درای وال ( Dry Wall ) و امتیازات آن

drywall در این مطلب سعی برآن شده است که تاریخچه سیستم درای وال ، مزایای استفاده از آن و نیز تصاویری از فرایند نصب درای وال به تشریح بیان شود.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز   امروزه با پیشرفت تکنولوژی و بالا رفتن جمعیت و کمبود انرژی تنها راه ،در ساختن یک ساختمان استفاده از سیستم های صنعتی میباشد. یکی از سیستم های نوین که از حدود ۵۰ سال پیش تا حالا پیشرفت های قابل ملاحظه نموده است درای وال ها میباشد. درای وال به معنی دیوار خشک بوده و از آمریکا و اتریش آغاز به فعالیت نموده و امروزه به جرات میتوان گفت در۹۰ درصد ساخت و ساز در سراسر دنیا از این سیستم استفاده میشود.کشورهایی که این سیستم در آنها بالغ بر ۹۹ درصد استفاده میشود عبارتند از: آمریکا – ژاپن-آلمان-استرالیا-کره-چین-انگلستان-هلند- و در بقیه کشور های اروپایی استفاده ۸۰ درصدی دارد. در ایران نیز این تکنولوژی توسط شرکت کناف آلمان و شرکت گچ صدف سالها پیش(حدود ۴۰ سال) آورده شده است ولی متاسفانه به دو دلیل ۱- عدم آشنایی مهندسین ما و بالا بودن منابع انرژی و ارزان بودن مصالح ۲- عدم کارایی این سیستم ها در فرهنگ سنتی ( مشکلات درای وال در ایران) نتوانسته است جای خود را در بازار باز نماید .اما در چند سال اخیر با توجه به اهمیت انرژی و روی آوری فرهنگ ساخت به سمت فرهنگ غرب و گران شدن بیش از حد مصالح، استفاده از این دیوار ها در ایران بسیار معمول گشته است.

 

به طور کلی میتوان گفت درای والها دارای امتیازات زیر هستند.

 

۱- سبکی زیاد حدود یک پنجم دیوار معمولی و بیشتر این مزیت باعث میشود که در هنگام طراحی درصد قابل توچهی از وزن مرده ساختمان کاهش یافته و بین ۱۰ الی ۲۰ درصد صرفه جویی در اسکلت را به همراه داشته باشد.

 

به طور مثال اگر یک اسکلت متوسط متری ۲۵۰ هزار تومان هزینه داشته باشد استفاده ار درای وال حدود متری ۲۵ تا ۵۰ هزار تومان قیمت را کاهش میدهد که خود مسئله بزرگیست.

 

۲- سرعت اجرای بسیار بالا

 

با توجه به این که در نصب این دیوار کلیه مراحل سفت کاری و تاسیساتی و نازک کاری توسط یک اکیپ انجام میگردد.به طور مثال در گچ کاری نیازی به مرحله گچ و خاک و صبر کردن برای اجرای قرنیز نیست-در لوله کشی برق و آب نیازی به کنده کاری نیست-در رنگ کاری نیازی به ۳ مرحله رنگ نمیباشد و غیره ،زمان اجرای این دیوار بسیار کوتاه است به طور تقریبی یک اکیپ ۳ نفره کاری میتواند حدود ۲۵ الی ۳۰ متر مربع در روز کار را آماده رنگ نماید!!

 

۳- عدم محدودیت اجرا در شرایط بد جوی مانند سرما و گرما

 

۴- دوجداره بودن و عدم پرت حرارت و عایق صدا

 

۵- امکان بازیافت

 

۶- تعمیرات بسیار آسان

 

۷- مقاوم در برابر زلزله که فاکتو راصلی استفاده از این دیوار بخصوص در کشور های زلزله خیز مثل ایران است.

 

انواع رایج درای وال در ایران:

 

 ۱- درای وال با پوشش گچ برگ

 

۲- درای وال با پوشش سیمان برگ

پایان پیام/.

 

 

 

چیلر،تراکمی، جذبی،نیروگاه، نظام ، گاز، مخزن، نفت،
Comments (0)
Add Comment