کدام خارجی ها سرمایه گذاری می کنند

به گزارش تاسیسات نیوز، مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت از تمایل شرکت‌‌های خارجی به سرمایه‌گذاری در بخش بهینه سازی مصرف سوخت خبر داد و گفت: با تنظیم مشعل موتورخانه‌ها می‌توان ١٠ تا ٢٥ درصد مصرف سوخت و تا ٩٥ درصد میزان Co را کاهش داد.

 

 

نصرت اله سیفی در حاشیه هفتمین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی سی ان جی گفت: هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران پس از بررسی و تعیین منابع لازم برای بازپرداخت به سرمایه گذاران طرحهای ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، اجرای این طرحها را تصویب و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت را به عنوان نماینده خود در اجرای این طرحها عنوان کرد.



وی با اشاره به ابقای زمان طرحهای بند «ق» تبصره ٢ قانون بودجه سال ٩٣ کل کشور در شورای اقتصاد افزود: تغییراتی جزیی در ماهیت این طرحها داده شد و این طرحها مشمول ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر شدند.




سیفی ادامه داد: به سرمایه گذاران این طرحها نه تنها اصل سرمایه بلکه هزینه های بیمه ای، بانکی و دیگر هزینه ها نیز پرداخت می شود و در نتیجه فضای سرمایه گذاری در ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر به نسبت بند «ق» تبصره ٢ بودجه سال ٩٣ بهبود یافته است.




مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به این که این شرکت زیرساخت‌های لازم برای اجرایی شدن طرحهای ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید را تهیه کرده است، گفت: قراردادهای چهار طرح از طرحهای این ماده که بیشتر در بخش حمل و نقل هستند، آماده شده اند.




به گفته وی، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت برای حدود ١٨٠ نفر کلاسهای آموزشی بازرسان طرحهای ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید برگزار کرده است که بیش از ١٥٠ نفر در آزمون آن شرکت کرده و نزدیک نیمی از آنها در این آزمون پذیرفته شدند.




وی با بیان این که به طور میانگین در فصل زمستان، روزی حدود ٨٠ میلیون مترمکعب گاز در موتورخانه ساختمانهای شهر تهران سوزانده می شود، اظهار کرد: در حالی که در تهران، میزان مصرف کل سوختهای بخش حمل و نقل، ٢٣ میلیون لیتر است در نتیجه تنظیم و به روز نبودن موتورخانه ها سهم بسیار بالایی در تولید آلاینده ها دارند.




مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: با تنظیم مشعل موتورخانه ها می توان ١٠ تا ٢٥ درصد مصرف سوخت و تا ٩٥ درصد میزان Co را کاهش داد.




مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت طرحهای، تولید موتورهای با توان بالا، توسعه شبکه سی ان جی، CHP، CCHP، GHP، اصلاح مرغداریها و گلخانه ها را از طرحهای جدید براساس ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید عنوان کرد و گفت: این شرکت این طرحها را در دستور کار دارد، اما اولویت اجرای طرحهای تصویب شده است.




سیفی اجرای مواد قانون اصلاح الگوی مصرف را از جمله دیگر اقدامهای این شرکت در برنامه ششم توسعه دانست و اظهار کرد: ٤٠ درصد این مواد به وزارت نفت مربوط است که به دنبال اجرایی کردن آنها هستیم، اما بعضی نیز به وزارتخانه های دیگر مرتبط است.




سیفی با اشاره به این که در مدهای حمل و نقل از جمله حمل و نقل جاده ای، ریلی، هوایی، دریایی و لوله ای، حجم زیادی گاز و مقدار زیادی برق از طریق کابل و لوله جابجا می شود که نیاز به بهینه سازی دارند، افزود: با تبدیل این مدهای حمل و نقل به یکدیگر می توان بخشی از انرژی مصرف شده را در این قسمتها بهینه کرد.




مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت حذف حمل و نقل را از دیگر راهکارهای بهینه سازی انرژی در بخش حمل و نقل خواند و اظهار داشت: ما باید از اینترنت و فناوریهای دیجیتالی برای کاهش حمل و نقل داخل شهری استفاده بیشتر و بهینه تر انجام دهیم.




وی سوختهای LNG، GTL، اتانول، بایودیزل و برق را از جمله سوختهایی عنوان کرد که در بخش حمل و نقل مغفول مانده اند و تصریح کرد: استفاده از سوخت گازطبیعی در خودروها در کشور به خوبی توسعه پیدا کرده است اما نباید سوختهای دیگر را فراموش کرد.




سیفی با اشاره به این که سهم استفاده از سوخت سی ان جی در بخش حمل و نقل حدود ٩ درصد است، گفت: با توجه به زیرساختهای موجود و بسیار مطلوب این سوخت در کشور، امید است این میزان با طرحهای ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید در بخش حمل و نقل به ٢٠ درصد افزایش یابد.




مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با بیان این که توسعه صنعت سی ان جی در سه بخش ناوگان، جایگاههای سوختگیری و استانداردها و بازرسیها انجام می شود، ادامه داد: هم اکنون حدود ٣ میلیارد دلار هزینه برای توسعه ناوگانها و ایستگاههای سوختگیری برای پوشش ٢٠ میلیون مترمکعب در روز انجام شده است.




سیفی همچنین بر بازرسی تجهیزات صنعت سی ان جی برای امنیت بالاتر و بیشتر جاده ها و خودروها تأکید کرد.




وی با اشاره به این که شدت انرژی تا پایان برنامه ششم باید ٥٠ درصد کاهش یابد، تصریح کرد: با توجه به اجرای برجام و لغو تحریمهای ظالمانه، امیدوارم با سرمایه گذاریهای جدید، به هدف دست پیدا کنیم.




سیفی به مذاکره انجام شده شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با شرکتهای اروپایی، ژاپنی و کره ای کرد و افزود: این شرکتهای بسیار علاقمند به سرمایه گذاری در بخش صرفه جویی انرژی هستند و این مذاکرات ادامه دارد.




به گفته وی، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت همچنین با شرکتهای خودروسازی خارجی از جمله ولوو و اسکانیا از سوئد، دایملر و یک هیئت آلمانی مذاکره کرده است.




مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به این که شدت انرژی در کشور ما، ٩ برابر بهترین کشور در دنیاست، گفت: ژاپن در ٨ سال گذشته کمترین شدت مصرف انرژی را داشت اما هم اکنون انگلیس بهترین رتبه را به خود اختصاص داده است؛ متوسط شدت مصرف انرژی در ایران، ٤ برابر بیشتر از میانگین جهانی است.

منبع: فارس

 

 

 

 

 

انتهای خبر

انرژیتاسیساتسرمایه گذاری
Comments (0)
Add Comment