گونه جدید مار کبری برای نخستین بار در جهان، توسط ایران ثبت شد

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: یک گونه مار متعلق به جنس Bungarus و نام انگلیسی Krait که در زبان محلی به آن سیاه مار میگویند در استان کشف و به ثبت جهانی رسید.


 



 

به گزارش تاسیسات نیوز ، سعید محمودی افزود: در مطالعات و بررسیهای چهار سال اخیر در مناطق مرزی نزدیک کشور پاکستان در حوزه منطقه سرباز یک گونه جدید مار با نام محلی سیاه مار شناسایی شد.

وی ادامه داد: این گونه جدید مار از خانواده مارهای کبرا است و مقاله علمی و ثبت جهانی آن در ژورنال خزنده شناسی کشور روسیه نیز به چاپ رسیده است.

وی گفت: بعد از بررسیهای لازم بر روی نمونههای صید شده توسط گروه محققان داخلی و خارجی مشخص شد که این نمونه با گونههای مشابه ثبت شده که در سایر کشورها پراکنش دارند تفاوت معنی داری دارند به طوری که این گونه جهانی جدید B. persicus یا سیاه مار ایرانی نام گذاری شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان تصریح کرد: جنس Bungarus سیاه مار متعلق به خانواده مارهای کبری است که به شدت سمی هستند و تاکنون ۱۳ گونه مختلف از آن به ثبت رسیده بود.

وی گفت: بررسی، شناسایی و معرفی این گونه توسط اصغر مبارکی و الهام آبتین با مشارکت دهقان نژاد، حسینی و پروفسور نیلسون از سوئد انجام شد.

وی ادامه داد: مطالعه و بررسی زیستگاه و پراکنش گونههای در سطح کشور و شناسایی نمونهها، گونهها و حوزههای پراکنشی جدید از جمله مهمترین برنامهها و فعالیتهای بخشهای تخصصی محیط طبیعی در سازمان حفاظت محیط زیست است که عموما با همکاری بخشهای ستادی و استانی انجام میشود.

محمودی بیان کرد: مناطق مرزی و نیز مناطقی که دارای تیپهای زیستگاهی متفاوت هستند بیشترین پتانسیل را در رابطه با وجود گونههای جدید یا به عنوان حوزه جدید پراکنشی دارند.

 

وی گفت: در میان گونههای مهره داران نیز خزندگان به علت امکان تغییر در ویژگیهای ریختی، ظاهری و رفتاری و در نهایت ژنتیکی دارای پتانسیل بالایی در ایجاد گونههای جدید هستند و همچنین زندگی مخفی اغلب آنها و بررسیهای اندک انجام شده امکان شناسایی حوزههای جدید پراکنشی را فراهم میسازد.

وی اظهار داشت: پراکنش عمده خانواده مارهای کبری در جنوب و جنوب شرق آسیا است و اساسا به عنوان یک گونه شبه قاره هند شناخته میشود که در هند، سریلانکا، بنگلادش و اندونزی پراکنش وسیعی دارد.

وی ادامه داد: گونههایی نیز از این جنس در پاکستان و افغانستان پراکنش دارند بنابراین گونه سیاه مار ایرانی به عنوان چهاردهمین گونه از این جنس تلقی میشود.

 

محمودی افزود: در ایران تاکنون دو گونه خشکی زی از این خانواده، یعنی مار کبری و کفچه مار به ثبت رسیده بود و با ثبت این گونه جدید تعداد مارهای خانواده کبری در کشور به سه مورد رسید که به شدت سمی بوده و همانند سایر اعضای هم خانواده خود سم آن از نوع موثر بر اعصاب است.

وی با بیان این که تفاوت ظاهری عمده این گونه با سایر گونههای نزدیک خود در تعداد فلسهای روی بدن و سر است گفت: با توجه به اهمیت و بعد علمی این یافته در سطح ملی و بین المللی مطالعات و بررسی بر روی جنبههای مختلف زیستی و پراکنشی آن در حال برنامه ریزی است.

پایان پیام /.

Comments (0)
Add Comment