ابلاغی از اين طريق در کنار ساير راهکارهای فنی- اقتصادی موجود و نيز تداوم مسابقات مشابه در سال‌های آتی باشيم.





در پايان، شرکت بهينه‌سازی مصرف سوخت آمادگی خود را جهت حمايت‌ از تمامی طرح‌های پيشنهادی توجيه‌پذير با قابليت اجرا و با هدف کاهش شاخص‌های مصرف انرژی اعلام می‌نمايد.




منبع: بهینه سازی مصرف سوخت







انتهای خبر

انرژیبهینه سازیتاسیساتیادداشت
Comments (0)
Add Comment