کاهش تعارضات در گرو افزایش نظارت

دبیر هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با انتقاد از اینکه در بخش‌های مختلف ساخت‌‌‌وساز به صورت جزیره‌‌‌ای عمل می‌کنیم بر لزوم بهره‌گیری از رویکردهای بین‌المللی در صنعت احداث به منظور تولید واحدهای مسکونی ایمن و با عمر مفید بالا تاکید کرد.
به گزارش تاسیسات نیوز، امیدرضا ریاحی ضمن بیان مطلب فوق گفت: دنیا در عرصه‌های مختلف حتی در صنعت ساختمان‌سازی به سمت یکپارچگی و همگرایی می‌رود، اما متاسفانه صنعت ساختمان کشور ما از مسیر یکپارچگی در بخش‌های مختلف فاصله زیادی دارد که این مساله دلیل مهم مشکلات فعلی است. وی تاکید کرد: اگر به چرخه عمر پروژه‌های عمرانی و ساختمانی نگاه کنیم از فکر و ایده تا برنامه‌ریزی، اجرا، تحویل، بهره‌برداری و نهایتا جمع‌آوری می‌رسیم. ریاحی برلزوم بهره‌گیری از رویکردهای بین‌المللی در صنعت احداث به منظور ایجاد ساختمان‌های امن و پایدار تاکید کرد و افزود: اگر نگاهی به رویکردهای بین‌المللی همچون الگوهای مدیریتی پروژه‌های مختلف بیندازیم همه آنها ما را به یک موضوع مشترک می‌رساند و نشان می‌دهد دنیا و صنایع مختلف به سمت همگرایی و یکپارچگی می‌روند.
وی با تاکید بر اینکه صنعت احداث هم جدا از این قضیه نیست، توضیح داد: لاجرم باید این همگرایی را بین تمام ارکان و اجزای این چرخه ساخت‌وساز ایجاد کنیم. اما متاسفانه صنعت احداث به‌ویژه در بخش ساخت‌وساز شهری دچار پراکندگی است و خدمات مهندسی به شیوه‌های مختلف در حال ارائه است.
ریاحی با بیان اینکه در بخش‌های مختلف ساخت‌وساز به‌صورت جزیره‌ای عمل می‌کنیم، خاطرنشان کرد: ما بسیاری از روش‌ها را از سال‌ها پیش پایه‌گذاری کرده‌ایم و بر همان مبنا نیز عمل می‌کنیم، به طوری که در همه بخش‌های چرخه ساخت‌وساز به صورت مجزا عمل می‌کنیم و یکپارچگی و همگرایی وجود ندارد.  دبیر سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در ادامه از مغفول ماندن بخش طراحی و اجرا در ساخت‌وسازهای شهری انتقاد کرد و گفت: بخش طراحی و اجرا مورد غفلت قرار گرفته است. در صورتی که یکپارچگی در این حوزه باعث می‌شود طراحان، تولیدکنندگان و سازندگان ما در کنار یکدیگر قرار بگیرند و این اتحاد و کنار هم قرار گرفتن این عناصر مزایای چشمگیری دارد. وی با اشاره به لزوم تقویت شرکت‌های طراحی و ساخت گفت: تقویت این شرکت‌ها باعث می‌شود تا گام‌های بسیار بهتری در حوزه صنعت ساختمان برداریم و اگر شرکت‌های طراحی و ساخت در کنار هم قرار بگیرند سرعت اجرای پروژه‌ها بالاتر می‌رود و کمک می‌کند صرفه‌جویی در هزینه‌ها ایجاد شود. ریاحی اضافه کرد: همچنین مدیریت پروژه‌های صنعت ساختمان را می‌توانیم بهبود ببخشیم. از طرفی خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها افزایش می‌یابد. در همان حال حاکم شدن نگاه اجرایی سازنده در طراحی می‌تواند نقش موثری در کاهش تعارضات داشته باشد.
تعارضات ساختمانیساخت و ساز و ایمنی ساختمان ها
Comments (0)
Add Comment