کمبودهای عمدی در حوزه مسکن 

تاسیسات نیوز – مجید گودرزی کارشناس مسکن با بیان این مطلب گفت: متاسفانه زمین به اندازه کافی در اختیار مردم نیست و مردم نمی‌توانند از زمین‌هایی که حق‌شان است، بهره‌برداری کنند. بنابراین یک بخشی به کمبودهای عمدی در این حوزه برمی‌گردد که عمدتا به تصمیمات دولتی وابسته است و بخش دیگر هم به عدم برنامه‌ریزی صحیح در این حوزه برمی‌گردد. به هر حال برخی از این مشکلات حوزه مسکن به سوداگری‌هایی که در این بخش وجود دارد، وابسته است.
وی به محدودیت‌ها در اعطای تسهیلات اشاره کرد و گفت: متاسفانه بانک‌ها حتی از پرداخت تسهیلات تکلیفی به طرح‌های مهم هم سر باز می‌زنند و از سوی دیگر با خرید گسترده ملک باعث کمبود صوری در این حوزه شده‌اند.
وی با بیان اینکه دوره انتظار خانه‌دار شدن به بیش از ۱۰۰ سال رسیده است، گفت: عملا کسی دیگر قادر به خرید مسکن نیست، به‌‌خصوص خانه اولی‌ها که دیگر امیدی به خانه‌دار شدن ندارند و از سوی دیگر بحث سرکوب شدید دستمزدها و تقاضا در این بازار مطرح است و امروز با حق مسکن ۹۰۰ هزار تومانی که در فیش کارگران درج می‌شود، عملا خرید یک واحد مسکونی ۷۵ متری با میانگین قیمت فعلی در تهران بیش از ۵۶۲ سال طول می‌کشد که نشان‌دهنده ضعف شدید عملکردی دولت در حوزه مسکن است.

مسکن کارنامه قابل قبولی ندارد
گودرزی با بیان اینکه این کارنامه در بخش مسکن برای هیچ دولتی در دنیا قابل دفاع نیست، خاطرنشان کرد: بخش بزرگی از رفاه مردم که به بخش مسکن مرتبط است، با چالشی جدی و با یک بحران ملی بسیار بزرگ روبه‌رو شده است و عملکردها در این بخش بسیار ضعیف و کند شده‌اند و حتی قوانین نصف و نیمه‌ای هم که در این بخش با فشار افکار عمومی و رسانه‌ها در مرحله اجرا است، متولی خاصی ندارد و حمایت کافی از آنها صورت نمی‌گیرد.
وی با اشاره به قانون ساماندهی مسکن تصریح کرد: با وجود تصویب این قانون به دلیل خیره‌سری‌ها و خودسری‌ها باز هم حمایتی از این بخش نمی‌شود.
این کارشناس حوزه مسکن افزود: هرچند افزایش قیمتی که از سال گذشته تاکنون اعلام شده ۱۰.۲ درصد بوده، اما این آمارها چندان هم قابل استناد نیستند و در برخی مناطق پایتخت تا ۳۰ درصد زیر قیمت منطقه هم خریداری وجود ندارد که در آمارهای رسمی این مسئله عنوان نمی‌شود و در بسیاری از مواقع حتی آمارهای رسمی هم جهت‌دار هستند و قابل اعتنا نیستند.
وی خاطرنشان کرد: با وجودی که هیچ کدام از مولفه‌های مسکن تقویت نشده‌اند، امکان افزایش قیمت باز هم وجود ندارد و با وجود تورم بیش از ۳۷ درصدی، بازدهی مسکن حدود ۱۰ درصد است، به این معنی که حدود ۲۷ درصد بازدهی منفی در سرمایه‌گذاری مسکن وجود دارد و قاعدتا افکار عمومی و سرمایه‌گذاران و مردم در انتظار شکسته شدن قیمت‌ها هستند.

بازار مسکنمشکلات بازار مسکنکمبود مسکن
Comments (0)
Add Comment