ژن خوب الکترونیکی!

روح اله واصف

 

به گزارش تاسیسات نیوز، یادداشتی که مطالعه میکنید سرمقاله هفته نامه تاسیسات نیوز شماره 165 میباشد.

 

 

همکاران عزیز سلام و خداقوت

 

 

این روزها دولت جدید در حال رونمایی و اخذ مجوزهای لازم جهت شروع به کار است. رأی اعتماد مجلس، نگاه اصحاب رسانه و صاحب‌نظران و … نمونه‌هایی از جنب و جوش شروع دولت دوازدهم است. در این میان برخی به اظهارنظر در خصوص برنامه‌های دولتمردان و کیفیت آن‌ها می‌پردازند. بسیاری نیز انتظارات خود از دولت جدید را مطرح می‌کنند. هرچند که برخی از این انتظارات در حد آرزو است ولی برخی از آن‌ها را می‌توان بسیار مهم و کاملاً قابل دستیابی ارزیابی نمود.

 

 

 

 

ایجاد اشتغال، خروج از رکود، حفظ محیط‌زیست، حفظ امنیت، افزایش نفوذ جهانی و ده‌ها نمونه مانند آن از توقعاتی است که لاجرم باید به آن‌ها توجه کرد و برای آن‌ها برنامه‌ریزی نمود که البته در لابلای برنامه‌های پیشنهادی کاندیداهای وزارتی دیده می‌شود. اما آنچه دولت‌ها از مدت‌ها قبل به آن وعده داده‌اند و هنوز تا تحقق آن فاصله داریم ایجاد دولت الکترونیک است.

 

 

 

 

در نزد ایرانیان، شاید زمان یکی از بی‌اهمیت‌ترین مفاهیمی است که می‌توان از آن یاد کرد. اتلاف وقت و نابودی بهره‌وری را می‌توانید در هر گوشه از کشور و در نزد هر کسی ببینید. مفهومی به نام رأس ساعت چنان غریب است که مفهوم اتومبیل پرنده! برای هیچ روند اداری نمی‌توان وقت تعیین کرد. “برای پاسخ به یک نامه از سه روز تا ده روز فرصت داریم طبق قانون!” این جمله را عیناً در اداره … شنیدم. و حال شما مسافرید برای یک مأموریت یا ممکن است معطل این نامه‌اید برای یک استعلام واجب و همه این‌ها چه اهمیتی دارد؟ به‌هرحال همه کارمندان هم حق مرخصی دارند اما این قانون قدیمی و مهم که هر کسی در مرخصی باید جانشینی تعیین کند را دیگر چه کسی عمل می‌کند و کدام ما دیگر آن را می‌دانیم؟

 

 

 

 

این اتلاف وقت، تحمیلی است از خودمان به خودمان، از دولت به خودمان، از خودمان به دولت و از دولت به دولت. همه در یک دور باطل در حال اتلاف وقت و به‌تبع آن بهره‌وری هستیم. درحالی که برای فرار از این دور باطل راه‌حلی ساده وجود دارد و آن دولت الکترونیک است. برای دستیابی به این مدینه فاضله همه باید تلاش کنند. به‌عنوان‌مثال خود ما در آکادمی کاشانه با ارائه اطلاعات در روی سایت و ثبت‌نام در سایت و یکی دو تلفن نیاز به حضور افراد پیش از روز آغاز کلاس را حذف کرده‌ایم.





اگر آزمون پایان کلاس را هم اینترنتی برگزار کنیم یک رفت و آمد دیگر را حذف کرده‌ایم. برای یک کلاس پانزده نفره این یعنی حذف سی سفر درون شهری یا برون شهری! حال اگر سازمان نظام‌مهندسی بتواند فرآیند اخذ مدارک برای تمدید یا ارتقاء پروانه را اینترنتی کند چند صد سفر درون شهری در روز حذف خواهد شد؟ وقتی تمامی فرآیندها را چنین شفاف و بر بستر اینترنت انجام دهیم چند سفر و چند مراجعه بیهوده به ادارات و چند لیتر بنزین حذف خواهد شد؟ چند رانت از بین می‌رود و چند ژن خوب به کاری خوب‌تر خواهند پرداخت؟

 

 

 

 

من بزرگ‌ترین خدمت دولت یازدهم را بسط زیرساخت‌ها می‌دانم و بزرگ‌ترین خواسته‌ام از دولت دوازدهم ایجاد دولتی الکترونیک به معنای واقعی است. بی‌توجه به نقش بابک و ژن و کارمندانی که برای هر امضاء حقوق می‌گیرند!








انتهای خبر

الکترونیکتاسیساتنشریهیادداشت
Comments (0)
Add Comment