گزارش رییس سازمان از اقدامات نظام مهندسی استان تهران

 

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان نظام مهندسی استان تهران ، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان براساس قانون شکل گرفته و یک نهاد عمومی غیردولتی است که حتی یک ریال هم سهمی از بودجه دولتی دریافت نمی کند اما خدمات عمومی ارائه می دهد.


32هزار بازدید از گودبرداری ها


مهندس حسن قربانخانی ، اظهار کرد: نظام مهندسی تهران از سال 92 به بعد حدود 32هزار بازدید از گودبرداری ها در شهر تهران انجام داده است. از سال 92 تاکنون حدود 14 هزار و 500 بازدید سازه ای انجام شده که 2هزار مورد آن در 6 ماهه نخست سال 96 انجام شده که نشان دهنده روند افزایشی است. این بازدیدها با هدف کنترل کیفیت خدمات مهندسی انجام می شود که در راستای اهداف قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان یعنی افزایش کیفیت و ایمنی ساختمان ها و صرفه جویی در مصرف انرژی و توجه به مسائل بهداشت شهری است.

 

 

وی با بیان اینکه همچنین طی 2 سال اخیر نظام مهندسی تهران 13 هزار و 200 بازدید در حوزه معماری، ایمنی، برق، مکانیک و مصالح داشته است.، خاطرنشان کرد: در این راستا نظام مهندسی تهران تفاهم نامه ای با سازمان استاندارد با هدف کنترل مصالح مصرفی در ساختمان ها منعقد کرده است. این همکاری باعث شده میزان مصرف مصالح استاندارد در ساختمان ها افزایش یابد.

 

وی تاکید کرد: همچنین در بخش بتن، تیرچه و سازه فولادی و… کنترل ها با هدف ارتقای کیفیت ساخت و ساز افزایش یافته و نتایج خوبی در این زمینه حاصل شده است.از این رو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تاکنون میلیاردها تومان بابت بازدیدها هزینه کرده بی آنکه ریالی از دولت کمک بگیرد.

 

کاهش 62 درصدی حوادث و تلفات ساختمانی

 

قربانخانی در ادامه یادآور شد: در سال 92،در تهران 29 حادثه با 19 تلفات رخ داده است. این آمار در سال 95 با 62 درصد کاهش به 18 حادثه با 7 فوتی رسیده است.

 

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه در 4 سال گذشته، 180 هزار ارجاع به مهندسان عضو سازمان در رشته های مختلف داشته ایم، گفت: اعضای دارای پروانه ما در سال 90 حدود ۱۱ هزار نفر بودند که در سال 95 این عدد به ۶۰ هزار نفر رسیده است؛ یعنی طی این مدت ۵ برابر شده است. این در حالی است که در سال 92 در شهر تهران ۲۰ میلیون متر مربع پروانه ساختمانی صادر شده و در سال ۱۳۹۵ این عدد به ۱۰ میلیون متر رسیده که نشان می دهد ساخت و ساز به ویژه در بخش صدور پروانه های ساختمانی نصف شده در حالی که تعداد مهندسان افزایش یافته است.

 

 

وی ادامه داد: از 180 هزار ارجاع، 5هزار و 330مورد پرونده در شورای انتظامی برای مهندسان عضو سازمان تشکیل شده که از این تعداد تنها 2 هزار مورد منجر به محکومیت شده که خیلی از این موارد را خود نظام مهندسی پیگیری کرده است.

 

قربانخانی همچنین بیان کرد: در دو سیاست کلی ابلاغی نظام، مقام معظم رهبری تقویت سازمان نظام مهندسی را راهکار مقابله با حوادث و بلایای طبیعی و بخش مسکن و شهرسازی دانسته اند، لذا معتقدیم هرکس با هر نیتی باعث تضعیف سازمان نظام مهندسی شود قطعا خلاف سیاست های کلی نظام حرکت کرده است.

 

اتهام زنندگان از مهندسان عذرخواهی کنند

 

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با تاکید بر اینکه از سال 69 که سازمان نظام مهندسی شکل گرفته ۲۸۸ نفراز همکاران ما جان خود را از دست داده اند، گفت: به محض اینکه عضوی از نظام فوت می کند پروانه او به طور سیستمی ابطال می شود. اما اینکه کسانی ادعا می کنند از پروانه افراد فوت شده استفاده شده، قطعا آمار و ارقامی که ارائه می دهند هیچ مستنداتی ندارد، اگر دارند ارائه دهند. این اتهامات صرفا براساس شنیده ها بوده و به هیچ عنوان قابل اثبات نیست.

 

وی تاکید کرد: کسانی که در روزهای اخیر ادعا کردند از پروانه مهندسان متوفی استفاده شده یا امضافروشی گسترده در سازمان نظام مهندسی انجام می شود ابتدا در پیشگاه خداوند استغفار سپس از جامعه مهندسان کشور که بالغ بر 400هزار نفر هستند، عذرخواهی کنند در غیر این صورت علیه آنها طرح شکایت می کنیم.

 

وی افزود: ما مدعی نیستیم در چنین جامعه گسترده ای هیچ تخلفی وجود ندارد همانطور که در همه اصناف دیگر وجود دارد ولی تعمیم دادن یک اتهام به همه مهندسانی که در پاکدستی زندگی و به جامعه خدمت می کنند جفا در حق آنهاست. تمام پل ها، ساختمان ها و ابنیه ها در سطح شهر را مهندسان ساخته اند و کشور ما امروز در بحث دانش فنی کاملا خودکفا شده است.

 

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران خاطرنشان کرد: به جای اتهام زنی و انداختن تقصرات به گردن دیگری، به نظر می رسد نظام ساخت و ساز ما نیازمند تغییرات اساسی است تا هرکسی که مسئولیتی در پروسه ساخت و ساز دارد خود را همزمان با تغییرات در این بخش به روز کند این موضوع هم اتفاق نمی افتد مگر عزم ملی شکل بگیرد و همه در جهت رفع ایرادها تلاش کنیم.

 

قربانخانی در ادامه نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

 

وی درخصوص پرونده تخلف ۴۰0 میلیارد تومانی گفت: آن پرونده در دادگاه در حال رسیدگی است. آخرین اتفاق این است که قاضی پرونده دستور داده به بانک شهر حق ندارد به این سپرده دست بزند بانک هم هر ماه سود پول ما را می دهد. اصل پول در بانک است و صرفا نمی توانیم به دلیل مشکلاتی که برایمان ایجاد شده پولمان را تا پایان رسیدگی به پرونده جابه جا کنیم.

 

قربانخانی در پاسخ به این سوال که در زمان وقوع تخلف ۴۰ میلیارد تومانی چه سمتی در سازمان نظام مهندسی داشته است، گفت: در زمانی که ۴۰ میلیارد تومان اتفاق افتاد من عضو هیئت مدیره دوره ششم بودم. مشکل زمانی آغاز شد که اعلام شد بانک شهر در بافت فرسوده وام می دهد. نظام مهندسی تهران نیز با هدف تسریع در روند نوسازی بافت فرسوده و اشتغالزایی برای مهندسان عضو سازمان، سپرده ای را در بانک شهر قرار داد اما مسئولان بانک برگه‌های سفید امضایی را از مسئولان وقت سازمان گرفتند و سپرده ما را وجه الضمانت وام برای شرکت توسعه متوازن ایرانیان قرار دادند در حالی که هیئت مدیره به هیچ وجه تاییدی برای این کار نداده بودند. لذا بخش عمده‌ای از تخلف صورت گرفته متوجه بانک است.

 

پیگیر واریز حق الزحمه ناظران به حساب خود اعضا هستیم

 

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در پاسخ به سوالی در خصوص واریز حق الزحمه ناظران به حساب خود اعضا نیز گفت: یکی از موضوعاتی که همواره در سازمان مطرح بوده و مطالبه اعضا نیز هست و ما از آن استقبال می کنیم واریز حق الزحمه مهندسان به حساب خود اعضاست تا در حساب سازمان بلوکه نشود. طبق آخرین مصوبه هیئت مدیره مصوب شد حسابی را به عنوان حساب واسط که مشترک بین سازمان و اعضاست باز شود که همه منافع آن برای اعضا و فقط مدیریت آن برعهده سازمان باشد و حق الزحمه اعضا به آن حساب واریز شود. این موضوع موجب شفافیت سازی مالی و رضایتمندی اعضا می شود.

 

واگذاری همه امور به شهرداری به نفع ساخت و ساز نیست

 

وی درخصوص اصلاحیه آیین نامه کنترل ساختمان گفت: هر آیین نامه ای می تواند هم موارد مثبت داشته باشد هم موارد منفی. اما آنچه امروز اتفاق افتاده این است که شهرداری ها نشان داده اند به قانون نظام مهندسی و مقررات ملی و آیین نامه های اجرایی تمکین نمی کنند. برای مثال در مبحث دوم مقررات ملی ساختمان به مباحثی مثل مجری ذی صلاح، شناسنامه فنی و بیمه تضمین کیفیت اشاره شده است ولی شهرداری ها تمکین نمی کنند.



قربانخانی ادامه داد: تجربه ۲۲ ساله نشان داده که حضور سازمان نظام مهندسی به ساخت و ساز کمک کرده است. مخالفت ما از این جهت است که واگذاری همه امور به شهرداری دو نکته منفی به همراه دارد؛ نخست اینکه موجب حذف سازمان های نظام مهندسی می شود که در تضاد با سیاست کلی ابلاغی نظام است و دوم اینکه شهرداری صرفا به بخشهایی عمل می کند که ساده تر است یا مزایا و محاسنی برای شهرداری به همراه دارد از این رو با واگذاری همه امور به شهرداری، مشکلاتی را در پروسه ساخت و ساز ایجاد می شود و اهداف قانون نظام مهندسی محقق نخواهد شد.

 

 

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تاکید کرد: اگر شهرداری خواهان این امر است از همین امروز موضوعات مطرح در قانون مثل مجری ذی صلاح، شناسنامه فنی و ملکی و… را -که از حقوق بهره برداران است- عملیاتی کند. در صورت موفقیت شهرداری در این امر می توان اختیارات بیشتری به شهرداری ها داد. اما در شرایط کنونی واگذاری همه امور به شهرداری به نفع ساخت و ساز نیست.



200 گود پرخطر در تهران

 

وی در خصوص گودهای خطرناک نیز گفت: در بحث گودبرداری ها سازمان نظام مهندسی به دلیل بازدیدهای دوره ای آمار کاملی در دست دارد.طبق آخرین آمار حدود 200 گود پرخطر در تهران داریم. اخیرا در جلسه ای با کمیسیون شهرسازی شورای شهر اطلاعات را انتقال داده ایم. گودهای پرخطر گودهای عمیقی هستند که به حال خود رها شده اند. با شهرداری در خصوص این گودها مکاتبه داشته و بارها هشدار داده و خواستار اقدامات عملی در خصوص ایمن کردن این گودها شده ایم.

 

 

قربانخانی تاکید کرد: اما هیچ آماری از ساختمان های ناایمن در سطح شهر وجود ندارد و چون در حوزه عملکردی سازمان نظام مهندسی نیست ما هم آماری نداریم.نظام مهندسی تا پایان پروسه ساخت مسئولیت دارد . نظام مهندسی راسا نمی تواند به موضوع ساختمان های ناایمن ورود کند مگر اینکه مقامات مسئول از ما نظر کارشناسی بخواهند.



همچنین در مبحث 22 مقررات ملی ساختمان که به مباحث تعمیر و نگهداری از ساختمان ها مربوط است چون عملیاتی نشده نظام مهندسی هم مسئولیتی بر عهده ندارد. در مواردی دادستان تهران یا مقامات ذی صلاح درخواست ارائه گزارش از نظام مهندسی در خصوص ساختمان های ناایمن داشته اند که ارائه شده است.

 

 

وی در پاسخ به سوالی در خصوص حادثه پلاسکو نیز اظهار کرد: در حادثه پلاسکو نظام مهندسی علیرغم نداشتن مسئولیتی، کارشناسان خود را به محض اطلاع از حادثه به محل اعزام کرد و گزارشی از حادثه مقامات رسمی و دادستانی ارائه شد. نکته ای که در حادثه پلاسکو قابل توجه است این است که مبحث 22 مقررات ملی ساختمان که به بحث تعمیر و نگهداری ساختمان مربوط است، عملیاتی نشده لذا همه ساختمان هایی که ساخته شده اند با خطر مواجه اند.

 

 

قربانخانی افزود: قانون گذار برای جلوگیری از بروز این خطر، بازدیدهای دوره ای از عناصر سازه ای، برقی و مکانیکی در نظر گرفته تا هرزمان مشکلی پیش آمد در بازدیدهای دوره ای، شناسایی و رفع شود. از این رو وقتی این بازدیدها انجام نمی شود ما با ساختمان های بسیاری درشهر مواجه هستیم که علیرغم داشتن ظاهری خوب اما به لحاظ مسائل فنی و برقی و… مشکلاتی دارند.

 

 

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از رخ دادن پلاسکوی دیگر تنها یک راه وجود دارد تمکین به مقررات ملی ساختمان است، گفت: انتقادی که در حادثه پلاسکو وجود دارد این است که به جای اینکه از این حادثه درس گرفته شود که متاسفانه این اتفاق رخ نداد.

 

 

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در پاسخ به سوال دیگری گفت: ارتباطات نظام مهندسی تهران به دلیل اینکه 30 درصد مهندسان کشور در استان تهران هستند خوب و سازنده است. ما حتی به مهندس رجبی، رئیس نظام مهندسی کشور پیشنهاد جلسه مشترک رئیس صدا و سیما و روسای سازمان های نظام مهندسی کشور را داده ایم تا به بسیاری از اتهامات و مشکلات پاسخ دهیم و اطلاع رسانی کنیم.

 

صددرصد افزایش در تعداد مجریان ذی صلاح

 

وی در خصوص بحث مجریان ذی صلاح نیز بیان کرد: طبق آمار، بیش از 90 درصد ساختمان ها در شهر تهران توسط افراد فاقد صلاحیت و سرمایه گذاران ساخته می شود نه افراد ذی صلاح. بالطبع نمی توان در خصوص ایمنی این ساختمان ها و رعایت قوانین اطمینان داشت. نظام مهندسی تهران بارها در خصوص این موضوع با شهرداری مکاتبه کرده و هشدار داده است. به ناظران سازمان هم تکلیف کرده ایم اجازه ساخت را به مجریان فاقد صلاحیت ندهند.

 

 

وی افزود: براین اساس در 6 ماهه گذشته بیش از صددرصد افزایش در تعداد مجریان ذی صلاح را داشته ایم. در این زمینه سازمان نظام مهندسی تهران کلاس های بازآموزی مهارتی را برای اعضای خود برگزار کرده که تاکنون بیش از صدهزارنفر ساعت از این دوره ها برگزار شده است.

 

 

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تراکم فروشی نیز گفت: اینکه شهرداری ها به جایی برسند که منابع درآمدی پایدار داشته باشند آرزوی همه ماست مشکلی که اکنون وجود دارد این است که از آنجا که شهرداری ها در کل کشور خودگردان هستند و درآمد پایدار هم ندارند در تهران بیش از 50 درصد و در شهرهای دیگر بیش از 70 درصد درآمد شهرداری ها از طریق تراکم فروشی و تخلفات ساختمانی تامین می شود.



تراکم فروشی ها هم باعث ترافیک و آلودگی های زیست محیطی شده است. سودش را افراد معدودی برده اند و ضررش به مردم رسیده است. پس آرزوی ما درآمد پایدار برای شهرداری هاست و امیدواریم شهردار جدید تهران در این مسیر موفق عمل کند.

 

 

قربانخانی در خصوص نظارت بر مصالح استاندارد گفت: نظارت بر تولید مصالح استاندارد وظیفه سازمان استاندارد است. نظام مهندسی هیچ مسئولتی در این خصوص ندارد و ناظران سازمان صرفا بر مصرف مصالح استاندارد در پروسه ساخت وساز کنترل دارند.

 

 

وی درباره روند مال سازی و مجتمع های بزرگ تجاری گفت: این مال سازی هایی که در شهری به این پرترافیکی انجام می شود به جز گرفتاری برای مردم، مشکلی را حل نخواهد کرد. از سوی دیگر استانداردهای روز دنیا در بسیار یاز مال هایی که ساخته شده رعایت نشده است. بنابراین کسانی که مال سازی می کنند به دنبال منافع فردی خودشان هستند اما گرفتاری هایی برای مردم ایجاد کرده اند. مثلا پاساژ کوروش در بزرگراه ستاری مردم منطقه را دچار مشکلاتی کرده است. طبیعی است که اگر مطالعات اولیه انجام می شد اجازه چنین ساخت چنین مجتمعی در این مکان داده نمی شد.

 

 

وی در خصوص اختلافات نظام مهندسی و وزارت راه نیز اظهار کرد: اختلاف نظر در هر تشکیلاتی امری طبیعی است. اختلاف میان شورای مرکزی و وزارت راه و شهرسازی نیز طبیعی است اما رسانه ای شدن و بازتاب این اختلاف در رسانه ها مشکلات را بیشتر می کند.بهترین راه حل برای این اختلافات هم تعامل و گفتگو است.

 

 

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در پاسخ به سوال دیگری اظهار کرد: همه امورات ساخت و ساز به نظام مهندسی ساختمان مربوط نیست. بخش ساخت و ساز یک نظام چند بخشی است. شهرداری، سازمان استاندارد، وزارت کار و …. از جمله متولیان این حوزه هستند. نقش نظام مهندسی هم در این نظام، نظارت بر نحوه انجام کار است و ناظران هر تخلفی را هم که مشاهده کنند موظف به گزارش آن به مراجع صدور پروانه یعنی شهرداری هستند.

 

 

قربانخانی افزود: من با قطعیت می گویم تا کنون هزاران گزارش تخلف از سوی اعضای ما به مراجع صدور پروانه گزارش شده اما شهرداری برخوردی نکرده و کار ادامه پیدا کرده و در نهایت پایان کار صادر شده است.در غیر این صورت نظام مهندسی قدرت اجرایی و اجازه دخالت مستقیم درتوقف یک پروژه را ندارد. از این رو نظام ساخت و ساز ما نیازمند تغییرات اساسی است تا شرایط بهتری در این زمینه اتفاق بیفتد. این وظیفه رسانه هاست که مشکلات این حوزه را اطلاع رسانی کنند.

 

 

وی در ادامه اظهار کرد: یکی از اقداماتی که نظام مهندسی تهران در سال جدید بر آن تاکید دارد آموزش همگانی مقررات ملی است. در این زمینه شخصیت گرافیکی جهت آشنایی مردم با حقوق خود در حوزه ساخت و ساز در حال طراحی است به نام مهندس ضمانت که مردم با موضوعاتی مثل شناسنامه فنی و بیمه تضمین کیفیت آشنا شوند و آن را از متولیان مطالبه کنند.

 

 

قربانخانی تاکید کرد: ما معتقدیم اگر مردم با حقوق خود آشنا شوند و مطالبه گری کنند درنهایت کسانی که در حوزه ساخت و ساز از قوانین سرپیچی می کنند مجبور به تمکین می شوند و شاهد ارتقای کیفیت ساخت و ساز در جامعه خواهیم بود.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

انرژیتاسیساتنظام مهندسی
Comments (0)
Add Comment