کاهش فشار آب راهی موثر برای جلوگیری از به هدر رفتن آب

 

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از ایرنا،برنامه هایی برای کاهش هدر رفت و اسراف آب پیش بینی شده است.بر طبق این برنامه با کاهش فشار آب از ترکیدگی لوله جلوگیری شده و میزان هدر رفت آب به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، حمیدرضا تشیعی با اشاره به اجرای برنامه های مدیریت فشار در تمامی کلان شهرها، افزود: در شبکه های آبرسانی شهری ارتباط فشار و جریان نشت از درزها و شکستگی های خطوط لوله به گونه ای است که با افزایش فشار شبکه، جریان خروجی از درزهای احتمالی موجود در ساختار شبکه بیشتر خواهد می شود و بنابراین مدیریت فشار حاکم بر شبکه می تواند یک اقدام و راهکار کلیدی برای کاهش نشت در شبکه محسوب شود.

وی ادامه داد: طبق بررسی به عمل آمده، می توان انتظار داشت که با مدیریت فشار و بهینه سازی مقدار فشار حاکم بر شبکه های آب رسانی، بتوان مقدار نشت و نرخ ترکیدگی ها، هزینه تعمیر و نشت موجود در ساختار شبکه را کاهش داد.

معاون شرکت آبفای کشور اظهار داشت: برنامه های مدیریت فشار برای کاهش نشت و مصرف در چهار دسته کلی برنامه های کاهش یا تثبیت فشار، برنامه های پیش بینی کننده یا خنثی کننده نوسان های شدید فشار، برنامه های کنترل تراز یا سطح و برنامه های پیاده سازی نواحی اندازه گیری فشار طبقه بندی می شود.

تشیعی افزود: تجربه های موفق اجرای طرح در خاورمیانه نشان می دهد کاهش فشار به کاهش نشت از مقدار 103.2 به 85.8 مترمکعب در روز منجر می شود که این امر صرفه جویی 17.4 مترمکعب در روز را به همراه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: نشت آب حتی در شبکه هایی با بالاترین بازده و بهترین راهبری وجود دارد و با توجه به اینکه تامین و توزیع آب برای مشترکان، نیازمند سرمایه گذاری های زیادی است، لذا هدررفت آب ضرر و زیان فراوانی را به سامانه های آبرسانی تحمیل می کند.

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: این موضوع به ویژه هنگامی اهمیت بیشتری می یابد که افزایش ظرفیت تولید به سادگی امکان پذیر نبوده و یا منابع قابل استحصال چندان در دسترس نباشند.

تشیعی اضافه کرد: توسعه روش های کاهش نشت در ساختار شبکه های آبرسانی می تواند به بهسازی شرایط آبرسانی به مشترکان، کاهش هزینه های بهره برداری و نیاز کمتر به سرمایه گذاری به منظور افزایش ظرفیت تولید منجر شود.

 

پایان خبر/

آبحمیدرضا تشیعیمعاون شرکت آبفاهدر رفت آبکاهش فشار آب
Comments (0)
Add Comment