۷۰درصد کاهش تولید شرکت های بورسی در پی تداوم بحران برق!

به گزارش تأسیسات نیوز، بررسی عملکرد تولید ۱۲۰ شرکت بورسی نشان می‌دهد نزدیک به ۶۰ درصد این شرکت‌ها با کاهش تولید در چهار ماه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه بوده‌اند و برخی شرکت‌ها افت تولید تا حدود ۷۰ درصد را تجربه کرده‌اند.

شرق در شماره امروز شنبه ۲۰ مرداد ماه نوشته عامل اصلی کاهش تولید، قطع برق و ناپایداری شبکه تامین انرژی است.

این روزنامه همچنین به نقل از عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران نیز نوشته که برآوردها نشان می‌دهد قطع برق سود نکردن چهار تا پنج میلیارد دلار برای صنایع پتروشیمی، فولاد و سیمان داشته است.

در این مطلب تاکید شده تا این مقطع به طور خاص، صنعت فولاد با خسارت حدود سه میلیارد دلار روبه‌رو است.

برهمین اساس فعالان صنایع نیز معتقدند هر بار روشن و خاموش‌کردن صنایع حدود ۲۴ ساعت طول می‌کشد و هر خاموشی برق ۲۴ ساعته موجب افزایش خسارات می‌شود.

شرق نتیجه این روند را رشد فزاینده قیمت شمش فولاد و سیمان و دیگر محصولات صنایع دانسته و اعلام کرده که درنهایت باز هم با طی چرخه طبیعی، زیان اصلی این اتفاق بر دوش مردم سنگینی خواهد کرد.

یک چالش جدید در کنار تحریم!

روزنامه «دنیای اقتصاد» نیز در شماره امروز شنبه بیستم مرداد ماه به تبعات قطع برق صنایع در معیشت مردم و بروز تورم‌ شدید هشدار داده و نوشته است: «در کنار تحریم‌ها، یک چالش جدید به نام «کمبود انرژی» به مشکلات اقتصادی ایران اضافه شده است.»

به نوشته این روزنامه کمبود انرژی به‌ویژه در بخش برق و گاز، نه تنها صنایع و بخش‌های تولیدی را تحت فشار قرار داده، بلکه به‌عنوان یک شوک جدید طرف عرضه، می‌تواند اثرات منفی زیادی بر وضعیت تورم و رشد اقتصادی کشور داشته باشد.

نویسنده گزارش دنیای اقتصاد تاکید دارد قطع برق به افزایش هزینه‌های تولید منجر شده و به طور طبیعی به افزایش قیمت نهایی کالاها و خدمات منجر می‌شود.

در این مطلب تاکید شده که کاهش ظرفیت تولید به کاهش عرضه در بازار ختم می‌شود و این موضوع باعث افزایش قیمت‌ها و در نتیجه افزایش تورم می‌شود.

دنیای اقتصاد نتیجه این روند را تاثیرات تورمی شدیدی دانسته که می‌تواند معیشت بخش قابل توجهی از جامعه را تحت تاثیر قرار دهد.

این روزنامه در گفتگویی که با دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی داشته نیز به این موضوع پرداخته و به نقل از محسن نقاشی نوشته است: «طبق قانون اولویت تامین برق با شهرک‌های صنعتی و واحدهای تولیدی است و برق این بخش‌ها اصلا نباید قطع شود، اما متاسفانه قطعی برق مشکلات بسیار عدیده‌ای را برای صنایع غذایی ایجاد کرده است.»

نقاشی تاکید کرده «زیان خاموشی در واحدهای تولیدی محصولات لبنی بسیار بیشتر است. چون فرضا قطعی برق در پروسه پاستوریزه کردن شیر ضرر سنگینی را به کارخانه وارد می‌کند.»

پیش‌تر نیز استاندار لرستان گفته بود که قطع و وصل برق واحدهای تولیدی استان با تصمیمات ملی، «اجحاف در حق صنعتگران است.»

گفتنی است قطعی برق صنایع از بیش از دو ماه پیش به صورت یک روز در هفته آغاز شد که با شدت گرفتن بحران تامین برق در ایران، این قطعی به دو روز در هفته افزایش پیدا کرد.

در همین رابطه محمد بحرینیان، پژوهشگر توسعه و صنعتگر با ارائه‌ آمارهایی اعلام کرده زیان ناشی از تعطیلی هر روز صنعت در ایران بیش از پنج هزار و ۷۱۵ میلیارد تومان است.

هاشم اورعی استاد دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف نیز گفته «روزانه ۵ هزار و ۷۱۵ میلیارد تومان زیانی است که از خاموشی به صنعت می‌دهیم.»

تأمین انرژی، پاشنه آشیل دولت ها

روزنامه «هم‌میهن» نیز در شماره شنبه ششم مرداد ماه با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای مردم و صنایع نوشته بود:‌ «امروز وضعیت برق و انرژی کشور آیینه تمام‌نمای ادعاهای این دولت است. انرژی که نقطه قوت کشور و دولت ایران بوده، در این دولت تبدیل به پاشنه آشیل آن شده است.»

نگاهی به اتفاقات حوزه انرژی نشان می‌دهد که در دولت‌های مختلف از جمله دولت حسن روحانی، مردم شاهد قطعی برق، کمبود بنزین، قطعی آب و گاز بوده‌اند و این شرایط جوی بوده که شدت آن را تعیین کرده است.

گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد در حالی‌ که جمهوری اسلامی در ۲۰ سال گذشته بخش عمده‌ای از سرمایه‌های کشور را به بهانه «تولید برق» صرف توسعه برنامه‌های هسته‌ای خود و «تکمیل نیروگاه بوشهر» کرده، مردم همزمان با تابستان و افزایش دما در ایران با مشکل تکراری قطع گسترده برق روبرو شده‌اند.

کارشناسان، نداشتن برنامه و رفتار خارج از چارچوب‌های اقتصادی در مباحث توسعه‌ای را عامل اصلی ناترازی در حوزه انرژی می‌داند و معتقدند با این شیوه حکمرانی نمی‌توان به بهبود شرایط امید داشت.

انرژیبحران برقتامین برقتحریمشرکت های بورسیچالش انرژی
Comments (0)
Add Comment