۷۰درصد ساخت و سازها توسط غیرمهندسین

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی گفت: دولت اجازه دهد استقلال نظام مهندسی ها بیشتر حفظ شود که قطعا در این صورت شاهد نتایج بهتری خواهیم بود.
علیرضا حبیبی با بیان این مطلب اظهار کرد: جامعه مهندسی استان مرکزی ۶ هزار نفر است که ۴ هزار و۲۰۰ نفر دارای پروانه و هزار و ۸۰۰ نفر فاقد پروانه هستند. مهندسین در رشته‌های هفتگانه برق، مکانیک، معماری، شهرسازی، عمران، نقشه‌برداری و ترافیک فعالیت می‌کنند که تعداد مهندسین رشته‌های برق، مکانیک و ترافیک در استان بسیار کم است.
وی افزود: استان مرکزی از لحاظ نظام مهندسی جزو نظام مهندسی‌های متوسط است. دولت برای تسهیل مجوز کسب و کار، سالانه ۴ بار آزمون نظام مهندسی را برگزار می کند و این مسئله سبب می‌شود آسیب‌هایی برای سازمان ایجاد شود چراکه کیفیت کاهش پیدا کرده و خروجی و ورودی دانشگاه‌ها افزایش پپدا کرده است.
حبیبی در ادامه تاکید کرد: افزایش آزمون و تعداد ورودی ها و تسهیل در برگزاری آزمون، سطح علمی مهندسان را در آینده تحت تاثیر قرار می دهد و ممکن است کیفیت ساختمان‌ها نیز کاهش پیدا کند.
رئیس نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی ادامه داد: کمیته‌های کنترل به صورت متمرکز مستقر شده‌اند در حالی که در گذشته کنترل شهرستان‌ها در خود شهرستان انجام می‌شد. هم اکنون کمیته در نظام مهندسی استان مستقر شده و این امر کیفیت ساخت و ساز را افزایش داده است.
وی با بیان اینکه سیستم ارجاع نیز به صورت اتوماسیونی شده گفت: ارجاع نظارت به صورت دستی وجود ندارد و هیچ مالکی نمی‌تواند ناظر خود را انتخاب یا تعویض کند مگر اینکه دلایل مستندی داشته باشند که ناظر در وظایف خود کوتاهی کرده است.
حبیبی کیفیت ساخت و ساز در استان مرکزی را از بسیاری از استان‌ها بهتر دانست و ادامه داد: با توجه به اینکه در استان مرکزی حجم ساخت و سازهای ما به مانند تهران گسترده نیست راحت تر می‌توان ساخت و ساز را کنترل کرد، البته در شهر اراک کیفیت ساخت و ساز نسبت به شهرستان‌ها بهتر است وسعی ما بر این است که کمیته‌های بازدید، سرکشی بیشتری از شهرستان‌ها داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه دوره های آموزشی سازمان جهت افزایش سطح علمی مهندسین در حال افزایش است، بیان کرد: در خصوص سیستم و برنامه نرم افزار، قرارداد جدید منعقد شده که تمام سیستم اتوماسیونی شود و مستندسازی و نقشه‌ها در کمیسیون تایید و در آرشیو باقی بماند و مالک بتواند این روند کار را به صورت فایل کامل در اختیار داشته باشد.
حبیبی در خصوص ضد زلزله بودن ساختمان ها ادامه داد: چیزی به نام ساختمان ضد زلزله اصلا وجود ندارد و طراحی ساختمان‌ها بر مبنای عملکرد است، هدف ما این است که ساختمان شکل پذیری خوبی از خود نشان دهد و انرژی زلزله را مستهلک کند و تلفات کم شود.
وی شهر اراک را از نظر خطر زلزله در رده متوسط عنوان کرد و با بیان اینکه گسل فعالی در استان مرکزی وجود ندارد گفت: احتمال زلزله در شهر اراک پایین است، از طرفی جنس خاک اراک خوب است و ۸۰ تا ۹۰ درصد قسمت‌های اراک خاک خوبی دارند، در واقع خاک اراک دچار روانگرایی نمی‌شود.
حبیبی اضافه کرد: در شهر اراک با همت نظام مهندسی و شهرداری با تخلفات عمده مواجه نیستیم و وضعیت اجرای ساختمان‌ها با نقشه مصوب اختلاف اندکی دارد که از علل آن می توان به فرهنگ‌سازی، تعهد مهندسان به کار در حوزه اجرا و نظام مهندسی اشاره کرد.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان مرکزی بیان کرد: در استان مرکزی به ندرت مجوز ساخت یا حذف پارکینگ داده می شود، در اقدام ملی مسکن نیز یک بخشنامه از سوی وزارتخانه ابلاغ شد که ۲۰ درصد واحدها بدون پارکینگ پذیرفته شود که باز هم در استان این موضوع را نپذیرفتند و پذیرفته نشد که هیچ واحدی در اقدام ملی مسکن بدون پارکینگ ساخته شود.
حبیبی اضافه کرد: نظام مهندسی کل کشور تفاهمنامه‌ای با وزرات راه و شهرسازی دارد مبنی بر اینکه طرح‌های اقدام ملی با ۵۰ درصد تخفیف انجام شود که این ۵۰ درصد تخفیف در بخش نظارت است حتی هزینه طراحی‌ها در طرح اقدام ملی معمولا با کمتر از ۵۰ درصد انجام شده و برای اقدام ملی مسکن نهایت همکاری انجام شده است.
وی در خصوص هزینه های نظام مهندسی ادامه داد: معمولا وزارت راه وشهرسازی هزینه های نظام مهندسی را اعلام می کند و سال گذشته نیز بر خلاف مقررات سازمان، تمام نظام مهندسی های کشور الزام به افزایش ۳۰ درصدی هزینه ها نسبت به سال ماقبل شدند.
حبیبی بیان کرد: در ایران کمتر از ۲ درصد هزینه ساختمان مربوط به هزینه های نظام مهندسی است که چندان چشمگیر نیست و نسبت به سایر هزینه ها پایین است. مهندسین از لحاظ سطح درآمدی در رده متوسط هستند و معیشت مهندسین به شدت دچار مشکل است و در واقع یکی از نگرانی ها همین معیشت مهندسین است، لازم به ذکر است که بسیاری مهندسین نیز فاقد بیمه هستند و باید خودشان خویش فرما اقدام به بیمه کنند.
رئیس نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی استان مرکزی با درآمدهایی که از سال های قبل داشته توانسته خود را حفظ کند اما درآمدهای سازمان بسیار کاهش پیدا کرده و خود را سرپا نگه داشته است، تا زمانی که حادثه ای از جمله زلزله ایجاد نشود عملکرد نظام مهندسی دیده نمی شود. یکی از درآمدهای عمده سازمان که درآمد شناسنامه فنی و ملکی بود که خرج حقوق پرسنل می شد دچار مشکل و حذف شده است. در استان مرکزی این درآمد به میزان ۲۰ تا ۳۰ درصد، درآمد سازمان را تحت تاثیر قرار داده است.
حبیبی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نظام مهندسی بزرگترین NGO فنی کشور محسوب می شود لذا انتظار ما بر این است که سیاست های دولتی از این NGO بزرگ حمایت کند و دولت اجازه دهد استقلال نظام مهندسی ها بیشتر حفظ شود که قطعا در این صورت شاهد نتایج بهتری خواهیم بود.
وی با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی یکی از موفق ترین ادارات در جمهوری اسلامی است گفت: حرفه ای شدن ساخت و سازها به عوامل مختلفی از جمله دانشگاه مرتبط می شود، در واقع در تکنولوژی صنعت باید پیشرفت صورت گیرد تا صنعت ساخت و ساز نیز پیشرفت کند.
رئیس نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی با اشاره به اینکه حدود ۷۰ درصد ساخت و سازها توسط غیرمهندسین انجام می‌شود اضافه کرد: در جامعه پزشکی ورود به دانشگاه محدود شده و این موضوع در واقع باعث شده است که پزشکان از نظر کیفی سطح بالاتری باشند و اشتغال آنها نیز دچار مشکل نشده است در حالی که در خصوص رشته‌های مهندسی تمامی دانشگاه‌ها بدون در نظر گرفتن ظرفیت ساختمان سازی، رشته‌های مهندسی بویژه عمران و معماری را جذب می‌کنند و این مسئله سبب شده تعداد مهندسان ایران از همه کشورها بیشتر باشد در حالی که این تعداد مهندس نیاز نیست.
ساخت و سازنظام مهندسی ساختمان اراک
Comments (0)
Add Comment