گازرسانی به سردترین نقطه کشور

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از  روزنامه دنیای اقتصاد ، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه همدان، مسوولیت تامین سوخت چهاردهمین شهر پرجمعیت ایران با جمعیتی بالغ بر ۱۷۵۸۲۶۸ نفر، نیروگاه‌ها، بخش کشاورزی، صنعت، گردشگری و… را با دارا بودن هشت ناحيه همدان، ملایر، نهاوند، تویسرکان، بهار، اسدآباد، کبودراهنگ و رزن و چهار انبار نفت با بهره‌گيري از نيروي انساني متعهد و كارآمد را بر عهده داشته که تاکنون در این زمینه، توانسته انتظارات را برآورده کند که مسوولان وکارکنان واحدهاي ستادي، عملياتي و نواحي تابعه منطقه در توزيع پنج فرآورده اصلي شامل بنزین موتور، بنزین سوپر، نفت گاز، نفت سفید و نفت کوره و گاز مايع این امر مهم را بر عهده داشته‌اند.کوهستان الوند این روزها سرمای شدیدی را تجربه کرده و در کنار آن مردمان اين ديار هم از این سرما بی‌نصیب نبوده‌اند به گونه‌ای که استان همدان در ردیف سردترین نقاط کشور قرار داشته است. اما نکته حائز اهمیت این است که این سرما خدشه‌ای در عملکرد تلاشگران عرصه سوخت‌رسانی منطقه همدان وارد نکرده چنان‌که تلاش و همت کارکنان، رانندگان و پيمانكاران ناوگان خستگی‌ناپذیر حمل‌ونقل، با تامین و توزیع انواع فرآورده‌های نفتی به تمامی نقاط استان توانسته‌اند در این زمینه خانه‌های مردم را گرم و حركت چرخ‌ بخش‌های ديگر را استمرار بخشند تا زمستان براي ساكنان استان رنگي از بهارگيرد.مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه همدان گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی، افزایش برودت هوا و بارش برف در استان به‌منظور خدمت‌رسانی هرچه بیشتر و بهتر به مردم، با بسیج کلیه امکانات نسبت به تامین سوخت مورد نیاز مردم اقدام کرده‌ایم.اصغرتوفیقی بیان کرد: آب و هوای استان همدان متفاوت و شرايط جوی منطقه به لحاظ حداقل و حداکثر برودت و باران در فصول سال متغیر است. میانگین دمای سالانه همدان ۱۱ درجه و همچنین ۴0 درجه برای گرم‌ترین دما و 32- برای سردترین دمای آن ثبت شده ‌است.بر اساس آمار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، هم‌اکنون استان همدان به‌دلیل داشتن مراکز متعدد تاریخی و دیدنی به عنوان پنجمین شهر فرهنگی و توریستی کشور شناخته می‌شود كه این مهم سبب شده تا هرساله شمار زیادی از هموطنان و تورهاي خارجي به این استان سفر کرده که بدون هیچ وقفه‌ای و با ظرفیت کامل سوخت مورد نیاز توسط منطقه به آنان عرضه شده است. توفیقی افزود: با هدایت ناوگان حمل‌ونقل منطقه، سوخت مصرف‌کنندگان عمده و جزء تامین شده و نهايت تلاش در جلوگيري از بروز هرگونه مشكل صورت پذيرفته است. تامين سوخت نیروگاه شهيد مفتح از مبدا پالایشگاه‌های اراک و ماهشهر به طور ارسال مستقیم انجام می‌شود که در بازدید اخیر ما از نیروگاه متوجه شدیم سوخت به اندازه کافی ذخیره شده و جای نگرانی نیست.همچنین تقويت تامين سوخت مورد نياز نیروگاه‌های سیکل ترکیبی سنندج و زنجان را نيز در برنامه داريم.

توفیقی در ادامه از نزديك شدن منطقه همدان به هدف وزارت نفت مبنی بر تحقق25 درصدي سهم مصرف سوخت CNG از سبد سوختي خبر داده و اشاره كرد: تعداد جایگاه‌های CNG در سطح استان همدان به حد استاندارد نزديك شده است. با توجه به افت دماي هوا و افت فشار گاز، جايگاه‌هاي CNG تابعه در همدان مصمم‌تر از قبل همچنان در عرصه سوخت‌رساني فعاليت دارند.طی 9 ماه سال‌جاری 75 هزار تن گاز طبیعی CNG در بخش حمل و نقل مصرف شده که با توجه به آمارها، با وجود 21 باب جایگاه سی ان جی و 23 جايگاه دو منظوره سوخت مايع و گاز طبيعي در استان، روزانه بیش از 2/1 میلیون لیتر بنزین در این استان مصرف می‌شود که اگر این جایگاه‌ها فعال نبود مصرف بنزین به میزان قابل توجهی افزایش می‌یافت. همچنین طی مدت فوق 25 هزار تن گاز مایع عرضه شده که در مقایسه با این مدت در سال قبل بیش از 9 درصد کاهش داشته است.

وی متذکر شد: فعال بودن جايگاه‌های سي ان جي در منطقه همدان و عدم تعطيلي آنها منوط به مشاركت جدي در حفظ و نگهداري تجهيزات جايگاه‌ها چه از سوي مردم و چه از سوي مالكان اين مراكز و از همه مهم‌تر مديريت مصرف بهينه و صرفه‌جویي در بخش گاز طبيعي و ديگر فرآورده‌ها از سوي عموم مردم است كه این امر سبب می‌شود تا از آلودگي بيشتر محيط‌زيست جلوگيري شده و زمستان امسال را هم بدون هيچ‌گونه دغدغه خاطر پشت سر بگذاريم. با توجه به اینکه در مجموع 93 باب جايگاه ومجاری عرضه فرآورده‌های نفتی در استان وجود دارد 23 باب از آنها، جایگاه 2منظوره بوده که با عنایت به پیشرفت پروژه‌های در دست اجرا امید می‌رود در دهه مبارک فجر جایگاه

يا مهدي(عج) همدان نیز به بهره‌برداری رسیده و تا پایان سال‌جاري تعداد این جایگاه‌ها به 94 عدد افزایش یابد.

آمارها نشان می‌دهد که در 9 ماه سال جاری حدود 4/1 میلیارد لیتر انواع فرآورده بنزین، نفت سفید، نفت گاز و نفت کوره در استان مصرف شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 5/1 درصد کاهش مصرف را نشان می‌دهد. براساس این گزارش، سوخت‌رسانی به خانوارهای شهری و روستایی فاقد شبکه گاز در اولویت قرار داشته و امسال منطقه با در نظر گرفتن سختی فصل زمستان و نزدیکی ایام پایان سال سهم این خانوارها را افزایش داده به نحوی که از 250 لیتر به ازای هر کالابرگ با 50 لیتر افزایش به هر خانوار 300 لیتر نفت سفید تعلق می‌گیرد.

با وجود افزایش این سهمیه، اعداد و ارقام آمار 9 ماه سال‌جاری حاکی از کاهش 21 درصدی میزان مصرف نفت سفید نسبت به مدت مشابه سال قبل در منطقه بوده که دلیل این میزان مصرف کاهش را می‌توان پایش مصرف و سهمیه‌بندی واقعی و گسترش گازرسانی عنوان کرد. در استان همدان طی 9 ماه سال‌جاری بیش از 330 میلیون لیتر فرآورده بنزین مصرف شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته، پنج درصد افزایش داشته و علت عمده آن ورود خودروهاي جديد و كندي خروج خودروهاي فرسوده از گردونه مصرف است. همچنین در مدت فوق فرآورده نفتگاز نیز به‌دلیل افزایش مصرف در بخش حمل و نقل پنج درصد بیشتر از سال گذشته رشد مصرف  داشته است. با تشويق و ترغيب واحدهاي صنعتي به تبديل سوخت از مايع به گاز، تعدادی از صنايع از جمله كوره‌های آجرپزي و به‌رغم تاثير ديگر متغير‌ها مانند تکمیل ذخیره‌سازی سوخت کارخانه‌های سیمان، ذخيره‌سازي و حجم مصرف روزانه نیروگاه شهیدمفتح با توجه به ادامه مصرف مازوت از ابتداي سال‌جاري، مصرف فرآورده نفت کوره در این مدت نسبت به سال قبل هشت درصد کاهش داشته است. در ضمن 96 درصد مصرف نفت کوره استان مربوط به نیروگاه شهید مفتح بوده که خوشبختانه در شرایط کنونی این نیروگاه به مدت قابل‌توجهي از ذخایر سوختی برخوردار است.

 

 

 

 

انتهای پیام 

 

 

گازرسانی، سردترین، نقطه کشور،
Comments (0)
Add Comment