90 درصد گازهاي مشعل در تاسيسات نفتي جمع آوري مي شود

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربنی وزیر نفت از جمع آوری 90 درصد گازهای مشعل در تاسیسات نفتی تا پایان برنامه پنجم توسعه خبر داد و گفت: هیچ طرح توسعه ای در صنعت نفت بدون رعایت ملاحظات زیست محیطی تصویب نخواهد شد.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، محسن خجسته مهر با اشاره به این که فناوری در عرصه صنعت زمانی بهینه است که همراه با رعایت موازین بهداشتی و محیطی زیست انجام شود، افزود: متاسفانه در جهان رویکردهای مناسبی در عرصه مبارزه با گازهای هیدروکربنی ندرایم، زیرا این امر باید با استاندارد سازی در محیط زیست همخوانی داشته باشد.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربنی وزارت نفت،افزود: انتشار دی اکسید کربن با شدت کنونی ، آب و هوای جهان را وارد حالتی غیرقابل پیش بینی می کند که به طور حتم مشکلات پیچیده ای خواهد داشت.

 

 

وی ادامه داد: در چند سال اخیر اقدامات کارآمدی به منظور کنترل آلاینده ها در کشور انجام شده است و همچنان نیازمند فعالیت و سرمایه گذاری بیشتری در این زمینه هستیم.

خجسته مهر تصریح کرد: از یک دهه گذشته در صنعت نفت

طرح های متعددی برای جمع آوری گازهای مشعل صورت گرفته است و هم اکنون روزانه 75 میلیون مترمکعب گاز جمع آوری می شود و در واحدهای ان جی ال، گاز سبک و مایعات هیدروکربنی با ارزش را تفکیک و به عنوان خوراک به واحدهای پتروشیمی ارسال می کنیم که ارزش افزوده بسیاری ایجاد می کند.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربنی وزیر نفت،افزود: 75 میلیون مترمکعب گازی که روزانه جمع آوری می شود معادل تولید سه فاز پارس جنوبی است و می توانیم آن را به 13 میدان نفتی تزریق کنیم.

وی با تشریح برنامه جامع صنعت نفت برای کاهش حجم گازهای مشعل اظهار داشت: با اجرای چند طرح حدود 37 میلیون مترمکعب گازی را که در حال سوختن است ، به تدریج و تا پایان برنامه پنجم به حدود 6 میلیون مترمکعب در روز کاهش خواهیم داد که تحقق این امر به این معناست که تا پایان برنامه پنجم 90 درصد گازهای هیدروکربنی جمع آوری می شود.

خجسته مهر با بیان یاد آوری اجرای طرح آماک در مناطق نفتخیز جنوب که سالانه از انتشار 6 میلیون تن آلاینده جلوگیری می کند، افزود: پروژه های جمع آوری گازهای همراه یکی از مهم ترین اولویت های صنعت نفت است و صنعت نفت تنها طرح ها و پروژه هایی را برای اجرا تصویب می کند که قوانین محیط زیست در آن به نحو مطلوب رعایت شود.

وی تصریح کرد : اجرای واحدهای جمع آوری گازهای هیدروکربنی و سیستم مشعل خاموش زنجیره اصلی طرح های توسعه به شمار می آیند و هر طرحی که این حلقه را در فرآیند خود نداشته باشد در وزارت نفت تصویب نخواهد شد.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربنی وزیر نفت با اشاره به طرح های جدید صنعت نفت افزود: در حال حاضر یک طرح نمونه با هدف تزریق دی اکسید کربن در میدان نفتی رامین اهواز داریم که امیدواریم در ازدیاد برداشت موثر باشد.

 

خجسته مهر با اشاره به طرح بهینه سازی پالایشگاه های کشور افزود: در پالایشگاه اراک با اقدام جهادی و با بهینه سازی فرآیندها موفق به تولید بنزین با استاندارد یورو 4 شده ایم که این موضوع در عرصه صنعت نفت امری بی نظیر تلقی می شود.

پایان پیام/.

 

 

Comments (0)
Add Comment