گزینه‌های مطرح تصدی شهرداری تهران

یکی از اخبار داغ حوزه شهری در هفته‌ای که گذشت، انتخاب شهردار و رئیس شورای شهر بود که از جمله آنها می‌توان به قرار گرفتن چمران و قالیباف در صدر گزینه‌های تصدی‌ ریاست شورا و شهرداری و گزینه‌های مطرح تصدی شهرداری از زبان چمران اشاره کرد.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز  موضوع انتخاب شهردار و رئیس شورای شهر تهران همچنان یکی از اخباری است که طی هفته گذشته بازار داغی داشت و با نزدیک‌تر شدن به زمان تشکیل شورای دوره چهارم گمانه‌زنی‌ درباره آنها بیشتر می‌شود. اقبال شاکری عضو منتخب شورای دوره چهارم درباره این موضوع گفت: 31 عضو شورا یا به تنهایی یا گروهی به این موضوع فکر می‌کنند و با یکدیگر مشورت دارند، از نظر بنده و دیگر اعضای شورا، مهدی چمران و محمدباقر قالیباف از گزینه‌های مطرح این دو پست هستند.

 

وی ادامه داد: به صورت رسمی نظر سنجی درباره گزینه‌های مطرح شده انجام نشده است اما برآیند بازتاب اخبار رسانه‌ها گویای این است که چمران و قالیباف از اقبال بیشتری برخوردار هستند ولی به هر ترتیب باید تا روز موعود صبر کرد.

 

گزینه‌های مطرح تصدی شهرداری تهران از زبان چمران

مهدی چمران درباره گزینه‌های مطرح شده برای شهردار آینده شهر تهران،‌ اظهار داشت: تاکنون اسامی بسیاری برای تصدی شهرداری تهران مطرح شده که می‌‌توان به نام افرادی چون محمدباقر قالیباف (شهردار کنونی تهران)،‌ رستم قاسمی (وزیر نفت دولت دهم)، پرویز فتاح (وزیر سابق نیرو)، محسن رضایی (دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام)، محسن هاشمی (مدیرعامل سابق شرکت متروی تهران)، محمد پژمان (شهردار مشهد)، محسن مهرعلیزاده ( رئیس سازمان تربیت بدنی دولت خاتمی)، علی نیکزاد ( وزیر راه‌وشهرسازی دولت دهم)، رسول خادم‌ (رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران)، بذرپاش (نماینده مجلس) و صادق محصولی (وزیر سابق رفاه دولت دهم) اشاره کرد.

 

وی ادامه داد: چمران اظهار داشت: اعضای شورای شهر برای خدمت به مردم قسم یاد می‌کنند بنابراین نباید مسائل سیاسی و جناحی بر انتخاب شهردار و رئیس شورای شهر سایه بیندازد. هر فردی که بهتر می‌تواند به مردم خدمت کند باید انتخاب شود البته اصول اولیه مهم دیگری از جمله، قبول داشتن نظام،‌ انقلاب و رهبری، از مواردی است که آنها را محرز می‌دانیم؛ بنابراین خط‌کشی‌های سیاسی به نتیجه نمی‌رسد، در این بین رئیس شورا اهمیت ویژه‌ای دارد تا شورا به این سمت گرایش پیدا نکند.

 

نجفی از حضور در شورای شهر استعفا داد

محمدعلی نجفی عضو شورای اسلامی شهر تهران با توجه به انتصاب در سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور استعفای خود از ادامه فعالیت در این شورا را اعلام کرد.

 

نجفی در متن استعفای خود با اشاره به بند 4 ماده 28 قانون تشکیلات شوراهای اسلامی شهر و روستا، آورده است: با توجه به مسئولیت معاونت ریئس جمهوری و ریاست سازمان میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی که بر عهده اینجانب محول شده است، از عضویت در شورای اسلامی شهر تهران استعفا می‌نمایم. این در حالی است که بر اساس استعفای نجفی حجت‌الاسلام عبدالمقیم ناصحی عضو علی‌البدل شانزدهم شورای شهر، پس از 6 سال انتظار در آخرین روزهای پایانی شورا به عنوان عضو اصلی شورای سوم شهر تهران انتخاب شد.

 

حضور دوباره قالیباف در شهرداری تهران منع قانونی ندارد

در پی انتشار خبری مبنی بر اینکه حضور دوباره قالیباف در شهرداری تهران منع قانونی دارد در یکی از روزنامه‌های کشور، مهدی چمران در گفت‌وگو با تسنیم‌،‌ اظهار داشت: مجلس در سال 1361 مصوبه‌ای تعیین کرد که بر اساس آن یک شهردار نمی‌تواند دو دوره به‌صورت متوالی مدیریت شهر را به‌عهده بگیرد اما از آن سال تاکنون قانون مذکور تغییر کرده و اصلاحات جدیدی در آن به وجود آمده است. وی تأکید کرد: در قانون جدید موضوعی مبنی بر اینکه شهردار نمی‌تواند دو دوره متوالی شهردار یک شهر باقی بماند، وجود ندارد اما در این زمینه باید بررسی‌های حقوقی را هم انجام داد.

 

همچنین مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز درباره این موضوع گفت: در سال 1375 قانون شوراها بازنویسی و قانون جدیدی برای شوراها تدوین شد اما به‌طور طبیعی قانون‌گذار همه قوانین قبلی را برای وضع قانون جدید مرور می‌کند که در این راستا نه‌تنها به موضوع مذکور بلکه به بسیاری از بند‌هایی که در قانون قبلی وجود داشت،‌ نمی‌پردازد که این به‌معنای حذف آن موارد است.

 

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: اگر در قوانین جدیدی که وضع می‌شود بخواهند مواردی از قانون قبلی مورد عمل قرار گیرد در ذیل بند مورد نظر، اصلاحیه‌ آن قید می‌شود اما در سال 1375 شرایط تعیین شهردار را مشخص کرده است اما به موضوع مورد بحثمان اشاره‌ای نداشته که معنای آن حذف قانون قبلی است. وی تأکید کرد: هرچند پرداختن به این موضوع ضرورتی ندارد اما حتی با فرض بر اینکه آن قانون ملاک قرار گیرد باید به این نکته توجه داشت که در آن قانون دو دوره مدیریت متوالی مورد اشاره است در حالی که قالیباف، “دو دوره کامل” شهردار تهران نبوده است. دوره متوالی باید به‌صورت کامل باشد که قالیباف از سال 84 تا 86 شهردار بوده است.

 

پیشنهاد به ایازی برای حضور در دولت یازدهم

یک مبنع آگاه به تسنیم‌گفت: پیشنهادهایی به صورت غیررسمی به محمدهادی ایازی معاون فرهنگی و هنری شهرداری تهران برای حضور در دولت یازدهم مطرح شده است اما هنوز حوزه فعالیتی وی در دولت هنوز مشخص نشده است. وی ادامه داد: البته شخص آقای ایازی نیز تاکنون در جریان خبرهای غیررسمی منتشر شده، آمادگی خود را به طور رسمی اعلام نکرده است. محمدهادی ایازی علاوه بر معاونت فرهنگی و هنری شهرداری تهران، سمت سخنگوی شهردار تهران را نیز برعهده دارد.

 

هزینه 800 میلیارد تومانی برای خرید قطار مترو

هابیل درویش مدیر عامل شرکت مترو تهران اظهار داشت: ما می‌توانیم 5 میلیون مسافر را با توجه به آماده‌ بودن زیرساخت‌ها جابه جا کنیم ولی یکی از مشکلاتمان کمبود قطار است که برای حل این مشکل 800 میلیارد تومان بابت خرید قطار هزینه کرده‌ایم و قراردادهای آن منعقد شده است. اگر این مجموعه از قطارها به دستمان برسد اتفاق بزرگی در حمل‌ و نقل عمومی رخ خواهد داد.

 

افزایش ایستگاه‌های آتش‌نشانی تهران به 120 ایستگاه تا پایان سال

محمدباقر قالیباف شهرادار تهران اظهار داشت: تهران به 120 ایستگاه آتش‌نشانی نیاز دارد تا بتواند پوشش لازم را در شرایط بحرانی داشته باشد بر این اساس تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی به 103 مورد رسیده است و تا پایان سال 92 به 120 ایستگاه افزایش می‌یابد.

 

ویبا بیان اینکه 9 ایستگاه دیگر در حال احداث است که حدود 80 درصد پیشرفت داشته است درباره مدت زمان حضور آتش‌نشان‌ها به محل حادثه اظهار داشت: در حال حاضر زمان حضور آتش‌نشان‌ها یک ونیم دقیقه کاهش یافته و به 4 دقیقه رسیده است؛‌ اما با توجه به اینکه بزرگراه‌های تهران تکمیل شده باید تمرکزمان را روی فرهنگ ترافیکی قرار دهیم تا وقتی شهروندان خودرو آتش نشانی را می‌بینند این احساس را داشته باشند که جان یک انسان در خطر است.

 

علت کندی حرکت قطارهای تهران کرج فاصله کم بین ایستگاه‌ها است

بهرام عبابافی در توضیح علت کندی حرکت‌ قطارهای مترو تهران-کرج، اظهار داشت: هر یک از قطارهای این مسیر 700 تن وزن دارند علاوه بر این موضوع فاصله‌ ایستگاه‌ها با یکدیگری نیز زیاد نیست و این دو مسئله در سرعت حرکت قطارها تأثیرگذار است.

 

وی با بیان اینکه سرعت قطارها معمولا 120 کیلومتر است، ادامه داد: قطارها برای ورود به هر ایستگاه باید از فاصله‌ یک هزار متری سرعت خود را کاهش دهند تا با رسیدن به ایستگاه سرعتشان به صفر برسد بنابراین نمی‌توان سرعت قطارها را بیش از 120 کیلومتر تعیین کرد. قائم مقام شرکت بهره‌برداری مترو تهران خاطرنشان کرد: قطارها‌ی مترو برای خروج از ایستگاه نیز بعد از طی یک هزار متر می‌توانند سرعت خود را افزایش دهند بنابراین زمان صرف شده برای ورود هر قطار به ایستگاه از یک هزار متر قبل با در نظر گرفتن توقف در ایستگاه و یک هزار متر جهت خروج از ایستگاه، حدوداً 3.5 الی 4 دقیقه می‌شود.

 

افزایش اعتبار همیاران بهزیستی به 2 میلیارد تومان/ با تغییرات سازمانی، برنامه‌ها تغییر نکند

همایون هاشمی رئیس سازمان بهزیستی در همایش هم‌اندیشی سراسری جمعیت همیاران،‌ اظهار داشت: اعتبارات جمعیت همیاران از یک میلیارد به 2 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت و توقع داریم تعداد پایگاه‌های جمعیت همیاران از 400 به 800 پایگاه افزایش یابد زیرا افزایش آنها در عرصه خدمت‌رسانی مؤثر است.

 

وی گفت: با تب و لرزهای سیاسی، سازمان های اجتماعی و حمایتی هم تب و لرز می‌گیرند در حالی که نباید این اتفاق رخ دهد و با تغییراتی که در سازمان‌‌ها ایجاد می شود برنامه‌های آنها نیز تغییر کند زیرا برای تدوین و تهیه برنامه‌ها زمان بسیاری صرف شده است. هاشمی با بیان اینکه کشورمان از بی‌برنامگی خاصی در حوزه اجتماعی رنج می‌برد،‌ گفت: با تلاش‌های سازمان بهزیستی طی 2 سال گذشته با استفاده از نظرات اساتید و کارشناسان برنامه مدونی تهیه کرده که برخی از آنها اجرایی شده است.

 پایان پیام/.

 

 

 

کشانه، خبر، و ، که ، نظام مهندسی
Comments (0)
Add Comment