چهارمین استان خشک کشور

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، بر اساس جدیدترین آمار ارائه شده از سوی وزارت نیرو، چهارمحال و بختیاری در آخرین روزهای سال آبی 95-94 با کاهش 19 درصدی بارش ها، چهارمین استان خشک کشور اعلام شد.





مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: هرچند در این ادعا که چهارمحال و بختیاری در سال های گذشته تامین کننده 10 درصد آب شیرین کشور بوده تردید است، اما این استان روزی سرآمد استان های پربارش به ویژه در بارش برف بود که تحت تاثیر تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی، اکنون به یکی از استانهای خشک کشور تبدیل شده است.

 

 

 

 

مهرداد قطره سامانی افزود: این تغییرات اقلیمی سبب شده تا میزان بارش ها از 9 سال گذشته بطور متوالی روند کاهشی داشته باشد به نحوی که در این سالها میانگین بارندگی در استان هیچگاه به حد نرمال نرسیده است.

 

 

 

 

وی تصریح کرد: گرم شدن بیش از حد معمول هوای استان در زمستان سال گذشته سبب شد تا در 19 اسفند ماه تمام منابع برفی در زردکوه و رشته های زاگرس در استان آب شود در حالی که این منابع برفی در سالهای گذشته تا اردیبهشت ماه بر روی کوه های استان باقی می ماند.

 

 

 

 

مدیرکل هواشناسی استان، با بیان اینکه کم آبی چهارمحال و بختیاری استانهای اصفهان و خوزستان را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهد، اظهار کرد: آسیب پذیری چهارمحال و بختیاری بیشتر از استانهای دیگر است چرا که به واسطه قرار گرفتن در ارتفاع و شیب بالا، امکان استفاده بسیار از آبهای سطحی برای این استان کمتر از نقاط دیگر کشور است.

 

 

 

 

بنا بر اعلام وزارت نیرو هرچند امسال از نظر بارش های سراسری سال پرآبی نام گرفت اما بر اساس اطلاعات ایستگاه های باران سنجی شرکت مدیریت منابع آب ایران، از آغاز مهرماه پارسال تا دهم شهریورماه امسال، 10 استان از 31 استان کشور در هم سنجی با پارسال با کاهش بارندگی روبرو بوده اند.







انتهای خبر

تاسیساتخشکسالیهواشناسی
Comments (0)
Add Comment