اولویت ارائه کنتور هوشمند برق کدام حوزه‌ها هستند؟

مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر گفت: برای هوشمندسازی در صنعت کنتور‌های برق اولویت‌های از پیش تعیین شده‌ای وجود دارد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، هادی مدقق مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر با اشاره به اقساطی شدن کنتورهای هوشمند برق، گفت: اولویت هوشمندسازی کنتور‌ها برای مشترکان صنعتی، کشاورزی و مجتمع‌های تجاری است که قرار است تا پایان سال، ۴۵۰ هزار مشترک به کنتور هوشمند مجهز می‌شوند.
وی ادامه داد: در واقع توسعه هوشمندسازی در ساختمان‌ها، باید با همکاری سایر نهادها و سازمان‌ها دنبال شود تا مزایای آن کامل‌تر مشخص شود.
مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر  اضافه کرد: مصوبه سال گذشته دولت برای افزایش تعرفه پرمصرف‌ها، شرایط و الزام بیشتری در اختیار نهاد تا وزارت نیرو با اولویت بیشتری بحث هوشمندسازی کنتور مشترکان خانگی را دنبال کند و در این بین پرمصرف‌ها در اولویت نخست این کار قرار بگیرند.
مدقق کنتور هوشمند را یکی از پیش‌نیاز‌های اعمال برنامه‌های مدیریت مصرف برشمرد و گفت: هر گونه تحول در چگونگی مصرف انرژی مستلزم دستگاه‌های اندازه‌گیری چندزمانه است که کنتور‌های هوشمند این نقش را ایفا می‌کنند.
او تصریح کرد: به همین دلیل، طی سال گذشته، ۳۰۶ هزار و ۹۷۸ دستگاه کنتور هوشمند در کشور نصب  و تعداد چاه‌های کشاورزی مجهز به این نوع کنتور به ۵۶ هزار چاه رسید. همچنین تمامی چاه‌های کشاورزی به کنتورهای هوشمند طرح فهام تجهیز شدند و امکان پایش آب برداشت شده از چاه‌ها بر اساس انرژی مصرفی از سوی وزارت نیرو فراهم شد.
مدقق بیان کرد: پیش از این اعلام شده بود کنتورهای هوشمند برای ۸۰ درصد مشترکان دیماندی نصب شده و قرار بود تا تابستان امسال نیز قبل از پیک بار این عدد به ۹۰ درصد افزایش یابد.
مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر گفت: در قانون بودجه سال ۱۳۹۸ نیز اجرای طرح فهام پیش‌بینی و بر اساس این قانون وزارت نیرو موظف شده تا برای مشترکان پرمصرف کنتور هوشمند نصب کند و هزینه آن را به صورت اقساطی روی قبوض آن‌ها دریافت کند.
او با بیان این‌که کنتور‌های هوشمند برای بیش از ۸۰ درصد مشترکان دیماندی تاکنون نصب شده است، اضافه کرد: مشترکانی که در برنامه‌های مدیریت بار شرکت می‌کنند، در اولویت نصب کنتور‌های هوشمند قرار دارند و صددرصد این مشترکان به کنتور‌های هوشمند مجهز می شوند.
مدقق تصریح کرد: این مشترکین، مشترکینی هستند که مصرف آن‌ها بیش از ۳۰ کیلووات است و عمدتاً مشترکین صنعتی، کشاورزی، تجاری‌های بزرگ و ادارات هستند.
مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر با اشاره به میزان مدیریت بار با استفاده از کنتور‌های هوشمند نیز گفت: سال گذشته با اینکه زیر ۷۰ درصد مشترکین به کنتور‌های هوشمند مجهز شده بودند، این سامانه باعث شد بیش از ۲۵۰۰ مگاوات مدیریت بار صورت بگیرد.
Comments (0)
Add Comment