3 راهکار مقابله با خاموشي

به گزارش تاسیسات نیوز، محمودرضا حقي فام، معاون هماهنگي توزيع شرکت توانير در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس در پاسخ به اين سوال که چرا کشور با رشد 9 درصدي مصرف برق مواجه شده‌ است، گفت: امسال با دو پديده رشد متوازن صنعت و افزايش دماي هوا مواجه شده‌ايم، البته رشد متوازن صنعت خبر خوبي است و وقتي صنعت در کشور رشد پيدا مي‌کند، مصرف انرژي بيشتري طلب مي‌شود و معني آن اين است که توليدات صنعتي روبه‌افزون است.




حقي‌قام افزود: درکنار اين موضوع با پديده افزايش دما و گرماي زودرس در کشور مواجه شده‌ايم، به‌ طوري‌ که در مناطق جنوبي و سيستان و بلوچستان دماي هوا به 54 درجه رسيده است.

 

 

 

وي ادامه داد: مراکز مصرف انرژي عمدتاً در بوشهر، خوزستان، هرمزگان و تهران است که اين افزايش گرما باعث شده است ميزان رشد مصرف برخلاف انتظار به حدود 10 درصد نزديک شود.

 

 

تنها براي 5 درصد افزايش مصرف برق آمادگي داشتيم

 

معاون هماهنگي توزيع شرکت توانير خاطرنشان کرد: ما براي 5 درصد افزايش مصرف برق خود را آماده کرده بوديم،‌ اما در حال حاضر اين رشد مصرف به 10 درصد رسيده است که نگراني بزرگي براي کشور ايجاد کرده است.

 

 

 

حقي‌فام در پاسخ به اين سوال که براي تأمين و قطع احتمالي برق در کشور چه تدابيري انديشيده شده است، اظهار داشت: سال گذشته پيک بار مصرف برق 53 هزار مگاوات بود و در حال حاضر بخش توليد برق مي‌تواند تا 55 هزار مگاوات براي کشور تأمين برق انجام دهد، پس کشور براي مصرف و تأمين 55 هزار مگاوات آمادگي دارد.

 

 

 

وي ادامه داد: بالاتر از عدد 55 هزار مگاوات مجبور هستيم خاموشي اعمال کنيم يعني به عبارتي وقتي خود را براي رشد 5 تا 7 درصد آماده کرده بوديم، به يکباره رشد مصرف برق به 10 درصد نزديک شد بنابراين انتظار داريم که در پيک مصرف اگر درجه حرارت هم همين‌گونه باقي بماند با خاموشي مواجه شويم.

 

 

 

احتمال کمبود 2 هزار مگاواتي

 

 

معاون هماهنگي توزيع شرکت توانير گفت: اين بدين معناست که اگر کشور به 57 هزار تا 58 هزار مگاوات برسد در اين صورت 2 هزار مگاوات کمبود توليد برق خواهيم داشت، پس براي اينکه به اين مشکل نرسيم، سه راهکار را پيش‌بيني کرديم.

 

 

 

وي افزود: اولين راهکار اين است که توليد برق را افزايش دهيم که اين توليد در حال حاضر توسط نيروگاه‌هاي برقابي انجام مي شود که حداکثر استفاده را از اين نيروگاهها مي‌بريم.

 

 

حقي فام ادامه داد:خوشبختانه سال آبي خوبي را داشتيم و پشت سدها آب خوبي ذخيره شده است، اما براي استفاده از نيروگاه‌هاي برق‌آبي، محدوديت ظرفيت داريم و نمي‌توانيم بيش از حد از اين نيروگاه‌ها کمک بگيريم.

 

 

 

وي با اشاره به اينکه جدا از اين موضوع، شبکه انتقال و توزيع برق محدوديت‌هايي دارد، گفت: طرح‌هايي در کشور اجرا کرده‌ايم که بتوانيم شبکه انتقال و فوق توزيع را تقويت کنيم، چرا که در شبکه توزيع برق مشکل کمتر است، اما متأسفانه در بخش فوق‌توزيع، در برخي استان‌ها مثل سيستان و بلوچستان، خوزستان و تهران محدوديت‌هايي داريم.

 

 

 

حقي‌فام ادامه داد: به هر حال توليد برق هم نيازمند زمان و هم نيازمند اعتبارات مالي مناسبي است تا اين طرح‌ها را اجرا کنيم.

 

 

وي ادامه داد: پس اگر حتي منابع مالي هم دراختيارمان باشد، زمان آن را نداريم که اقدام به توليد و ساخت نيروگاه کنيم.

 

 

 

حقي‌فام اضافه کرد: راهکار سوم، راهکار سهل‌الوصول است و آن اين است که با همگرايي ملي به صنعت ، اقتصاد و امنيت کشور که وابسته به صنعت برق است، در کاهش مصرف برق به ما کمک شود.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

برقتاسیساتخاموشیراهکار
Comments (0)
Add Comment