کاربرد مواد تغییرفاز دهنده در ساختمان

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس معاونت علمی و فناوری، از مورد استفاده قرار گرفتن مواد تغییرفاز دهنده با رویکرد تخصصی و تجاری در حوزه مصالح ساختمانی خبر داد.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز ،پیام رسول نژاد، مدیرعامل شرکت در رابطه با فناوری مواد تغییر فاز دهنده (Phase Change Materials) و استفاده از این فناوری در صنعت ساختمان به شاسا گفت: مواد تغییر فاز دهنده، موادی هستند که مازاد انرژی حرارتی محیط اطراف خود را در زمان عدم نیاز بر پایه گرمای نهان ذوب و انجماد در خود ذخیره می‌کنند و در زمان نیاز، دوباره به محیط باز می‌گردانند.

 

وی افزود: با این کار به طور کاملاً هوشمند محیط اطراف خود را مجبور می‌کنند که در درجه حرارت معینی موسوم به دمای پافشاری باقی بماند. به گفته این محقق، امروزه در دنیا شرکت‌هایی وجود دارند که دستاورد خود در حوزه مواد تغییر فاز دهنده را با قیمت‌های گزاف و در بسته بندی‌های تجاری به صورت کروی، لوله‌یی و صفحه‌یی عرضه می‌کنند و مصرف کننده فراخور موضوع و نحوه مصرف نسبت به تأمین ماده مورد نیاز خود اقدام می‌کند.

 

وی تاکید کرد: اما این واحد فناور، در نظر دارد که از طریق تلفیق مواد تغییر فاز دهنده با مصالح ساختمانی و متعاقباً استفاده از مصالح یاد شده در جدار پیرامونی ساختمان به عنوان اولین در دنیا و به صورت تخصصی و تجاری نسبت به تولید و عرضه مصالح ساختمانی صرفه جویی کننده در مصرف انرژی اقدام کند.

 

رسول نژاد همچنین عنوان کرد: ما در این دستاورد فناوری را وارد نکرده‌ایم و خودمان همزمان و همگام با پیشرفته‌ترین کشورهای جهان صاحب فناوری شده‌ایم. ما این فناوری را ایجاد کرده‌ایم و به روش خود به بازار عرضه خواهیم کرد. از سوی دیگر، چگالی انرژی مواد تغییر فاز دهنده ی ما (میزان قابلیت ذخیره سازی در واحد حجم) حدود 30 تا 50 درصد بالاتر از چگالی انرژی مواد تغییر فاز دهنده رقبای اروپایی و آمریکایی ماست.

 

وی در تبیین حوزه‌های اصلی کاربرد این فناوری در صنعت ساختمان گفت: این دستاورد در نمای هوشمند ساختمان موسوم به نمای ساختمانی ابرکامپوزیت (به منظور تأمین آسایش برودتی و حرارتی)، سیستم‌های اطفاء حریق، سیستم‌های هوشمند تأمین سرمایش، سیستم‌های خورشیدی با تمرکز بالا و سیستم‌های تأمین آب گرم مصرف خانگی قابل استفاده و بهره برداری است.

 

به گفته رسول نژاد، در همگی این حوزه‌ها به کمک مواد تغییر فاز دهنده و تلفیق آن‌ها با سایر انرژی‌های نو، ضمن رعایت توجیه اقتصادی کاهش قابل ملاحظه در مصرف انرژی به ارمغان آمده است.

 

این محقق در توضیح چگونگی عملکرد یکی از محصولات دانش بنیان خود موسوم به نمای ساختمانی سوپر کامپوزیت توضیح داد: در این محصول از ماده تغییر فاز دهنده ی موسوم بهPGSCRCo. PCM24/310 استفاده شده است. مکانیزم عملکرد این ماده تغییر فازدهنده در نمای ساختمان به این صورت است که در نیمه گرم سال هنگامی که حرارت محیط اطراف آن می‌خواهد از دمای پافشاری (24 درجه سلسیوس) بالاتر رود، این ماده به شدت شروع به جذب انرژی موجود کرده، اجازه بالارفتن دما را نمی‌دهد. این انرژی ذخیره شده در نیمه‌های شب و به تدریج در محیط اطراف تخلیه می‌شود.

 

به گفته رسول نژاد، در نیمه سرد سال نیز به محض اینکه درجه حرارت بخواهد از 24 درجه سلسیوس پایین‌تر بیاید، انرژی ذخیره شده خود را به محیط اطراف پس می‌دهد تا مانع کاهش دما شود. با تابش خورشید و گرم شدن محیط این ماده مجدداً شارژ می‌شود.

 

وی اظهار کرد: استفاده از نمای ساختمانی ابرکامپوزیتِ مسلح به مواد تغییر فاز دهنده می‌تواند به لحاظ توجیه اقتصادی از دو دیدگاه مورد توجه قرار گیرد؛ ابتدا از منظر مصرف کننده که بسته به شرایط اقلیمی می‌تواند به طور متوسط منجر به صرفه جویی مصرف انرژی تا 30 درصد شود. همچنین از منظر کلان ملی که در آن علاوه بر هزینه‌های صرفه جویی شده برای کشور به کاهش آلودگی و پیک سایی و افزایش بازده نیروگاه‌ها منجر خواهد شد.

 

به گفته این محقق، در حال حاضر در کشور هزینه‌های بسیاری صرف توسعه پست‌های برق، نیروگاه‌های گازی، بخار، سیکل ترکیبی، آبی و سایر صنایع تولید حامل‌های انرژی می‌شود و متاسفانه میزان قابل توجهی از این تولیدات از طریق اسراف در مصرف به هدر می‌رود.

 

وی گفت: آینده ای را متصور شوید که تمام ساختمان‌های احداثی در کشور به این نما مسلح شوند و درآمد سالانه ناشی از 30 درصد صرفه جویی در مصرف حامل‌های انرژی برای کشور ذخیره شود.

 

رسول نژاد ادامه داد: در این صورت از یک سو نیاز به توسعه نیروگاه‌ها و … به میزان سابق نیست و از سوی دیگر با توجه به درآمد حاصل از صادرات مازاد انرژی، انتظار اختصاص سوبسید به این دستاورد دور از ذهن نمی‌باشد. بدیهی است پس از سپری شدن دوران بازگشت سرمایه، این طرح منتج به ارز آوری قابل توجهی برای کشور خواهد شد.

پایان پیام /.

 

 

چیلر،تراکمی، جذبی،نیروگاه، نظام ، گاز، مخزن، نفت،
Comments (0)
Add Comment