7500 حلقه چاه غیرمجاز در زنجان

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از دنیای اقتصاد ، اسدالله قربان‌زاد: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری زنجان با اشاره به وضعیت آبی نقاط مختلف استان در سال‌جاری، نسبت به کاهش شدید آب‌های زیرزمینی هشدار داد و گفت: 18 هزار و 500 حلقه چاه در استان شناسایی شده که از این تعداد 7500حلقه چاه غیرمجاز است.

علیرضا جزءقاسمی، زنجان را جزو 13استان با تنش آبي معرفی کرد و افزود: به‌دلیل کاهش چشمگیر آب‌های زیرزمینی از وضعیت آبی مناسبی برخوردار نیستیم و علاوه‌بر آن در دشت‌های شرق زنجان، ابهر، خرمدره و خدابنده نیز در وضعیت بحرانی قرار داریم.
وی کاهش40 درصدی پوشش‌های برفی و50 درصدی رواناب‌ها را در کاهش میزان آب ورودی سدها تاثیرگذار دانست و افزود: نمونه بارز آن کاهش چشمگیر آب سد تهم زنجان است که در نیمه دوم سال گذشته به‌دلیل خشکسالی و برداشت‌های بی رویه در این مسیر میزان خروجی آب از ورودی آن بیشتر شد.

جزءقاسمی حفر5 حلقه چاه، انتقال آب از چاه‌های غرب زنجان و بهینه سازی مصرف آب را از برنامه‌های کوتاه‌مدت آبفا برای مدیریت منابع آبی زنجان بیان کرد و ادامه داد: در برنامه میان‌مدت اصلاح شبکه آب شهر زنجان و ساخت مخازن جدید آبی در دستور کار است تا در درازمدت بتوانیم بخش قابل توجهی از منابع آب را از سد مشمپا تامین کنیم.
مدیرعامل شرکت آبفای زنجان میزان ذخایر آب در زنجان را بیش از 37 میلیون مترمکعب در سال اعلام کرد و ادامه داد: این در حالی است که در طول سال به 39 میلیون مترمکعب آب نیاز داریم.

جزء قاسمی افزود: جمعیت تحت پوشش تاسیسات آب در زنجان 675 هزار و 266 نفر، طول شبکه توزیع آب 1559 کیلومتر، طول خط انتقال آب 290 کیلومتر و تعداد مشترکان زنجان بیش از 147 هزار نفر است. وی با اشاره به کمبودهای منابع آب در شهر ابهر گفت: هم‌اکنون آب شهرستان ابهر از 15 حلقه چاه تامین می‌شود.

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه حفظ کیفیت آب خط قرمز آبفای استان به‌منظور تامین آب هم استانی‌ها است، بیان کرد: با هدف مدیریت منابع آب و خودداری از جیره بندی در شهر ابهر اجرای خط انتقال و تکمیل تصفیه خانه مدرن آب ابهر و خرمدره با امکانات و سیستم‌های مجهز در دستور کار است. به گفته وی در صورتی که آبفای استان به محدودیت‌های منابع مالی برخورد نکند، سال آینده شاهد بهره‌برداری از این طرح خواهیم بود.
جزءقاسمی وضعیت منابع آبی شهرستان خدابنده را نیز نامساعد عنوان کرد و گفت: آب این شهرستان از 4 حلقه چاه تامین می‌شود که به‌دلیل خشکسالی و محدودیت بارش‌ها حفر2 چاه و مدیریت فشار آبی در این شهرستان ضروری است.

اصلاح الگوی کشت
وی با تاکید بر اصلاح الگوی کشت در بخش کشاورزی و جلوگیری از هدر رفت قابل‌توجه آب در این بخش اضافه کرد: با توجه به قرار گرفتن در وضعیت هشدار آبی جلوگیری از کاشت محصولات با مصرف آبی بالا در دشت‌های استان با جدیت دنبال می‌شود.
مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان با اعلام اینکه سهم بخش کشاورزی از مصرف آب 93درصد و بخش‌های خانگی و صنعتی7 درصد گزارش شده است، عنوان کرد: در شرایط کنونی باید سایر دستگاه‌ها همچون جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای با هدف جلوگیری از پرت آب و مدیریت منابع آب بیش از گذشته احساس مسوولیت کنند.

شناسایی چاه‌های غیرمجاز
جزءقاسمی با اعلام اینکه 24 درصد آب مصرفی در استان بدون درآمد هدر می‌رود، افزود: این میزان هدر رفت از محل انشعابات غیرمجاز، مصرف سایر ارگان‌ها و نیز بازیافت و پساب تصفیه‌خانه‌ها حاصل شده است.
مدیرعامل آبفای استان با اشاره به مصوبه هیات‌دولت در رابطه با آبیاری فضاهای سبز شهری از سوی شهرداری‌ها افزود: بر اساس قانون تا پايان امسال شهرداري‌ها مكلف به جدا سازي آب مورد نياز براي آبياري فضاي سبز شهري از آب شرب هستند.
جزءقاسمی با تاکید بر استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین در آبیاری فضای سبز شهری عنوان کرد: مقرر شد، در شهرهای ابهر، خرمدره و قیدار مدیران شهری نسبت به جداسازی آب شرب و آبیاری اقدام کنند.

اجرای طرح‌های فاضلاب شهرها
جزءقاسمی درباره روند اجرای طرح‌های فاضلاب شهرهای سطح استان نیز گفت: در شهرهای زنجان، ماهنشان، ابهر و خرمدره شبکه فاضلاب شهری در حال تکمیل است.
وی با اعلام اینکه در مرکز استان نیز طرح فاضلاب با 50 درصد پیشرفت در حال اجرا است، افزود: 35درصد شهروندان تحت پوشش شبکه قرار گرفته‌اند و با تکمیل مدول اول، مدول دوم طرح با سرمایه‌گذاری 300 میلیارد تومان ساخته می‌شود. به گفته مدیرعامل آبفای این استان در شهر ابهر این طرح90 درصد پیشرفت دارد وامسال نیز تصفیه‌خانه این شهر و شهرخرمدره با سرمایه‌گذاری30 میلیارد تومانی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با تاکید بر فرهنگ‌سازی مصرف بهینه آب در بخش‌های مختلف کشاورزی، خانگی و صنعتی افزود: برای بهینه سازی مصرف آب و اصلاح الگوی مصرف اقدامات قانونی و کنترلی، اصلاح ابزاری همچون استفاده از تجهیزات و ابزارآلات کاهنده، اصلاح تاسیسات و تجهیزات بهداشتی و اصلاحات رفتاری حائز اهمیت است. جزءقاسمی به پایین بودن تعرفه‌های آب نسبت به سایر حامل‌های انرژی اشاره کرد و گفت: متاسفانه همین عامل موجب شده تا در صرفه‌جویی این مایه حیات حساسیت نداشته باشیم.



پایان خبر 

Comments (0)
Add Comment