اگر کولر گازی شما برفک می زند بخوانید

تاسیسات نیوز: کولر گازی، یکی از بهترین وسایل سرمایشی است که در بسیاری از شهرهای ایران استفاده می‌شود. قدرت خنک‌کنندگی کولرهای گازی بسیار بالا است و می‌توانند خیلی سریع، حجم زیادی باد خنک را تولید کنند. با داشتن کولرهای گازی، راحت‌تر می‌توانیم روزهای گرم سال را پشت سر بگذرانیم و همواره از هوای خنک کولر گازی لذت ببریم. بروز بعضی از مشکلات در کولرهای گازی، روی عملکرد دستگاه تاثیر منفی می‌گذارد و کولر گازی را با اختلال مواجه می‌کند. برفک زدن کولر گازی، یکی از مشکلات رایجی است که به‌تدریج باعث فرسودگی قطعات کولر و کاهش بازدهی کولر گازی می‌شود.
احتمالاً هم اکنون این سوال برای شما پیش آمده است که دلیل برفک زدن کولر گازی چیست و چرا داخل کولر گازی یخ می‌زند؟ و برای رفع مشکل یخ زدن کولر گازی چه کارهایی باید انجام داد؟
در این مطلب می‌خواهیم اصلی‌ترین دلایل یخ زدن کولر گازی را بررسی کنیم. همچنین بهترین راهکارها برای رفع برفک کولر گازی را به شما آموزش خواهیم داد تا بتوانید این مشکل را سریع‌تر برطرف کنید و از کولر گازی منزلتان به‌خوبی استفاده کنید.
اگر دوست دارید با دلایل برفک زدن کولر گازی بیشتر آشنا شوید و راه حل رفع یخ زدن کولر گازی را یاد بگیرید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
علت یخ زدن کولر گازی
دلیل برفک زدن کولر گازی چیست؟
بسیاری از افراد، در یک روز معمولی کولر گازی خود را روشن می‌کنند و ناگهان متوجه وجود مشکلی در دستگاه خود می‌شوند. بعد از مشاهده داخل کولر گازی، متوجه می‌شوند که اواپراتور و اطراف لوله‌های داخلی کولر گازی یخ زده و همین اتفاق باعث پایین آمدن بازدهی کولر گازی شده است. در این وضعیت، ابتدا باید علت اصلی یخ زدن کولر گازی را پیدا کنید. سپس با شماره تلفن تعمیرات کولر گازی تماس بگیرید تا افراد متخصص و حرفه‌ای به منزل شما بیایند و کار عیب‌یابی و تعمیر کولر گازی را انجام دهند.
موارد مختلفی مانند خراب شدن کمپرسور، نصب کولر گازی به شکل نادرست، خرابی بلوور فن، کاهش سرعت چرخش فن کولر، بسته بودن جریان هوا و خرابی دریچه پرتاب باد باعث ایجاد یخ و برفک در کولر گازی می‌شود. با کمک گرفتن از تعمیرکاران متخصص، مشکل یخ زدن کولر گازی به‌سرعت برطرف می‌شود و قطعات داخلی کولر گازی سالم می‌ماند.
آشنایی با عوامل موثر در برفک زدن کولر گازی اهمیت زیادی دارد و به شما کمک می‌کند تا علت یخ زدن کولر گازی را سریع‌تر پیدا کنید. باید بدانید که هرکدام از موارد زیر، منجر به تشکیل یخ و برفک در داخل کولر گازی می‌شود و به دستگاه آسیب می‌رساند:
۱- کثیف بودن فیلتر هوا:
بعد از باز کردن درب پنل داخلی کولر گازی، فیلترهای هوای کولر را مشاهده می‌کنید. فیلترهای هوا در کولر گازی، به تصفیه هوای محیط کمک می‌کنند و وظیفه جذب آلودگی‌ها و ذرات معلق در هوا را انجام می‌دهند. با وجود این فیلترها، هوای خروجی از کولر گازی سبک‌تر و تمیزتر می‌شود و این هوای سالم، به سلامتی سیستم تنفسی انسان کمک می‌کند.
از آنجایی که فیلترهای هوای کولر گازی دائماً کار جذب آلودگی‌ها و تصفیه هوا را انجام می‌دهند، طبیعی است که به مرور زمان پر از آلودگی و گردوغبار می‌شوند. کثیف شدن فیلترهای هوا، مشکلاتی مانند بوی بد کولر گازی را به همراه دارد که بسیار آزاردهنده است.
مسیر ورود هوا به کولر گازی باید باز باشد تا سردی گاز مبرد به هوا منتقل شود و دمای هوا پایین بیاید. همچنین مسیر خروج هوای خنک از کولر گازی باید باز باشد تا سیکل تبرید کولر به صورت مرتب تکرار شود. در صورت کثیف شدن فیلترهای هوا و جمع شدن آلودگی روی فیلترها، مسیر ورود و خروج هوا مسدود می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود که کویل‌های اواپراتور بسیار خنک شوند و یخ بزنند.
به همین دلیل است که باید فیلترهای هوا را به صورت منظم تمیز کنید و سالی دو بار، فیلترهای هوا را با آب شستشو دهید تا چنین مشکلاتی برای کولر گازی پیش نیاید و داخل کولر یخ نزند.
شستشوی فیلترها هوا کولر گازی
۲- گرفتگی دریچه‌های هوا:
دریچه هوا در کولر گازی، محلی برای ورود باد گرم و خروج باد سرد است. روش کار کولر گازی به این صورت است که ابتدا هوای محیط توسط فن دمنده یا بلوور فن وارد پنل داخلی کولر گازی می‌شود. سپس هوای محیط در برخورد با گاز مبرد خنک، گرمای خود را از دست می‌دهد و خنک می‌شود. در مرحله بعد هوای خنک از طریق دریچه هوا به بیرون هدایت می‌شود. حالا اگر دریچه‌های هوا در کولر گازی مسدود شده باشند، هوای محیط وارد یونیت داخلی کولر گازی نمی‌شود و سرمای گاز مبرد را به خود جذب نمی‌کند؛ در نتیجه دمای یونیت داخلی کولر گازی بسیار پایین می‌آید و یخ می‌زند.
برای بررسی علت یخ زدن کولر گازی، خوب است نگاهی به دریچه‌های کولر گازی بیندازید و مطمئن شوید که مسیر هوای کولر گازی باز است. اگر مواردی مانند جمع شدن گردوغبار یا ورود جانوران باعث گرفتگی دریچه‌های هوا شده‌اند، خیلی سریع این موانع را بردارید تا مسیر ورود و خروج هوا باز شود و مشکل یخ زدگی کولر گازی برطرف شود.
گاهی اوقات، قرار گرفتن وسایلی مانند پرده و درب کمد، جلوی جریان هوا به داخل دریچه کولر گازی را می‌گیرد و به دلیل کاهش جریان هوا، قطعات داخلی کولر گازی شروع به یخ زدن می‌کنند.
دریچه هوا در کولر گازی
۳- استفاده از دمای پایین کولر گازی:
یکی دیگر از مواردی که باعث برفک زدن کولر گازی می‌شود، استفاده از پایین‌ترین دمای کولر گازی است. بسیاری از افراد، عادت دارند هنگام خواب، دمای کولر گازی را در پایین‌ترین حد ممکن بگذارند تا خانه کاملاً خنک شود. بیش از حد پایین آوردن دمای کولر گازی، یکی از دلایل اصلی سرماخوردگی و بدن درد در طول فصل تابستان است. همچنین این موضوع به کولر گازی فشار زیادی وارد می‌کند و باعث یخ زدن کولر گازی نیز می‌شود. در این حالت، کولر به صورت یکسره کار می‌کند تا دمای خانه را بسیار خنک نگه دارد و در نتیجه، دمای لوله رفت کولر بسیار پایین می‌آید و اواپراتور شروع به یخ زدن می‌کند.
تنظیم دمای کولر روی پایین‌ترین دما، یکی از اصلی‌ترین دلایل یخ زدن کولر گازی پنجره ای در طول شب و در فصل تابستان است. برای رفع این مشکل و آب شدن برفک‌های داخل پنل کولر گازی، بهتر است چند دقیقه کولر گازی را خاموش کنید یا اینکه کولر را روی دمای بالاتری تنظیم کنید تا قطعات کولر گازی استراحت کنند و برفک‌های کولر آب شود.
یکی از بهترین راهکارها برای مراقبت از کولر گازی، تنظیم دمای کولر روی حد استاندارد است. بهترین دمای کولر گازی در تابستان، بین ۲۰ تا ۲۵ درجه است که با این دما، هوای خانه خنک و دلپذیر می‌شود.
یخ زدن کولر در دمای پایین
۴- استفاده از کولر در هوای خنک:
یکی از دلایل برفک زدن کولر گازی، روشن کردن دستگاه در هوای خنک است. بعضی از افرادی که در مناطق شرجی زندگی می‌کنند، کولر گازی را به عنوان دستگاهی برای کاهش رطوبت هوا می‌دانند که این موضوع کاملاً درست است. اما روشن کردن کولر گازی در هوای خنک، باعث ایجاد یخ و برفک در کولر می‌شود.
احتمالاً این سوال برای شما پیش آمده است که چرا روشن کردن کولر در هوای خنک با تشکیل یخ و برفک در پنل داخلی کولر گازی همراه است؟ دلیل این موضوع این است که در سیکل تبرید کولر گازی، ابتدا باید هوای گرم وارد اواپراتور شود و پس از گرفتن گرمای هوا و گرم شدن ماده مبرد، باد خنک تولید شود. حالا اگر هوای محیط خنک باشد، این هوای خنک وارد اواپراتور می‌شود و هیچ انتقال دمایی بین اواپراتور و هوای محیط انجام نخواهد شد. در نتیجه کویل‌های اواپراتور، لوله‌ها و قطعات داخلی گرم نمی‌شوند و دمای آنها سردتر می‌شود. با پایین آمدن بیش از حد دمای اواپراتور، داخل پنل کولر گازی یخ می‌زند که اتفاقی طبیعی است.
برای جلوگیری از این مشکل، بهتر است از دستگاه کاهش رطوبت هوا برای خشک کردن هوای خانه استفاده کنید و کولر گازی خود را در هوای خنک پاییز و زمستان روشن نکنید تا چنین مشکلاتی پیش نیاید.
۵- کثیف بودن کویل اواپراتور:
در مقاله معرفی اجزای کولر گازی به شما توضیح دادیم که اواپراتور کولر گازی، مانند مبدل حرارتی است که گرمای محیط را جمع می‌کند و این گرما را به گاز مبرد انتقال می‌دهد تا دمای گاز مبرد بالا برود و به مایع مبرد تبدیل شود. کویل اواپراتور، مجموعه‌ای از لوله‌های مسی به شکل مارپیچ و تعدادی صفحه آلومینیومی مشبک است که در معرض هوای محیط قرار دارد. در داخل این لوله‌های مسی، ماده مبرد جریان دارد. بعد از برخورد گرمای هوا با گاز مبرد درون لوله، دمای ماده مبرد بالا می‌رود و دمای هوا کمتر می‌شود و هوای خنک تولید می‌شود.
اگر آلودگی و گردوغبار روی کویل اواپراتور جمع شود، هوای محیط با لوله‌های مسی برخوردی نخواهد داشت و تبادل دمایی انجام نمی‌شود. در اثر کاهش میزان تماس هوا با لوله‌های مسی، دمای ماده مبرد سرد می‌ماند و اواپراتور شروع به یخ زدن می‌کند.
به همین دلیل است که برای جلوگیری از برفک زدن کولر گازی، شما باید کویل‌های اواپراتور را به صورت منظم تمیز کنید تا آلودگی و گردوغبار روی اواپراتور از بین برود و سیم‌پیچ‌های اواپراتور کاملاً تمیز شوند. برای این کار می توانید از مایع شستشوی کولر گازی استفاده کنید.
اواپراتور کولر گازی
۶- کم بودن حجم گاز مبرد:
کار انتقال گاز مبرد در کولر گازی، توسط لوله رفت و لوله برگشت انجام می‌شود که دو لوله مهم در کولرهای گازی هستند. ضخامت لوله رفت، کمتر است و لوله برگشت ضخامت بیشتری دارد. زمانی که حجم گاز مبرد کولر کم می‌شود و مشکل خالی شدن گاز کولر گازی پیش می‌آید، قدرت خنک‌کنندگی کولر گازی کمتر می‌شود و لوله رفت کولر بسیار سرد خواهد شد.
پایین آمدن دمای لوله رفت کولر گازی، موجب برفک زدن کویل‌های اواپراتور و تمام لوله‌های مسی داخلی می‌شود و شرایط را برای یخ زدن کولر گازی فراهم می‌کند. بنابراین اگر مشاهده کردید که لوله رفت دستگاه سفید شده و یخ زده است، باید میزان گاز مبرد کولر گازی را اندازه‌گیری کنید و مراحل نشتی یابی کولر گازی را انجام دهید.
کاهش فشار گاز مبرد، یکی از علت‌های اصلی یخ زدن کولر گازی پنجره ای در تابستان است. یادتان باشد که گاز مبرد، مانند خون در رگ‌های کولر گازی است و به دستگاه کمک می‌کند تا گرمای هوای محیط را بگیرد و دمای هوا را کاهش دهد. به همین دلیل است که با کاهش میزان گاز مبرد در کولر گازی، گردش گاز مبرد به‌درستی انجام نمی‌شود و قسمت‌های مختلف کولر گازی برفک می‌زند.
بعد از شارژ گاز مبرد و تنظیم فشار دستگاه، مشکل برفک زدن کولر گازی نیز رفع می‌شود و دستگاه مانند حالت عادی و بدون برفک، کار می‌کند. شارژ گاز کولر گازی، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که در سرویس دوره‌ای کولر انجام می‌شود و به عملکرد درست کولر گازی کمک زیادی می‌کند.
تنظیم فشار گاز مبرد در کولر
۷- گرفتگی کندانسور:
همان‌طور که اشاره کردیم، یکی از مهم‌ترین دلایل برفک زدن کولر گازی، مسدود شدن راه‌های هوایی آن است. همانطور که گرفتگی کویل‌های اواپراتور باعث یخ زدن کولر گازی می‌شود، مسدود شدن کویل‌های کندانسور نیز باعث تشکیل یخ و برفک در کولر گازی می‌شود. کندانسور، قطعه‌ای مهم است که کار تبدیل گاز مبرد به مایع مبرد را انجام می‌دهد و در پنل خارجی کولر گازی قرار دارد. این قطعه نیز از تعدادی لوله مسی و صفحه آلومینیومی تشکیل شده است.
زمانی که دریچه کندانسور مسدود شود، جریان هوا روی این قطعه کمتر خواهد شد و به موتور کولر گازی فشار وارد می‌شود. همچنین اگر قسمت‌های رفت‌وبرگشت هوای کندانسور مسدود شده باشند، هوای سرد به‌خوبی گردش نخواهد داشت و این موضوع باعث تجمیع هوای سرد می‌شود. تمام این موارد، شرایط را برای اختلال در عملکرد کولر و یخ زدن پنل داخلی کولر گازی فراهم می‌کند. همچنین کثیفی کویل‌های کندانسور، یکی از دلایل اصلی داغ شدن کمپرسور کولر گازی است.
از آنجایی که کندانسور و کمپرسور کولر گازی در محیط بیرونی خانه یا روی دیوار نصب می‌شود، بسیاری از افراد به تمیزی این قطعه توجهی ندارند؛ در صورتی که قسمت‌های بیرونی کولر گازی، بیشتر در معرض آلودگی و گردوغبار هستند و باید به صورت منظم تمیز شوند. بنابراین اگر بارها و بارها شاهد یخ زدن کولر گازی خود بوده‌اید، بهتر است کویل و دریچه کندانسور را با آب و مواد شوینده تمیز کنید تا آلودگی‌های روی این قطعه تمیز شود و هوا به‌درستی روی کندانسور جریان داشته باشد.
راه حل یخ زدن کولر گازی
۸- عدم تخلیه آب داخل کولر گازی:
در فرآیند خنک سازی هوا در کولرهای گازی، قطرات آب تشکیل می‌شوند که این قطرات آب، در سینی یا تشت تخلیه کولر گازی جمع می‌شوند. سپس این قطرات آب از لوله درین یا لوله تخلیه به بیرون می‌ریزد.
همانطور که می‌دانید، دمای پنل داخلی کولر گازی بسیار سرد است. اگر لوله درین کولر گازی مسدود شده باشد یا آب به‌درستی از کولر گازی تخلیه نشود، این قطرات آب به‌تدریج سرد می‌شوند و یخ می‌زنند. به همین دلیل است که یکی از دلایل برفک زدن کولر گازی، تخلیه نشدن آب داخل کولر است. همچنین عدم تخلیه درست آب و رطوبت، منجر به آبریزی کولر گازی و پوسیدگی قطعات داخلی کولر نیز می‌شود. به همین دلیل است که در صورت مشاهده برفک زدن کولر گازی و عدم تخلیه آب از سینی کولر گازی، بهتر است سریع‌تر با سرویسکار کولر گازی تماس بگیرید تا دستگاه را تراز کند و هرگونه انسداد در مسیر تخلیه آب کولر را برطرف کند.
۹- خراب شدن ترموستات و فن کندانسور:
خراب شدن ترموستات و فن کولر گازی نیز باعث یخ زدن پنل داخلی کولر گازی می‌شود. زمانی که ترموستات کولر دچار مشکل می‌شود، دیگر نمی‌تواند دمای محیط را به‌درستی اندازه‌گیری کند و کمپرسور کولر دائماً کار می‌کند تا بتواند هوا را خنک کند. در اثر یکسره کار کردن کولر گازی، فضای محیط بسیار سرد می‌شود و دمای یونیت داخلی کولر پایین می‌آید. با سرد شدن دمای محیط و پایین آمدن دمای پنل داخلی کولر گازی، شرایط برای برفک زدن کولر فراهم می‌شود. بنابراین یک راه حل برای رفع مشکل برفک زدن کولر گازی، تعویض ترموستات کولر گازی است.
همچنین یکی از دلایل یخ زدن کولر گازی در زمستان، خراب شدن فن کندانسور است. در صورت خراب شدن یا شکستن فن کندانسور کولر گازی و اسپیلت، بهتر است با افراد متخصص تماس بگیرید تا کندانسور کولر را به‌آرامی باز کنند و کار تعویض فن کندانسور را انجام دهند.
دلیل برفک زدن رادیات جلو کولر گازی
۱۰- رطوبت بالای محیط:
در شهرهای شمالی و جنوبی ایران که هوای شرجی دارند و رطوبت هوا بسیار بالا است، مشکل برفک زدن کولر گازی زیاد پیش می‌آید. زمانی که رطوبت هوا بسیار بالا باشد، مقدار زیادی رطوبت در اطراف کویل اواپراتور گیر می‌کند و دمای آن پایین می‌آید. سرمای داخل پنل کولر گازی به‌تدریج باعث یخ زدن رطوبت و ایجاد برفک در پنل کولر می‌شود.
یکی از راه‌های رفع مشکل یخ زدن کولر گازی در مناطق شرجی، استفاده از دستگاه کاهش رطوبت هوا است تا میزان رطوبت موجود در هوای خانه کمتر شود و مشکلاتی مانند برفک زدن کولر گازی کمتر پیش بیاید.
یخ زدن کولر اسپلیت
برفک کولر گازیتاسیسات سرمایشیتعمیر کولر گازیکولر گازی
Comments (0)
Add Comment