کاربرد پمپ اسیدی یا پلیمری

پمپ‌های اسیدی یا پلیمری پمپ‌هایی هستند که برای انتقال مواد شیمیایی مختلف به کار می‌روند. نوع و جنس سیالاتی که در صنایع کوچک و بزرگ به کار می‌روند به گونه‌ای است که کار کردن با آنها را بسیار حساس کرده است. مشکلاتی مانند خوردگی قطعات داخلی توسط سیالات، ایجاد واکنش‌های شیمیایی بین سیال و دستگاه‌ها، بخار یا نشت مواد شیمیایی نمونه‌هایی از این مشکلات می‌باشند.
به گزارش تاسیسات نیوز، پمپ اسیدی یکی از پرکاربردترین تجهیزات و دستگاه‌هایی است که در صنایع مختلف و برای جابه‌جایی اسید و مواد خورنده مورد استفاده قرار می‌گیرد. متریال به کار رفته در پمپ‌های اسیدی مقاومت بسیار بالایی در برابر خورندگی، سایندگی و ویسکوزیته شدن دارند. ابعاد بسیار فشرده این نوع پمپ از نظر تطبیق‌پذیری برای هر کاربرد صنعتی عالی است. این ویژگی باعث می‌شود تا طیف گسترده‌ای از سیالات را بدون ایجاد خرابی یا وقفه در تولید مدیریت کرد.
پمپ‌های پلیمری با الکتروموتورهای تک فاز و سه فاز کوپله می‌شود. بخش ورودی و خروجی آن به صورت فلنجی، سرشلنگی و قابل تغییر و در اندازه‌های متفاوت استفاده می‌شود. در ادامه با مهمترین کاربردهای پمپ‌های اسیدی بیشتر آشنا می‌شوید.
کاربرد پمپ اسیدی (پلیمری)
در صنایعی که سیالات خورنده یا اسیدی مورد استفاده قرار می‌گیرند، قطعاً پمپ‌های پلیمری نیز وجود دارند؛ از جمله کاربردهای مختلف پمپ‌های اسیدی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
کاربرد پمپ‌های اسید در صنعت شیمیایی
پمپ‌های گریز از مرکز مانند پمپ‌های پلیمری پرکاربردترین نوع پمپ در صنایع شیمیایی هستند. در صنایع شیمیایی مواد اولیه برای تولید محصول نهایی یا تنظیم PH مخلوط‌ها برای تسهیل واکنش‌های مهم شیمیایی و بیوشیمیایی بسیار خورنده هستند. اسید سولفوریک و اسید هیدروکلریک از سیالات بسیار خوردنده است که در اکثر صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این، پایه‌های غلیظ سدیم، کلسیم و هیدروکسید پتاسیم نیز بسیار خورنده هستند و باید با احتیاط با آنها کار کرد؛ به همین دلیل برای کار با این مواد خورنده و بسیار خطرناک نیاز به پمپ‌های اسیدی است تا از نشت سیالات جلوگیری شود.
استفاده از پمپ‌های اسید برای انتقال محلول‌های اسیدی
پمپ‌های اسیدی که برای انتقال محلول‌های اسیدی و مواد شیمیایی به کار می‌روند دارای پوشش پلاستیکی مقاوم در برابر خوردگی هستند. محفظه این پمپ‌ها از جنس پلاستیک بسیار محکم و تکه تکه و پوشش بدنه جامد است که در برابر نفوذ سیالات خورنده غیرقابل نفوذ هستند. پمپ‌های پلیمری از مقاومت سایشی فوق‌العاده‌ای برخوردارند که حداکثر قابلیت اطمینان عملیاتی را در محیط‌های شیمیایی تهاجمی و ساینده فراهم می‌آورند.
پمپ‌های اسید در دستگاه‌های آزمایشگاهی و تحقیقاتی
از پمپ‌های اسیدی در آزمایشگاه‌ها برای انتقال سیال به یک ارتفاع معین یا جابه‌جایی آن در یک سیستم لوله‌کشی یا هیدرولیکی استفاده می‌شود.
نحوه استفاده و کاربرد پمپ‌های اسید در صنایع غذایی
پمپ‌های پلیمری در انتقال انواع روغن‌های خوراکی با ویسکوزیته کم و زیاد، انواع نوشیدنی، انواع رب و … استفاده می‌شوند. پمپ‌های دیافراگمی با بدنه پلیمری به دلیل اینکه هیچ نوع واکنش شیمیایی با سیالات خورنده و اسیدی تولید نمی‌کند و نیز دبی و هد بالایی دارد، از هر لحاظ برای صنایع غذایی گزینه مناسبی محسوب می‌شود.
کاربرد پمپ‌های اسید در سیستم‌های تصفیه فاضلاب و پساب
یکی دیگر از موارد استفاده پمپ‌های پلیمری انتقال اسید استیک مبدل‌های حرارتی تصفیه آب کاستیک سودا است. پمپ‌های پلیمری فاضلاب کمترین حساسیت را در برابر اجساد جامد و معلق در فاضلاب دارند؛ همچنین خورندگی و سایش کمتر و دوام بالاتری نیز دارند. این نوع پمپ‌ها به انواع مختلفی چون پمپ‌های عمودی، پمپ‌های افقی، پمپ‌های سانتریفیوژی، پمپ‌های لجن‌کش و کف‌کش و سیرکولاتورها تقسیم‌بندی می‌شوند.
پمپ‌های اسید در صنعت نفت و گاز
ساختار، وزن و متریال پمپ‌های اسیدی که در صنعت نفت و گاز به کار می‌روند با توجه به میزان سیال پمپاژ شده، نوع و درجه خوردندگی سیال، دمای کاری پمپ اسید بستگی دارد. پمپ‌های سانتریفیوژ و پمپ‌های جابه‌جایی مثبت دو نوع پر کاربرد از انواع پمپ‌های اسیدی هستند که در صنعت نفت و گاز بسیار کاربرد دارند.
استفاده از پمپ‌های اسید در صنعت داروسازی
از پمپ‌های اسیدی برای حمل و نقل داروهای مایع، واسطه‌ها، آب خالص و سایر سیالات استفاده می‌شود. پمپ‌های پلیمری مورد استفاده در صنعت داروسازی اغلب از نوع پمپ خلاء است که ساختار کاملاً مطمئن، آب‌بندی شده، فشرده و ابعاد کوچکی دارند. متریال به کار رفته در این نوع پمپ‌ها هیچ تأثیری بر کیفیت داروها نمی‌گذارد. ساختار پمپ‌های اسیدی به کار رفته در صنعت داروسازی باید تا حد امکان ساده باشد تا عملیات تمیز کردن و نگهداری آنها به سادگی انجام شود.
پمپ اسیدی
Comments (0)
Add Comment