گاز هم به زاهدان رسید هم به زاهدانی‏ها

به گزارش تاسیسات نیوز، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران نیز روز گذشته در جمع خبرنگاران به برخی انتقادات به گازرسانی زمستان گذشته به زاهدان مبنی بر اینکه «گاز به زاهدان رسید، به زاهدانی‌‏ها نه» واکنش نشان داد.





حمیدرضا عراقی با بیان اینکه بعید می‏دانم این اظهارات را افراد از روی آگاهی گفته باشند، گفت: مگر می‏شود اول گاز را به زاهدانی‏ها رساند و بعد گاز را به شهر زاهدان؟ ابتدا باید گاز به شهر برسد، سپس انشعاب‏ها و شبکه‏ها انجام و مردم مشترک شرکت ملی گاز شوند. وی با بیان اینکه هم‌اکنون روزانه ٧٠ تا ١٠٠ علمک در زاهدان نصب می‏شود، ادامه داد: گازرسانی به نیروگاه زاهدان انجام شده است و بستر مناسب در نیروگاه برای استفاده از گاز تا ابتدای خردادماه آماده‌سازی‏ می‏شود.





به گفته عراقی این سخنان ناآگاهانه نشان می‏دهد گویندگان آن شهد و لذتی که در کمک به مردم است را متوجه نشده‏اند. وی افزود: گاز هم به زاهدان رسیده است و هم به زاهدانی‏ها.




عراقی در ادامه اظهاراتش به نقش پر‌رنگ گاز‌رسانی به نیروگاه‏ها در کاهش مصرف فرآورده‏های نفتی کشور و کاهش آلودگی‏های زیست محیطی اشاره کرد. به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز، یکی از اهداف IGO و کشورهای پیشرفته جهان، اتصال نیروگاه‏ها به گازطبیعی برای کاهش آلودگی محیط زیست است که منفعت اقتصادی زیادی نیز برای کشور داشته است.





وی با بیان اینکه نیروگاه‏های کشور حدود ٤٧درصد سوخت میان تقطیر در ابتدای سال ٩٢ مصرف می‏کردند، افزود: «هم‌اکنون این رقم به زیر ١٠ درصد کاهش یافته است. یعنی از سال 92 تا کنون ١٨ میلیارد دلار صرفه‏جویی در سوخت میان تقطیر از طرف نیروگاه‏های کشور داشته‏ ایم.»





معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه براساس برنامه ششم، حدود ٢٠٠ میلیون مترمکعب گاز باید صادر شود، گفت: هم‌اکنون این ظرفیت وجود دارد و مذاکرات با عراقی‌ها برای گشودن ال‎سی و صادرات به عراق در حال انجام است و اگر مسائل مالی عراق حل شود، باید روزانه ٥٠ میلیون مترمکعب گاز به این کشور صادر کنیم که در سال نخست ١٠ تا 7/ 11 میلیون مترمکعب خواهد بود.





به گفته عراقی، صادرات گاز به عمان نیز در حال پیگیری است و درصورت نهایی شدن، تنها اجرای آن با شرکت ملی گاز ایران است.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

استانتاسیساتوزارت نفتگاز
Comments (0)
Add Comment