گجتی برای مصرف برق

 

به گزارش تاسیسات نیوز، کارشناس مسئول مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان گفت: نقطه آغاز برای دست‌یابی به حالت بهینه مصرف در یک واحد صنعتی، ممیزی انرژی است.




«رضا رضایی‌دندی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: بهسازی مصرف انرژی و ارتقای سطح کیفی مصرف در یک واحد صنعتی، باتوجه به مشخص بودن میزان انرژی لازم برای تولید محصول در طراحی، با کاهش تلفات آغاز و سپس با بهسازی فرآیند، مدیریت بار و انرژی، افزایش راندمان تجهیزات با ایجاد تغییر تا تعویض تجهیز، افزایش بازیابی حرارتی و بازیافت جریان‌های جرمی هدررفته و … ادامه می‌یابد.





این مسئول ادامه داد: نقطه آغاز برای دست‌یابی به حالت بهینه مصرف در یک واحد صنعتی، ممیزی انرژی است. ممیزی انرژی در یک واحد صنعتی عنوانی کلی است که با توجه به نوع خدماتی که در آن ارائه می‌شود، می‌تواند مفاهیم گوناگونی را در برگیرد اما به طور کلی به مجموعه فعالیت‌های انجام گرفته در یک واحد صنعتی که منجر به تعیین وضعیت کمی و کیفی مصرف انرژی در واحد و ارائه روش‌های ارتقای شرایط موجود می‌ شود، ممیزی انرژی اطلاق می‌شود. بسته به روش در نظر گرفته شده جهت ممیزی انرژی، اهداف اصلی ذیل در چنین پروژه‌هایی مد نظر قرار می‌گیرند.





وی با اشاره به مزایای ممیزی انرژی، افزود: مهم‌ترین مزیت اجرای یک پروژه ممیزی به دست آمدن شناسایی کافی از شرایط موجود و مقایسه و تعیین وضعیت آن نسبت به شرایط بهینه قابل حصول و نیز مشخص شدن روش اجرایی جهت ارتقای سیستم از شرایط موجود به شرایط بهینه خواهد بود.




رضایی‌دندی خاطرنشان کرد: تعیین نحوه جریان جرم و انرژی در واحدهای مصرف‌کننده و واحدهای جانبی تولیدکننده حامل‌های انرژی، تعیین وضعیت راندمان کاری تجهیزات مصرف‌کننده انرژی، میزان اثربخشی تجهیزات تبادل‌کننده و راندمان سیستم انتقال و توزیع حامل‌های انرژی، تعیین فرصت‌های صرفه‌جویی انرژی به همراه امکان‌سنجی‌های فنی و اقتصادی لازم. مشخص شدن میزان اثربخشی هر طرح و اثرات متقابل اجرای طرح روی سایر شرایط فرآیندی و نیز مشخص شدن حجم سرمایه‌گذاری مورد نیاز از نتایج مهم یک پروژه ممیزی است.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

انرژیبرقتاسیساتگجت
Comments (0)
Add Comment