گاز از سکوی SPD٢ می آید

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از خبرگزاری شانا، به دنبال نصب نخستین سازه دریایی گاز فاز ١٩، تولید ٥٠٠ میلیون فوت مکعب گاز از سکوی SPD٢ تا زمستان محقق می‌شود.



حمیدرضا مسعودی، مجری طرح توسعه این فاز در شرکت نفت وگاز پارس همزمان با نصب نخستین سازه دریایی گاز فاز ١٩ پارس جنوبی گفت: پس از اجرای موفقیت آمیز عملیات بارگیری و انتقال سکوی ١٩C این طرح، مراحل نصب نخستین سکوی تولیدی این فاز مطابق برنامه‌ریزی انجام شده پس از عبور از شرائط متغیر آب و هوایی این حوزه، روز سه شنبه ( ٢٦آبانماه) توسط کشتی نصاب ایرانی اوشنیک (oceanic ٥٠٠٠) به انجام رسید.



وی با بیان این‌که این سکو، نخستین سکوی نصب شدۀ طرحهای توسعه‌ای جدید پارس جنوبی است، افزود: سکوی ١٩C وزنی معادل ٢٧٠٠ تن دارد که در مدت ٦٨ ماه و در بازه زمانی محدودتری نسبت به دیگر طرحهای پارس جنوبی ساخته و نصب می‌شود.



به گفته مسعودی، با ساخت و نصب این سکو، تولید گاز از سکوی SPD٢ (سکوی اقماری SPD١٩C) فاز ١٩پارس جنوبی به میزان ٥٠٠ میلیون فوت مکعب تا زمستان امسال شروع می‌شود.



مجری طرح توسعه فاز ١٩ همچنین پیشرفت ساخت سکوی نخست نصب شده این فاز را معادل ٩٥ درصد اعلام و تصریح کرد: پنج درصد فعالیتهای باقیمانده ساخت و تکمیل این سکو، در موقعیت نصب و در دریا انجام می‌شود.



مسعودی با اشاره به پیشرفت عملیات پیش راه‌اندازی ٥٠ درصدی سکوی ١٩C ادامه داد: برنامه ریزیهای عمده برای تکمیل این سکو انجام شده که با تامین اقلام وکالاهای سطح خرد باقیمانده طی ماههای آینده، راه‌اندازی نهایی این سازه دریایی تا پایان سال و یا حداکثر تا خردادماه سال آینده انجام خواهد گرفت.



وی گفت: همزمان با آغاز تولید از بخش اقماری این فاز، مراحل راه‌اندازی نهایی سکوی SPD١٩C انجام می شود.



سکوی اقماری و اصلی بخش C فاز ١٩ پارس جنوبی هریک به ظرفیت ٥٠٠ میلیون فوت مکعب طراحی شده که با بهره‌برداری نهایی این دو بخش، ظرفیت تولید گاز کشور تا ابتدای سال آینده به میزان یک میلیارد فوت مکعب ارتقا خواهد یافت.



به گفته مسعودی با تجربه موفق کارفرما و پیمانکار در نصب و راه‌اندازی بخش فراساحل طرحهای اولویت دار پارس جنوبی در سال گذشته این امکان فراهم شد تا با طراحی برنامه‌ای جامع و با بهره‌گیری از توان و خودباوری موجود در این دو حوزه، مدیریت عوامل انسانی و فرایند تامین تجهیزات به شکل منسجم‌تری انجام گرفته و زمان نصب این سکو در مقایسه با دیگر طرحها کاهش یابد.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

تاسیساتتوسعهپارس جنوبیگاز
Comments (0)
Add Comment