بحران آب در 40 درصد جهــــان

به گزارش تاسیسات نیوز، رئیس اداره دیپلماسی آب وزارت امورخارجه گفت: بیش از 40 درصد جهان با مشکل بحران آب مواجه است.


جلال کلانتر صبح امروز در نخستین همایش راهبردهای منابع آبی و چالش‌های زیست محیطی در دانشگاه کشاورزی ساری، اظهار کرد: کمبود آب شیرین در این کره خاکی وجود دارد و افزایش مصرف آب روند صعودی دارد.


وی افزود: مصارف انسانی در 30 سال آینده افزایش پیدا می‌کند و بیش از 40 درصد جهان با مشکل بحران آب مواجه است.

رئیس اداره دیپلماسی آب وزارت امور خارجه با اشاره به برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی، تصریح کرد: در سیاست‌گذاری‌ها به محیط زیست توجه نمی‌کنیم، تالاب‌ها، دریاچه‌ها سفره‌های زیرزمینی به سمت خشکی پیش می‌رود.

این مسؤول با اعلام اینکه بیشترین آب مصرفی در بخشی کشاورزی است، بیان کرد: صنایع آب در جایی احداث می‌شود که دچار کمبود آب است.


کلانتری با بیان اینکه نبود آمایش سرزمینی معضلی برای کشور است، افزود: تکلیف آب و هوا را روشن نکردیم تا مدیریت منابع آبی را تعریف کنیم.


وی افزود: تعریف نکرده‌ایم که کالاهایی استراتژیک این کشور چیست و چه چیزی باید در این کشور محور قرار گرفته شود.


رئیس اداره دیپلماسی وزارت امور خارجه با اشاره به تجارت مجازی آب، خاطرنشان کرد: تجارت مجازی آب یکی از روش‌های مدیریت آب است که در مصرف و صرفه‌جویی آب و مقابله با بحران آب به ما کمک می ‌کند.اگر در بخشی از مناطق و کشورها کشت و کاری صورت می‌گیرد که پر آب است با کشت محصولی که آب کمتری مصرف می‌کند، جایگزین شود.


کلانتری به تولید یکپارچه منابع آبی اشاره کرد و افزود: تجارت مجازی گزینه مقابله با کمبود آب است و می‌تواند شکل سازمان یافته‌ای به خود بگیرد.


وی با بیان اینکه آب کالایی ارزشمند است و باید به آن ارزش داده شود در پایان گفت: اگر آب را در تجارت وارد کنیم این امر می‌تواند، تجارت همگون‌سازی توزیع ناهمگون منابع آبی را به دنبال داشته باشد.






انتهای خبر

آببحرانتاسیساتدیپلماسی
Comments (0)
Add Comment