یک نامه و چند حرف

روح الله واصف/ سردبیر تاسیسات نیوز
در هفته گذشته نامه‌ای از سوی عده‌ای از کاندیداهای انتخابات هیات رئیسه گروه تخصصی مکانیک نظام مهندسی ساختمان استان تهران منتشر شد که چند خواسته به حق را از هیأت مدیره نظام مهندسی پیگیری می‌کرد.
شنیده‌های ما حاکی از آن است که نامه دیگری نیز در حال تهیه است و برای جمع‌آوری امضاء از تمام مهندسان کمپین‌هایی تشکیل شده است. صرف‌نظر از محتوای چنین نامه‌هایی، خود این اتفاق بسیار مهم و قابل توجه است و از چندین منظر می‌توان به آن نگریست:
اول آن که نوشتن این نامه نیاز به یک خرد جمعی و توافق عمومی دارد. لازم است افرادی با هم جلساتی داشته‌باشند و با تشریک مساعی به یک اجماع نهایی برسند. این اتفاق با توجه به نبود انجمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد قوی صنفی در حوزه تاسیسات مکانیکی بسیار حایز‌اهمیت است.  وقتی چنین نامه‌ای تهیه می‌شود و عده‌ای از صاحب نظران و متخصصان بر صحت آن صحه می‌گذارند یعنی اتفاق جدیدی در حال رخ دادن است. این جریان جدید که همه نگر و نگران برای صنف است را باید ارج نهاد و در تقویت آن کوشید.
دوم آن که عده‌ای تصمیم گرفته‌اند زیر یک نظر را مهر و امضاء کنند. یعنی نظریه‌ای را رسماً تأیید کنند و بدون توجه به خوش‌آمد یا بدآمد دیگری پیشنهاد و نقدی را به صورت علنی اعلام کنند. این به معنای آن است که از غر زدن و فحش دادن و سخنان ناامیدانه‌ای چون ایران است و همین است که هست و … ، که متاسفانه میان ما بسیار معمول شده‌است، به یک حق طلبی عمومی و اظهار نارضایتی اجتماعی و در مسیر درست و شایسته آن قرار گرفته‌ایم. این مسیر درست اگر به انحراف کشیده نشود به آبادانی خواهد‌رسید. نقد وقتی شنیده می‌شود که تریبون داشته باشد.
سوم آن‌که علایق مختلف و طیف‌های گوناگونی این نامه را امضاء کرده‌اند. در این وضعیت یعنی همه نگران اوضاع پیش آمده هستند و حاضرند در یک اعتراض مدنی با هم متحد شوند. این زنگ خطری است برای مدیران سطح بالاتر که اگر فکری برای این اعتراضات نکنند ممکن است با اعتراض های بزرگ‌تر و یا نافرمانی‌های مدنی روبرو شوند. این زنگ خطر را باید قدر دانست.
چهارم آن‌که هر مدیری و در هر سطحی باید بداند شرط پیشرفت کشور نقد پذیری وی است و دیوارهای بتنی و سنگرهای پیچیده باید برچیده شود. برای رشد کل کشور به ساختمان‌های مدیریتی با دیوارهای شیشه‌ای نیاز داریم تا بدانیم چه کسی در کجا و در چه زمانی چه می‌کند. بدیهی است که هیچ مدیری دیوار شیشه‌ای را برنمی تابد. این نامه ها نشان می دهند که مهندسان به دنبال دیوارهای شیشه‌ای هستند. یا باید آن را بسازند و یا باید در حسرت اتفاقات خوب بسوزند. این چنین نامه‌هایی راهی به سوی جامعه‌ای سالم است.
برای ایراد نقد حرفه‌ای باید قواعد نقد را پاس بداریم.
تابعد!
انتخابات نظام مهندسیتاسیساتجمع آوری امضاءمهندسان مکانیکنامهنظام مهندسی ساختمانهیات رئیسه گروه تخصصی مکانیک نظام مهندسی ساختمان استان تهرانکاندیداهای انتخابات
Comments (0)
Add Comment