آخرین وضعیت اصلاحیه قانون نظام مهندسی

مهندس خرم در ادامه به موضوع اصلاحیه قانون نظام مهندسی ساختمان پرداخت و تاکید کرد: اصلاحیه قانون دست‌انداز‌های فراوانی داشت به طوری که ابتدا یک قانونی را در قالب لایحه داده بودند، برگشت خورد و متوقف شد.
به گزارش تاسیسات نیوز، احمد خرم با اعلام این خبر گفت :
یک قانون دیگر به کمیسیون عمران مجلس رفت و این کمیسیون قرار شد در این باره طرح بنویسد. طرح نوشتند ولی طرح متوقف ماند تا اخیرا وزارت راه و شهرسازی یک اصلاحیه برای قانون نظام مهندسی نوشت و با مرکز پژوهش‌های مجلس تفاهم کرد که در دستور کار بررسی کارشناسی قرار گیرد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در ادامه اظهار داشت: زمانی که مرکز پژوهش‌های مجلس بر روی اصلاح قانون نظام مهندسی کار می‌کرد، متاسفانه یک تماس هم با مسئولان سازمان نظام مهندسی کشور نگرفتند و ما هم مکتوب به مجلس اعتراض کردیم که چرا مجری این قانون را دعوت نکردید؟ همچنین موضوع را در دستورکار کمیسیون عمران مجلس گذاشتند و باز هم مسئولان سازمان نظام مهندسی ساختمان را برای جلسه بررسی اصلایحه قانون نظام مهندسی دعوت نکردند. در ادامه اعتراض کردیم و بالاخره جلسه دوم، ما را دعوت کردند. سپس جلسات سوم و چهارم بررسی اصلاحیه قانون، مسئولان سازمان را دعوت نکردند و بعد شنیدیم که بررسی اصلاح قانون نظام مهندسی در کمیسیون تمام شده است.
مهندس خرم اعلام کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ظرف چند روز آینده نظر جمع بندی شده اعضای شورای مرکزی درباره اصلاحیه قانون نظام مهندسی را برای رئیس جمهور، رئیس مجلس، وزارت راه و شهرسازی،هیات رئیسه مجلس، کمیسیون عمران و … ارسال می‌کنیم.
وی در عین حال تاکید کرد: نظر جمع بندی شده اعضای شورای مرکزی درباره اصلاحیه قانون نظام مهندسی را قبل از ارسال برای قوای مجریه و مقننه، برای روسای جدید استان‌ها می‌فرستیم تا ملاحظه کنند و اگر نقطه نظراتی در این باره دارند، به شورا ارائه کنند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان عنوان کرد: بررسی اصلاحیه قانونی که در این خصوص وزارتخانه نوشته شده با قانون فعلی نظام مهندسی نشان می‌دهد دخالت دولت در امر یک نهاد مدنی خصوصی از حدود ۲۰ درصد فعلی به بیش از ۸۰ درصد افزایش داده‌اند. در واقع، اگر این اتفاق بیفتد، اصلا دیگر اعضای هیات مدیره و شورای مرکزی بدون اجازه مسئولان وزارتخانه نمی‌توانند آب بخورند.
به گفته مهندس خرم، مسئولان وزارتخانه دنبال این هستند که ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها بر سازمان‌های نظام مهندسی استان‌ها سیطره پیدا کنند و این سازمان‌ها دیگر بدون اجازه آنها هیچ اقدام و مصوبه‌ای نداشته باشند. در همین حال، می‌خواهند «یواش یواش» سازمان را جمع و جور کنند، و دخالت دولت و حاکمیت را در نهادهای مدنی بسیار پر رنگ تر کنند. ضمن اینکه متاسفانه به اعضای کمیسیون عمران و جامعه نمایندگان مجلس القا کرده‌اند که سازمان‌های نظام مهندسی استان‌ها «پول پارو» می‌کنند.
وی در ادامه با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد از ماموریت‌های سازمان نظام مهندسی ساختمان روی زمین باقی مانده است، اظهار داشت: ماموریت‌های اصلی سازمان بخواهد اجرا شود، بودجه سالانه که در کل کشور داریم، باید ۱۰ برابر شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مثالی در این خصوص زد و گفت: ما معتقدیم سالیانه بیش از ۱۰ هزار میلیارد می‌شود درآمدزایی داشت. فقط به عنوان مسئله حیاتی خدمتتون عرض می‌کنم که از محل شناسنامه فنی ملکی در سطح کشور، سال ۹۷ حدود ۲۰۰ میلیار تومان و سال ۹۹ بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان درآمد داشتیم، ضمن اینکه پیش بینی می شود از این محل در سال جاری بالای ۶۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته باشیم.
مهندس خرم مطرح کرد: اگر موضوع شناسنامه فنی ملکی در کل کشور فراگیر شود، قطعا بیش از ۲ هزار میلیارد تومان در سال درآمد ایجاد می‌کند، ضمن اینکه ما مواردی از خدمات مهندسی داریم که قطعا درآمد سازمان‌ها در کل کشور را به بیش از ۱۰ هزار میلیارد خواهد رساند.
وی با یادآوری اینکه سال ۸۰ در وزارت راه و ترابری که به عنوان وزیر خدمت می‌کردم، بودجه بخش IT حدود ۱۵ میلیارد تومان بود، همچنین سند‌هایی که در وزارتخانه امضا می‌کردم، سالانه ۵ هزار میلیارد تومان بود، خاطرنشان کرد: خجالت می‌کشم بیرون از این جلسه مطرح کنم که بودجه امسال سازمان نظام مهندسی ۱۸ میلیارد تومان است؛ تازه دعوا هم بر سر نحوه هزینه کرد این ۱۸ میلیارد تومان داریم که بعضی از هزینه‌ها، ضروری نیست.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در عین حال اظهار داشت: استدلال می‌شود که حداقل در سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور باید سالیانه ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار داشته باشیم تا بتوانیم ماموریت‌ها را به طور کامل انجام دهیم.
وی با بیان اینکه مسئولان وزارت راه و شهرسازی می‌گویند هزینه برگزاری آزمون را سازمان‌های نظام مهندسی بدهند، گفت: ما توافق کردیم و گفتیم می دهیم؛ به شرطی که شما راه را باز کنید. برهمین اساس، آیین نامه ماده ۳۳ در مورد شناسنامه فنی ملکی می‌گوید که شورای مرکزی پیشنهاد و وزارت راه و شهرسازی تصویب می‌کند و ابلاغ آن هم با رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور است؛ پس دریابیم اتفاقاتی که دارد اتفاق می‌افتد.
مهندس خرم با بیان اینکه یکی از موارد اصلاحیه قانون، تعطیل کردن هر نوع درآمد است، مطرح کرد: در این پیش نویسی که در کمیسیون عمران هم تصویب شده است، سازمان‌های نظام مهندسی از هرگونه درآمدزایی منع شده‌اند.
وی خطاب به روسای جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‌ها گفت: در هر استان هیات مدیره‌ها جلسه ماهانه و حتی الان که ضرورت دارد، هفتگی با نمایندگان مجلس در استان خود داشته باشید و بر روی ماده به ماده و بند به بند اصلاحیه قانون نظام مهندسی، آنها را توجیه کنید.
وی خاطرنشان کرد: ما حدود ۱۵ نفر از نمایندگان کمیسیون عمران و دیگر نمایندگان صاحب نفوذ را دعوت کردیم و استدلال‌هایی که در این جلسات داشتیم، باعث شد نظرات‌شان نسبت به سازمان و اصلاحیه قانون، برگردد. برهمین اساس، از روسای جدید خواهش می‌کنم اگر سازمان نظام مهندسی را دوست دارند و برای اعتلای نظام مهندسی کشور آمده‌اند، با جدیت به این توجه کنند تا در آینده ننشینیم و انگشت حسرت و ندامت به دندان بگیریم.
اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمانخرمقانون نظام مهندسی ساختمان
Comments (3)
Add Comment
  • مهدی

    سوال مهم آیا رانندگان تاکسی یا اتوبوس می‌توانند در بخش طراحی، نظارت و اجرا فعالیت نمایند؟اگر پاسخ بلی است نحوه فعالیت مشروحا ذکر گردد.
    پاسخ : بله
    نحوه فعالیت : این اشخاص می‌توانند فعالیت خود را در قالب شرکتهای تجاری گسترش دهند بدین طریق که با عضویت در شرکتی که توسط خودشان تاسیس شده و ۲ نفر از اعضای اصلی این شرکت را که مهندس هستند ولی هیچ فن و قلمی در دست ندارند به اداره ثبت محل وقوع شرکت معرفی نمودند پس از گذراندن مراحل فوق اقدام به اجاره پروانه اشتغال دو نفر عضو اصلی افراد معرفی شده با مبالغ بسیار اندک نموده و سپس با در دست داشتن مهر شرکت و صدور امضاهای جعلی با اجازه یا بدون اجازه مالکین پروانه پای نقشه ها و اوراق مهم سازمان مشغول به کسب روزی هستن.
    سوال دوم آیا متصدیان چنین شرکتهای در بحث حرفه ای ساختمان هافعالیت دارند؟
    پاسخ : در بخش طراحی خیر در بخش نظارت و اجرا بلی.
    سوال سوم فعالیت ایشان در بخش طراحی چگونه بوده و در بخش نظارت و اجرا چگونه میباشد؟
    پاسخ : دربخش طراحی ترسیم نقشه ها توسط اشخاص فاقد صلاحیت که خودشان مهندس هستند ولی مهر ندارند انجام می‌شود و صرفا مهر وامضا توسط متصدیان چنین شرکتهایی زده می‌شود ولی در بخش نظارت و اجرا این اشخاص مستقیما در کارگاه دخیل بوده و نظارت عالیه و نظارت ماده ۳۵ هیچگونه احراز هویتی برای این اشخاص پیش بینی نکرده است.
    راهکار قطعی بستر سازی برای احراز هویت طراحان و ناظران و مجریان و ثبت امضای الکترونیکی در سازمان و ممانعت از ثبت امضا الکترونیکی برای افراد غیر مهندس از قبیل رانندگان تاکسی و اتوبوس!!!

  • حامد

    در نظام مهندسی اراک ، یکی از مهندسان مجری به نام ت… ۴ تا شرکت مجری حقوقی داره، وقتی تعرفه مجری برای کار ۱۴ سقف حدود متری۱۸۰۰۰۰ تومنه و ایشون متاسفانه میره اون کار رو با متری ۲۵۰۰۰ تومن برمیداره ، این کارش خیانت به جامعه مهندسی شهر ماست ، با این مدل رفتارها چطور میشه توقع داشت که خدمات مهندسی شآن و جایگاه خودشه پیدا کنه .
    واسه اینه که باید سامانه ارجاع کار مجریان نظام مهندسی ایجاد بشه و مجری ها به نوبت کار بگیرند و هر مجری سالی ۱ سهمیه کار داشته باشد تا شاهد مفت زنی کارها توسط برخی مجریان یا بیکاری سایر همکاران مجری نباشیم .

  • احمدی

    اگر میخواهند مهندسان را بیمه کنند بایستی از حق ییمه پرداختی سازندگان به تامین اجتماعی پرداخت شود.

    از طرفی آقای خرم هم گفت بیمه مهندسان ۷ درصدی هست و مابقی آن از محل پرداخت مالکان به تامین اجتماعی .

    شبیه کارگران ساختمانی که حق بیمه خیلی جزیی میدهند.