۴۰ درصد انرژی در ساختمان ها هدر می رود

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد ضرورت توجه به موضوع انرژی در وضعیت فعلی کشور را یادآور شد و افزود: انرژی از جمله محورهایی است که نقش موثر و مستقیمی در توسعه پایدار کشورها دارد و می‌تواند امنیت ملی و پایداری نظام های حکومتی را با چالش روبرو کند.
به گزارش تاسیسات نیوز، «مجتبی فرهمند» با بیان اینکه انرژی نقش زیربنایی درحیات اقتصاد صنعتی دارد، اظهار کرد: توجه به موضوع انرژی که نقش انکار ناپذیری در توسعه پایدار کشورها و از جمله کشور عزیزمان ایران دارد، می تواند چالش های پیش رو را با خسارات کمتری همراه کند.
رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد، مصالح و محیط زیست شورای مرکزی با اشاره به بحران انرژی و ارتباط آن با صنعت ساخت و ساز، ادامه داد: صنعت ساختمان یکی از برزرگترین صنایع هر کشور از جمله ایران است و بیش از ۵۰ درصد انرژی مصرف شده در کل جهان مربوط به بخش ساختمان است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با بیان اینکه تقریباً ۴۰ درصد انرژی کشور در ساختمان ها و از پوسته خارجی آن اتلاف می شود، افزود: این مسئله نشان می دهد که مدیریت انرژی در گرو ارتقای معماری و کیفیت ساختمان‌ها است.
فرهمند با اشاره به قانون ۷۵ ماده ای اصلاح الگوی مصرف در ساختمان ها، تاکید کرد: در اجرای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، وزارت راه و شهرسازی موظف است آیین‌نامه‌های صرفه‌جویی مصرف انرژی در ساختمان ها را با جهت‌گیری به سوی ساختمان سبز و همچنین شهرسازی را منطبق بر الگوی مذکور با همکاری وزارتخانه‌های نفت، نیرو، کشور و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری تهیه و به تصویب هیأت وزیران برساند.
وی خاطرنشان کرد: در راستای همین قوانین، صـدور گواهی پایان کار توسط شهـرداری ها و یا سایر مراجع مربوط، منوط به رعایت ضوابط، مقررات و آیین‌نامه‌های موضوع ماده(۱۸) این قانون است که کلیه مؤسسات دولتی و عمومی موظفند ظرف پنج سال پس از تصویب این قانون با تعبیه سامانه های کنترلی لازم برای مصرف انواع حامل‌های انرژی در ساختمان های اداری خود، مطابق با آیین نامه های موضوع ماده( ۱۸) این قانون اقدام کنند.
عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: با اجرای قوانین گفته شده و همچنین اجرای مبحث ۱۹ می توان در مسیر کاهش مصرف انرژی و رهایی از ناترازی انرژی در کشور گام برداشت.
وی ادامه داد: از مزیت های اجرای مبحث ۱۹ می توان به کمک به اقتصاد ملی و خانواده، اصلاح الگوی مصرف و افزایش رفاه نسبی، کاهش مصرف سوخت و آلودگی های آن، کاهش استهلاک سیستم گرمایش و سرمایش و بکارگیری مصالح استاندارد و با کیفیت اشاره کرد.
وی با اشاره به مصوبه هیات دولت در خصوص لزوم ارایه برچسب انرژی برای هریک از ساختمان ها تاکید کرد: گواهی نامه برچسب انرژی ساختمان، سندی است که بیانگر میزان کارایی انرژی ساختمان خواهد بود و براساس استانداردهای ملی ایران و مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان برای کلیه ساختمان ها صادر می شود.
به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی نظام مهندسی ساختمان یزد، فرهمند برچسب انرژی ساختمان را روشی موثر و کارا برای فهم و انتقال سطح بهره‌وری انرژی ساختمان برای مالکان دانست.
انرژی در ساختماننظام مهندسی ساختمان یزدهدررفت انرژی
Comments (0)
Add Comment