کاتالیست تزریقی لجن‌های نفتی در یک پالایشگاه

به گزارش تاسیسات نیوز، رئیس هیات‌مدیره شـرکت پالایش نفــت کرمانشاه گفت: با ساخت انواع کاتالیست‌های تزریقی لجن‌های نفتی توسط این پالایشگاه، این مجموعه به‌عنوان تنها تولیدکننده این محصول در جهان شناخته شد.

روابط‌عمومی و امور بین‌الملل شرکت پالایش نفت کرمانشاه به نقل از سهراب براندیشه افزود: صنایع نفت در دنیا روزانه بیش از ۱/ ۴ میلیون بشکه لجن‌های نفتی مخاطره‌آمیز برای محیط‌زیست تولید می‌کند.وی گفت: علاوه‌بر این میلیون‌ها بشکه لجن نفتی بدون هیچ توجیه اقتصادی درون مخازن ذخیره موقت، گودال‌ها و حوضچه‌ها نگهداری می‌شود.


وی ادامه داد: همچنین لجن‌های نفتی در تمام محل‌های ذخیره نفت خام همچون مخازن ذخیره، ایستگاه‌های انتقال، کشتی‌های نفت‌کش، تانکرها و پالایشگاه‌ها تشکیل و مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کند.


رئیس هیات‌مدیره شرکت پالایش نفت کرمانشاه در ادامه گفت: مدیریت بخش خصوصی پالایشگاه کرمانشاه موفق شده که با جذب نخبگان برجسته کشور، روشی نوین و کاملا «های‌تک» برای فرآوری لجن‌های نفتی ابداع کند که این اقدام برای نخستین‌بار است که در جهان انجام گرفته است.


وی گفت: انجام این مهم ضمن ایجاد ارزش‌افزوده برای پالایشگاه کرمانشاه موفقیتی کم‌نظیر در حفاظت از محیط‌زیست به‌شمار می‌آید.محسن یوسفی‌فر، مشاور پالایشگاه کرمانشاه در حوزه فناوری و مدیر تحقیقات فناوری دانشگاه کالیفرنیا و مجری این طرح نیز در این‌باره اظهار کرد: برای نخستین‌بار در دنیا است که در شرکت پالایش نفت کرمانشاه اقدام به تولید و ساخت انواع کاتالیست‌های نوین تزریقی لجن‌های نفتی کرده‌ایم.


وی افزود: لجن‌های نفتی از معضلات بسیار مهم زیست‌محیطی برای پالایشگاه‌ها و شرکت‌های تولیدی محصولات نفتی در سراسر دنیا است و همیشه هزینه نگهداری بسیار زیادی برای آنها در جهت جلوگیری از آلودگی نفتی انجام می‌شود و از موارد بسیار حساس محیط‌زیستی به‌شمار می‌آید.یوسفی‌فر اظهار کرد: با این روش، بر مبنای کیفیت و شرایط نگهداری لجن‌ها تا ۸۵‌درصد آنها فرآوری و با پیوند مولکولی و تغییر ماهیت با مازوت (نفت کوره FuelOil) ترکیب شده و تبدیل به مازوت با کیفیت بهتر می‌شود.


مشاور پالایشگاه کرمانشاه در حوزه فناوری تصریح کرد: صرفه اقتصادی، جلوگیری از جریمه‌های سنگین محیط‌زیست در جهت آلایندگی شدید محیطی، هزینه کم کاتالیست در جهت فرآوری لجن‌ها، سرعت بالا و ابزار ساده در جهت استفاده از کاتالیست‌ها، فرآوری ضایعات به سوخت با ارزش، ساخت تاسیسات و اجرای طرح در مدت زمانی کوتاه از مزایای منحصربه‌فرد اجرای این طرح است.


وی تاکید کرد: از آنجا که این طرح به صورت انحصاری در اختیار ما و مجموعه پالایشگاه کرمانشاه است، هرکسی در هر نقطه دنیا که بخواهد از این کاتالیست‌ها برای فرآوری لجن‌های نفتی‌اش استفاده کند، می‌تواند آن را از پالایشگاه کرمانشاه تهیه کند.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

تاسیساتنفتپالایشگاهکاتالیست
Comments (0)
Add Comment