کاهش تولدی فولاد در پی بحران کمبود برق

به گزارشتأسیسات نیوز شرکت فولاد خوزستان، بزرگ‌ترین عرضه‌کننده شمش فولادی ایران، از افت ۴۲ درصدی تولید فولاد خود در ماه گذشته خبر داده است.

گزارش ماهانه عملکرد این شرکت نشان می‌دهد در تیرماه تنها ۷۵۰ هزار تن محصولات فولادی تولید کرده که نه تنها ۴۲ درصد کمتر از خردادماه است، بلکه نسبت به تیرماه پارسال نیز کاهش ۲۲ درصدی نشان می‌دهد.

شرکت‌های فولاد مبارکه و فولاد کاوه نیز به ترتیب با افت ۵ درصدی و ۲۷ درصدی در تولید تیرماه نسبت به ماه قبل از آن مواجه شده‌اند.

کسری برق کشور در تابستان امسال از ماه‌های گرم پارسال نیز بیشتر بوده و دولت تحویل برق به صنایع را به شدت محدود کرده است.

صنابع فولاد کشور نیاز به پنج هزار مگاوات برق دارند؛ در حالی که تولید برق هم‌اکنون ۶۱ هزار مگاوات و تقاضای برق حدود ۸۰ هزار مگاوات است.

آمارهای ماه ژوئن (خرداد و تیر ماه) انجمن جهانی فولاد نیز نشان می‌دهد کل تولید فولاد ایران در این ماه نسبت به ماه (اردیبهشت و خرداد ماه)، ۲۱ درصد سقوط کرده و به ۲٫۶ میلیون تن رسیده است.

هنوز آمارهای ماه گذشته، ژوئیه (تیر و مرداد ماه)، منتشر نشده، اما ناترازی برق ایران در ماه گذشته بسیار بیشتر از ماه ژوئن بود و انتظار می‌رود تولید فولاد ایران در ماه ژوئیه (مرداد و شهریور ماه) افت به مراتب بیشتری داشته باشد.

صنعت فولاد تنها بخش صنعتی کشور است که طی یک دهه گذشته شکوفایی نسبی داشته و با کمبود برق، این بخش نیز دچار بحران شده است.

تولید فولاد  از حدود ۱۰ میلیون تن در اواخر دهه ۲۰۰۰ به ۳۱ میلیون تن در سال گذشته رسیده است که رشدی بالای ۴۰۰ درصدی نشان می‌دهد.

هنوز آمارهای ماه گذشته انجمن فولادسازان ایران منتشر نشده، اما آمارهای بهاری این نهاد نشان می‌دهد تولید فولاد ایران در سه‌ماهه ابتدایی امسال نیز ۲٫۴ درصد افت داشت و حتی صادرات آن با سقوطی ۱۹ درصدی مواجه شده بود.

اهمیت صنعت فولاد به غیر از تأمین بازار داخلی، در درآمدزایی ارزی چشمگیر آن نیز هست.

ایران پارسال با صادرات ۱۵ میلیون تن فولاد و محصولات فولادی، نزدیک به ۷٫۵ میلیارد دلار درآمد ارزی داشت که ۱۵ درصد از کل صادرات غیرنفتی کشور را تشکیل می‌داد.

برقرکودصنعت فولادناترازیکاهش تولیدکمبود برق
Comments (0)
Add Comment