2/ 1 میلیارد دلار در سال سود ستاره

به گزارش تاسیسات نیوز، پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ پالایشگاه تولید بنزین کشور که مجموع تولیداتش در فاز نهایی معادل 60 درصد از مجموع تولید 9 پالایشگاه تولید بنزین کشور خواهد بود؛ در نهایت بنزین تولید داخل را به بیش از ١٠٠ میلیون لیتر در روز خواهد رساند.





به این ترتیب کاظمی با اشاره به ظرفیت پالایش روزانه 360 هزار بشکه میعانات گازی در پالایشگاه ستاره خلیج فارس می‌گوید: ما باید در برنامه‌های باقی‌مانده در ستاره خلیج فارس بازنگری‌هایی بکنیم و بعد از آن زمان بهره‌برداری از دو فاز باقی‌مانده این پروژه اعلام خواهد شد اما چیزی که مشخص است این است که از هر یک بشکه میعاناتی که وارد این پالایشگاه می‌شود 8 دلار سود ناخالص به دست می‌آید.





مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در نهایت درآمد حاصل از صادرات بنزین تولید شده در ستاره خلیج فارس را روزانه 3 میلیون دلار و سالانه 2/ 1 میلیارد دلار اعلام می‌کند که البته باید هزینه‌های جاری و استهلاک دستگاه‌ها و تجهیزات از آن کم می‌شود.





در حال حاضر 10 هزار نفر در این پالایشگاه مشغول به کار هستند که در نهایت و با بهره‌برداری کامل از این پالایشگاه، چیزی بین 2 تا 3 هزار نفر در این پروژه به شکل ثابت و مستقیم مشغول به کار می‌شوند. اما با وارد مدار شدن فاز نخست ستاره خلیج فارس علاوه بر تولید 12 میلیون لیتر بنزین یورو4، چهار و نیم میلیون لیتر گازوئیل یورو٤، یک میلیون لیتر نفت سفید یورو ٤ و یک میلیون و ٣٠٠ هزار لیتر گاز مایع (ال‎پی‎جی) یورو ٤ نیز از این فاز به تولید می‌رسد.





به این ترتیب در حالی با وارد مدار شدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس امسال از واردات بنزین بی‌نیاز خواهیم شد که با بهره‌برداری کامل از بزرگ‌ترین‌ پالایشگاه تولید بنزین کشور، ٣٦ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو ٤ و ٥ به تولیدات کشور افزوده می‌شود و تولید بنزین در کشور به بیش از ١٠٠ میلیون لیتر در روز خواهد رسید که علاوه بر قطع واردات بنزین، امکان صادرات این فرآورده و افزایش کیفیت سوخت مصرفی داخل نیز فراهم می‌شود.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

بنزینتاسیساتخلیج فارسپالایشگاه
Comments (0)
Add Comment