چند راهکار برای حل ناترازی بنزین

کارشناس حوزه انرژی با اشاره به لزوم بکارگیری راه‌کارهایی در کوتاه‌مدت و بلندمدت برای رفع ناترازی بنزین گفت: افزایش سرمایه‌گذاری در پالایشگاه‌ها، ایجاد تغییر در کارت‌های سوخت و واردات بنزین از جمله‌ راهکارهای رفع ناترازی بنزین است.
به گزارش تاسیسات نیوز، نرسی قربان، با بیان اینکه ناترازی بنزین عوامل متعدد دارد اما یکی از این عوامل عدم سرمایه‌گذاری در پالایشگاه‌هاست، اظهار کرد: افزایش سرمایه‌گذاری در پالایشگاه‌ها یک امر بلندمدت است اما نباید از آن غافل شد و بیشتر باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی افزود: راهکار دیگری که می‌توان در این بخش به آن توجه کرد، تغییر وضعیت کارت‌های سوخت است، می‌توان شرایط را به‌گونه‌ای کرد که کارت‌های سوخت به‌جای اینکه به اسم خودرو باشد، برای اشخاص در نظر گرفته شود؛ یعنی مبلغی به اشخاص داده شود و خانوار آن مبلغ را برای بنزین یا کالاهای دیگر مانند برق و یا گاز استفاده کنند.
این کارشناس حوزه انرژی با تاکید بر اینکه راه کوتاه‌مدتی که می‌توان اکنون روی آن حساب کرد، واردات بنزین است، اظهار کرد: در شرایط فعلی چاره دیگری وجود ندارد اما باید راه‌های دیگر را اجرایی کرد تا  در میان‌مدت پالایشگاه‌های میعانات گازی که بنزین جدید تولید می‌کنند وارد مدار شوند.
قربان با بیان اینکه صرفه‌جویی در مصرف سوخت مستلزم این است که خودروی کمتری وارد خیابان‌ها شود که این موضوع امکان‌پذیر نیست و در شرایطی که قیمت نیز افزایش پیدا کند، مشکلات دیگری ایجاد می‌شود تاکید کرد: در این شرایط واردات بنزین یک گزینه است؛ ضمن اینکه سرمایه‌گذاری در پالایشگاه‌ها و تبدیل برش‌های سنگین‌تر نفتی به بنزین امکان‌پذیر بوده که نیازمند سرمایه و تکنولوژی است.
وی با اشاره به لزوم تنوع بخشی به سبد سوخت، گفت: قطعا ورود خودروهای برقی و یا توسعه سی‌ان‌جی می‌تواند کارساز باشد اما در کوتاه مدت نمی‌توان روی این راهکار تمرکز کرد، واردات خودروهای برقی حداقل ۶ ماه زمان‌ می‌برد و اگر قرار باشد در داخل نیز این خودروها ساخته شوند، زمان زیادی خواهند بر ضمن اینکه به سرمایه بالایی نیاز دارد.
بنزینسبد متنوع سوختسوختناترازی بنزین
Comments (0)
Add Comment