گاز ايران به اروپا مي‌رود

به گزارش تاسیسات نیوز ،  «گاز ايران را به اروپا مي‌فرستيم». اين بخشي از سخنان علي ماجدي، معاون امور بين‌الملل وزير نفت در نشست خبري ديروز بود. ماجدي در اين نشست كه همزمان با دومين روز نمايشگاه بين‌المللي صنعت نفت برگزار شد از ديپلماسي گازي دولت «تدبير و اميد» و صادرات گاز به شرق و غرب ايران خبر داد.برجسته‌ترين خبر ميان گزارشي كه مي‌داد خبر صادرات گاز به اروپا بود.به گفته وی صادرات گاز به اروپا به بحران اوكراين و درگيري روسيه ربطي ندارد. اما به نظر مي‌رسد بازي را كه پوتين با برگ ايران روزي شروع كرده بود زنگنه به پايان مي‌برد. كمتر از يك ماه از توافق موقت ايران و گروه 1+5 نگذشته بود كه رويترز در گزارشي به نقل از منابع آگاه روس از قرارداد تهاتر نفت و كالا بين ايران و روسيه خبر داد. خبري كه واكنش شديد مقامات غربي را در پي داشت و مي‌توانست روند مذاكرات را با مشكل رو‌به‌رو كند. روسيه چه قصدي از انتشار مذاكراتي كه فقط در سطوح بالاي مقامات دو كشور رخ داده ‌بود، داشت؟ آيا روسيه به غير از تهديد تلويحي غرب و قدرت‌نمايي قصد ديگري داشت؟ حالا برگ‌ بازي برگشته. اكنون اين ايران است كه مي‌تواند قدرت روسيه را به بازي بگيرد. ماجدي براي صادرات گاز به اروپا سه مسير را عنوان كرد. مسير اول از طريق خاك تركيه، مسير دوم از طريق عراق، سوريه و لبنان است كه با توجه به ناامني‌هاي موجود در سوريه مسير چندان مطمئني نيست. وي ارسال گاز از مسير ارمنستان، گرجستان و درياي سياه را به عنوان مسير سوم انتقال گاز ايران به اروپا برشمرد و افزود: به نظر مي‌رسد بهترين و منطقي ترين راه، ارسال گاز از طريق خاك تركيه باشد. وي تصريح كرد: در خصوص صادرات گاز ايران به اروپا، مذاكراتي با تركيه داشته‌ايم و اين آمادگي وجود دارد كه با احداث ٦٤٠ كيلومتر خط لوله جديد، ظرفيت صادرات گاز ايران تا مرز تركيه به ٢ برابر ظرفيت فعلي افزايش يابد و به اين ترتيب، امكان صادرات بخشي از اين گاز به اروپا وجود دارد.ه گفته وي، اروپا در حال حاضر تنها مي‌تواند گاز مورد نياز خود را از طريق روسيه و يا به صورت LNG از طريق كشورهايي مانند قطر تامين كند، بنابراين صادرات گاز ايران به اروپا معامله‌اي برد- برد است. ماجدي ورود ايران به بازار اروپا را با توجه به تحولات اوكراين، نوعي دور زدن روسيه نمي‌داند و با رد اين قضيه تشريح كرد: صادرات گاز سياست بلندمدتي است كه نيازمند زمان است؛ به ويژه انتقال گاز با خط لوله حداقل به ٢ تا ٣ سال زمان نياز دارد، بنابر اين اين مساله در حال حاضر نمي‌تواند موقعيت روسيه را متزلزل كند. اگر اروپا گاز ايران را بخرد و امكان صادرات آن هم براي ايران مهيا باشد، اين حق ما و اروپا است كه از اين امكان بهره ببریم، اين مساله اصلا به چالش كشيدن كشور خاصي نيست. وي در ادامه تصريح كرد: بازار گاز يك بازار رقابتي است، البته گاهي اوقات اختلاف‌ها و تحريم‌ها باعث اختلال در بازار رقابتي مي‌شود اما اين مساله باعث نمي‌شود كه ما رقابت نداشته باشيم.وي با تاكيد بر افزايش مصرف گاز اروپا طي سال‌هاي آينده گفت: اين كه آيا منابع روسيه توان پاسخگويي به نياز گاز اروپا دارد جاي بحث است، اما همان‌طور كه مي‌دانيد ايران اولين كشور دارنده ذخاير گاز دنيا است؛ ضمن اين كه روابط‌مان را با كشورهاي ديگر محترم مي‌شماريم، از منافع مان نيز حمايت مي‌كنيم.

 آغاز صادرات گاز ايران به عراق در بهار آينده

معاون امور بين‌الملل از صادرات گاز به عراق در بهار آينده خبر داد و گفت: صادرات نخستين محموله گاز ايران به عراق (بغداد) با ظرفيت ٥ تا ٧ ميليون مترمكعب در بهار سال ٩٤ آغاز خواهد شد. وي با اعلام اين كه توافق‌هاي ابتدايي براي صادرات گاز از طريق بصره نيز انجام شده است، گفت: در سفر اخير مقام‌هاي عراقي به ايران، اين كشور درخواست خود را براي افزايش ظرفيت واردات گاز از ايران اعلام و توافق‌هاي ابتدايي در اين خصوص انجام داد. ماجدي افزود: توافق‌هاي كلي براي صادرات گاز به بصره انجام شده و در ديدارهاي آينده جزئيات آن مشخص خواهد شد.

رفتار دولت پاكستان در قبال دريافت گاز ايران متناقض است

ماجدي درباره اينكه پاكستاني‌ها در حال مذاكره با كشور قطر براي دريافت گاز هستند و اين درحالي است كه براي ساخت خط لوله صادرات گاز ايران به پاكستان اعلام كرده‌اند كه منابع مالي ندارند، گفت: ما نمي‌توانيم مدعي كشورها براي مذاكرات شان در زمينه خريد گاز شويم، در هر حال پاكستاني‌ها حق دارند براي رفع نيازشان به گاز به بازارهاي مختلف مراجعه كنند. وي با بيان اينكه ما هم خبر مذاكره پاكستاني‌ها با قطر را شنيده‌ايم، تصريح كرد: بايد يادآور شوم كه ما علاوه بر مذاكره با پاكستاني‌ها قرارداد مفصلي هم در اين زمينه داريم و تا دسامبر ٢٠١٤ بايد گاز را به خط لوله برسانيم، اما پاكستان تاكنون خط لوله‌اي را كه در خاك آنها است نساخته است، اين درحالي است كه ايران بيش از ٨٠ درصد تعهدات خود يعني ٩٠٠ كيلومتر از خط لوله صادرات گاز به پاكستان را ساخته‌است. معاون امور بين‌الملل وزير نفت ادامه داد: ما رفتار پاكستان در را بعضي موارد متناقض مي‌بينيم، شايد دولت پاكستان در مورد دريافت گاز ايران به يك جمع بندي مشخص نرسيده باشد اما در مجموع از نظر سياسي پاكستان طالب گاز ايران است. ماجدي گفت: البته پاكستاني‌ها علت ساخته نشدن خط لوله در خاك اين كشور را ناشي از تحريم‌ها مي‌دانند اين درحالي است كه در زمان عقد قرارداد هم ما تحريم بوديم، اما نه به اين شدت. وي افزود: ايران اين مساله را با دقت مورد بررسي قرار مي‌دهد و اميدواريم در سفري كه آقاي نوازشريف به ايران خواهند داشت از برنامه آنها در زمينه دريافت گاز ايران از مسير خط لوله مطلع شويم.صادرات محصولات پتروشيمي آزاد است

ماجدی با بیان اینکه صادرات محصولات پتروشیمی آزاد شده است، گفت: بر اساس توافقنامه ژنو بیمه و حمل و نقل نیز جزو توافقات بوده است و در حال حاضر از نظر بیمه نه تنها محصولات پتروشیمی بلکه سایر صادرات نیز مشکلی ندارند. وی اظهار کرد: البته در حال حاضر در دریافت‌ها و پرداخت‌ها مشکلاتی وجود دارد که علت آن احتیاط برخی از بانک‌های بین‌المللی است که تمایل ندارند این معاملات را انجام دهند؛ البته ما این موضوع را به وزارت امورخارجه منعکس کردیم که چرا برخی از بانک‌های خارجی از همکاری با ما امتناع می‌کنند آنها نیز پاسخ دادند نمی‌توان بانک‌ها را به انجام کاری اجبار کرد. در حال حاضر شرایط بهتر شده است؛ اما به طور کلی تحریم‌ها برداشته نشده است.

برخي از گفته‌هاي ماجدي

تهاتر نفت و كالا با روسيه: ساختار اقتصادي دو كشور از اين نظر كه هر دو توليد‌كننده و مصرف‌كننده گاز هستند، مشابه هم است و هنوز براي تهاتر كالا با نفت، نتيجه نهايي اتخاذ نشده است. مذاكره با روسيه همچنان ادامه دارد.اخراج چيني‌ها از ميدان آزادگان: اين شركت از توسعه ميدان آزادگان جنوبي كنار گذاشته شده است، اما قول مساعد براي شتاب بخشي توسعه در ميدان آزادگان شمالي داده است و به اين ترتيب مقرر شده فعاليت خود را در آزادگان شمالي ادامه دهد.صادرات گاز به عمان: چارچوب كلي قرارداد مشخص شده و مذاكرات ادامه دارد، اما عقد قرارداد زمانبر است.صادرات گاز به هند: هندي‌ها به‌طور جدي دنبال دريافت گاز ايران از خاك پاكستان نيستند، البته اخيرا برخي شركت‌هاي هندي خواهان دريافت گاز از زير دريا شده‌اند كه اين كار شدني اما پر هزينه است، البته همه اينها در حد مذاكره است.قرارداد با كردستان عراق: هيچ قرارداد خاصي بين ايران و كردستان عراق در اين رابطه وجود ندارد اما بخش خصوصي در اين زمينه فعاليت‌هايي را انجام داده است كه اين مساله خارج از كنترل دولت مركزي عراق است.دريافت پول نفت از هند به صورت ريال عماني: در برخي روزنامه‌ها چنين اخباري منتشر شده‌ و ايران نيز براي دريافت بدهي از هند با برخي مشكلات مواجه است. اما چنين درخواستي مطرح نشده‌است.سوآپ نفت: به‌طور حتم سوآپ احيا خواهد شد. همچنين تركمنستان نيز شفاها براي انجام سوآپ با ايران اعلام آمادگي كرده و ايران نيز در اين خصوص آماده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام 

گاز، ايران ، اروپا،
Comments (0)
Add Comment