یخچال ها 28 درصد از برق خانوارها را مصرف می کنند

مديربخش ساختمان سازمان بهره وري انر‍ژي(سابا)، گفت: ارتقاي هر پله رتبه انرژي 14 درصد كاهش مصرف را به دنبال دارد و با اجراي اين برنامه مي توان به طور متوسط 400 مگاوات بار مصرف برق كشور را كاهش داد.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز  رئیس گروه ساختمان سازمان بهره وري انرژی(سابا)، گفت: يخچالها 28 درصد از مصرف برق خانوارها را به خود اختصاص مي دهند.

مهندس”احمدرضا توكلي” در گفت و گو با پايگاه اطلاع رساني وزارت نيرو(پاون)، اظهار داشت: يخچالها 28 درصد از مصرف برق خانوارها را به خود اختصاص مي دهند و از این میزان سرماساز يخچالها 80 تا 90 درصد از برق مصرفي را به خود اختصاص داده است.

وي با بيان اينكه در زمان كنوني مدل اغلب مبردهاي يخچالهاي موجود در بازار r134a است، گفت: اين مدل به منظور رعايت الگوهاي زيست محيطي جايگزين مدلهاي r22 an است.

احمد رضا توكلي ادامه داد: در حال حاضر هم مبردهاي r600aجايگزين مدل هاي r134a مي شود كه با جايگزيني اين مبردها رتبه انرژي يخچالها حداقل يك تا سه پله ارتقا مي يابند.

وي گفت: ارتقاي هر پله رتبه انرژي 14 درصد كاهش مصرف را به دنبال دارد و با اجراي اين برنامه مي توان به طور متوسط 400 مگاوات بار مصرف برق كشور را كاهش داد.

وي يادآورشد: علاوه بر اين، اين مبردها مسائل زيست محيطي را هم رعايت كرده و مورد تائيد سازمانهاي زيست محيطي مربوطه است و لايه اوزن را تخريب نمي كند.

توكلي افزود: دفتر لايه ازون سازمان محيط زيست هم از اجراي اين برنامه ها حمايت مي كند و در جايگزيني اين مبردها هم مسائل زيست محيطي و هم مباحث صرفه جويي انرژي مد نظر قرار دارد.

رئیس گروه ساختمان سازمان بهره وري انرژي(سابا)،ادامه داد: در همين راستا فراخواني صادر شده و سه چهار كارخانه اعلام‌آمادگي كردند و اميدواريم اوايل سال آينده كارخانجات خط توليد مبردهاي خود را تبديل كنند.

وي با اشاره به هزينه هاي جايگزيني خط توليد اين مبردها گفت: خطوط توليد تغييرات كلي ندارند و فقط در قسمت شارژ و تجهيزات اميني تغييراتي اعمال مي شود.

به گفته وي عمده نگراني كارخانجات در استفاده از مبردهاي r600a ترس از اشتعال است و با وجود اينكه حجم گاز در هر يخچال خطري ندارد اما در خط توليد ممكن است خطراتي داشته باشد و بنابر اين بايد براي تجهيز ايمني و ارتقاي آن هزينه كرد.

توكلي افزود: هزينه تغيير هر خط توليد در شرايط كنوني بين 1،5 تا 2 ميليارد تومان است و اميدواريم تا پايان سال آينده 80 تا 90 درصد توليد كنندگان خطوط توليد مبردهاي خود را تغيير دهند.

وي يادآور شد: سابا تسهيلاتي كم بهره و بدون بهره به كارخانجات مي دهد و در اين راستا براي ارتقاي رتبه انرژي رتبه يخچالها از b به a حدود 30 ميليارد تومان تسهيلات پرداخت شده و اگر طرح به تصويب برسد سابا تسهيلات لازم را در اختيار توليد كنندگان قرار مي دهد.

پایان پیام/.

 

 

 

نظارت، بتن، گاز، همایش، نمایشگاه، کنفرانس، آب، فاضلاب
Comments (0)
Add Comment