ژست خصوصی‌سازی نفت در روسیه

به گزارش تاسیسات نیوز، در شرایطی که صحبت‌های بارکیندو و نواک در رابطه با «مشارکت رسمی روسیه در اوپک» نشانه‌هایی از پیوستن روسیه در سازمان کشورهای تولیدکننده نفت را به همراه دارد، برخی کارشناسان با اشاره به اینکه تولید نفت در روسیه برخلاف کشورهای عضو اوپک صد‌در‌صد دولتی نیست؛ پیوستن روسیه به اوپک را با اما و اگرهایی همراه می‌کنند.





محمود خاقانی، کارشناس نفت و گاز بین‌الملل از جمله این کارشناسان است. خاقانی در این زمینه به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: عضویت روسیه در اوپک بسیار بعید است و یک دلیل عمده آن این است که در روسیه تولید نفت و گاز با شرکت‌هایی است که با شرکای بین‌المللی همچون اکسون‌مبیل، بی‌پی، شل و… همکاری می‌کنند و دولت سهمی اندک در تولید نفت دارد.





این کارشناس در ادامه با تاکید بر اینکه ورود روسیه به اوپک نفعی برای عربستان سعودی و متحدانش ندارد و بین این دو رقابتی سنگین ایجاد می‌کند، می‌گوید: به هر حال روسیه تولیدکننده‌ای بزرگ است که شبکه‌ای وسیع از تولید و عرضه را دارا است و عضویت این کشور می‌تواند به معنای کمرنگ شدن نقش عربستان باشد، بنابراین طبیعی است که رهبر فعلی اوپک از این پیوند استقبال نکند.





در حال حاضر حدود 10 هزار حلقه چاه فعال در روسیه وجود دارد که توسط شرکت‌هایی نیمه‌خصوصی اداره می‌شود. از دیگر سو ژست روسیه به‌عنوان کشوری توسعه‌یافته که صنعت نفت آن به بخش خصوصی واگذار شده است، به احتمال زیاد مانع از ورود رسمی این کشور به سازمانی می‌شود که صنعت نفت کشورهای عضو آن رسما در اختیار دولت‌ها قرار دارند.





به این ترتیب کارشناسان عقیده دارند همین‌که روسیه با اوپک هماهنگ است و در زمینه کنترل تولید همکاری می‌کند، اتفاقی خوب به‌شمار می‌رود زیرا چنانچه کشورهای عضو اوپک به‌تنهایی طرح کاهش تولید را اجرایی می‌کردند، خطر از بین رفتن بازار آنها توسط روسیه جدی بود.





هرچند حالا نیز بین عربستان سعودی و روسیه بر سر کسب بازارهای هدف یکدیگر در اروپا و آسیا رقابت است، اما به‌نظر می‌رسد چنانچه روسیه در ائتلاف کاهش تولید عضویت نداشت، شاهد رقابتی بسیار سنگین‌تر و یکجانبه‌تر در بازار نفت بودیم. رقابت بین روسیه و عربستان سعودی در حالی احتمالا با عضویت روسیه در اوپک نیز بر سر رهبری این سازمان سنگین‌تر می‌شد که عربستان در زمینه ذخایر نفتی مهره‌ای سنگین‌تر از روسیه است.





بر اساس اطلاعات موجود عربستان سعودی در حالی با استفاده از تکنولوژی‌های موجود در این کشور توان استخراج 270 میلیارد بشکه از ذخایر نفت خام درجای این کشور را دارد که روسیه قادر به استخراج 90 میلیارد بشکه نفت خام از ذخایر نفت درجای خود است که این به معنای کمتر بودن حجم ذخایر درجای نفت خام این کشور نسبت به عربستان است.





در این زمینه ایران نیز در سطحی بالاتر از روسیه قرار دارد چراکه کشورمان با دارا بودن بیش از 700‌میلیارد بشکه نفت خام درجا، با تکنولوژی فعلی برای استخراج 157‌میلیارد بشکه توانایی دارد.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

تاسیساتنفت
Comments (0)
Add Comment