بازرسی آبفا:ایجادمشکل یا حل مشکل؟

روح الله واصف

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، یادداشتی که مطالعه میکنید سرمقاله هفته نامه تاسیسات نیوز شماره ۱20 میباشد.

 

 

همکاران عزیز سلام و خدا قوت

 

 

چندی است که بازرسی آب‌رسانی و فاضلاب ساختمان‌های در حال ساخت، شروع‌شده است و پس از سال‌ها همکاران ما برای کنترل فرآیند ساخت وارد ساختمان‌ها شده‌اند.





این آرزوی بسیار بزرگی بود که خوشبختانه تا زنده‌ایم! محقق شد و مهم‌ترین بخش ساخت‌وساز کشور که ساختمان‌های کوچک هستند زیر ذره‌بین رفتند. باید قبول کنیم که بهره این ساختمان‌ها از کل ساخت‌وساز در کشور بسیار زیاد است و بهینه‌سازی فرآیند ساخت در این گروه از ساختمان‌ها، باعث نتایج بزرگی در کشور خواهد شد.





البته مطابق با عادت همیشگی، این تهران بود که باید دیرتر از سایر شهرها آغاز به کار می‌کرد. بگذریم. مهم آغاز است. در این فرآیند به نظر می‌رسد علی‌رغم تمام برنامه‌ریزی‌هایی که انجام‌شده است، جای خالی دانش نظارت به‌وضوح قابل‌مشاهده است.

 

 

 

 

من همکارانی را می‌شناسم که سال‌هاست در حال کار و فعالیت در سازمان‌ها و شرکت‌های مختلفی هستند که کاملاً از تأسیسات مکانیکی ساختمان به دور است مانند پالایشگاه‌ها، حوزه‌های فروش و … . این همکاران در محدوده فعالیت خود بسیار توانمند هستند و دانش فراوان دارند اما در تأسیسات ساختمان تجربه بسیار کمی دارند. آیا این عزیزان خواهند توانست از عهده نظارت و بازرسی برآیند؟

 

 

 

 

از سوی دیگر نقش پررنگ مجریان را نمی‌توان نادیده گرفت. امروزه وجود تجهیزات و لوازم بسیار ساده اجرای تأسیسات مانند یک اتو و یک متر و البته یک قیچی، باعث شده است بسیاری از افراد بی‌تجربه و یا کم‌تجربه خود رأساً اکیپ اجرا شوند و نقش استادان قدیمی را بازی کنند. حال‌آنکه مجریان گاز باید کلاس رفته باشند، آزمون داده و دارای پروانه و الزاماً عضو اتحادیه باشند.

 

 

 

به همه این موارد بیفزایید نقشه‌هایی که گاهی بسیار ضعیف و سست تهیه می‌شوند زیرا قیمت عامل تعیین‌کننده است!

 

 

 

ای‌کاش حال که قرار است چنین طرح مهمی اجرایی شود-که شده است- در مورد عوامل دست‌اندرکار آن کمی محتاط‌تر عمل می‌شد. کارآموزی که بسیار مهم و تأثیرگذار است حذف نمی‌شد و با یک کلاس یک‌ساعته، مهندس را در بطن کار رها نمی‌کردیم.

 

 

 

 

البته تهیه چک‌لیست‌ها و جداول اجرایی آن‌ها که برگرفته از مقررات ملی ساختمان است بسیار کاربردی و مفید است؛ اما کافی نیست. در این مورد سازمان نظام‌مهندسی می‌تواند در هر فصل، جلسات همفکری تشکیل دهد و مهندسان درگیر در این فرآیند را گرد هم آورد تا با عنوان نمودن مشکلات و اندیشیدن راه‌حل‌های یکسان، با ایجاد وحدت رویه در تصمیم‌گیری‌ها لااقل از بروز مشکلات بعدی جلوگیری شود.







انتهای خبر

تاسیساتنشریهیادداشت
Comments (0)
Add Comment