چشم آبی ها علاقمند ایران شدند

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، پس از توافقات هسته ای و لغو تحریم ها بازار اقتصادی ایران وارد دوره جدیدی شده است.

این روزها حال و هوای اقتصادی و سیاسی ایران رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است به‌طوری‌که با توافق حاصله علاقه‌مندی کشورهای اروپایی و امریکایی برای سرمایه‌گذاری دربخش‌های مختلف اقتصادی افزایش‌یافته به‌گونه‌ای که در روزهای اخیر شاهد حضور وزیران کشورهای آلمان، ایتالیا و فرانسه و سایر کشورهای قدرتمند به این کشور هستیم.
حضور سران کشورهای اروپایی درایران بیانگر این است که این کشورها با حضور در ایران مذاکرات گسترده‌ای را برای سرمایه‌گذاری در طلای سیاه و پتروشیمی و گاز انجام می‌دهند امید است این مذاکرات گسترده به نتیجه مثبت بینجامد.
به‌عنوان نمونه می‌توان گفت پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ایتالیا از نخستین کشورهایی بود که همکاری خود را با ایران آغاز کرد. بنا به دلایل خاص روانی با توجه به‌نظامی که در ایتالیا حاکم است، ایران همواره تحت هر شرایطی توانسته است به همکاری خود با ایتالیا تداوم بخشد.
روابط دو کشور تقریباً هیچ‌گاه دست‌خوش نوسانات شدید نبوده و به عبارت دیگر مشکل خاصی این روابط را تهدید نکرده است.
ایتالیا همواره یکی از مشتریان خوب نفت ایران بوده است. طی سالیان گذشته، ایران سومین شریک نفتی ایتالیا محسوب می‌شد.ایتالیا به‌ عنوان یکی از هشت قدرت صنعتی دنیا، وابستگی زیادی به نفت دارد.از آنجا که طی سال‌های اخیر، مقام‌های این کشور در پی این بوده‌اند تا منابع تأمین انرژی خود را متنوع کنند برای این منظور از چند سال پیش و در دوران حکومت قذافی، ایتالیا اقدام به برقراری تماس‌ها و مذاکرات غیرعلنی با لیبی کرد و سرانجام در جریان این مذاکرات قرارداد صدور گاز لیبی به ایتالیا نهایی شد و قرارداد ۶٫۵ میلیارد یورویی میان دو کشور به امضا رسید.
موضوع انرژی و به‌ویژه گاز ازجمله مسائلی است که می‌توانددر آینده زمینه‌ای برای توسعه روابط تجاری ایران و ایتالیا قلمداد شود زیرا تنوع‌بخشی به منابع تأمین این کشور ضریب اطمینان بیشتری برای ایتالیا ایجاد خواهد کرد.
بیژن زنگنه وزیر نفت ایران نیز در برنامه نگاه یک خطابش به برخی کشورهای عرضه‌کننده مازاد بر سهمیه در بازار بود، گفت: ما به‌ هیچ‌ عنوان ازسهم‌مان صرف‌نظر نمی‌کنیم، همانطور که قبلاً هم گفته‌ام بعد از لغو تحریم‌ها در مرحله نخست ۵۰۰ هزار بشکه به میزان صادراتمان اضافه می‌کنیم و در مراحل بعد به همان میزان به سطح تولید ۳.۷میلیون بشکه در روز می‌رسیم. این یعنی ایران تا روزانه دومیلیون بشکه نفت به بازارهای صادراتی عرضه خواهد کرد.

باید سهم ازدست‌ رفته جبران شود
محمدسعیدانصاری نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، باتأیید این موضع نفتی گفت: اولویت نخست ایران در شرایط پساتحریم، کسب سهم خود از بازار نفت است وبه طور حتم این برنامه با حضور فعالانه،چشمگیر و قدرتمندانه،تیم نفتی ایران محقق می‌شود.
وی افزود: پس از موفقیت ایران در مذاکرات هسته‌ای با گروه۱+۵ و صدور قطعنامه درشورای امنیت سازمان بین‌المللی، رفت‌وآمدهای سیاسی و اقتصادی به تهران نشان داد آن‌ها پیش از ما مشتاق به رفع موانع توسعه مناسبات هستند.
این نماینده مجلسنهم، بابیان این‌که برخی از وزیران اروپایی در روزهای نخست پس از مذاکرات و ین به ایران آمدند، افزود: ایران در بخش نفت و گاز ظرفیت فراوانی برای ارائه دارد بنابراین آن‌ها مترصد ایجاد ارتباط هستند.
انصاری هم‌چنین به اشاره به سفر وزیر امور خارجه ایتالیا به ایران گفت: توسعه مناسبات نفتی با این کشور به نفع هردو طرف است.

توسعه میادین مشترک با حضورشرکت‌های اروپایی
سیدسعید حیدری‌طیب، عضو کمیسیون انرژی مجلس، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به حضور وزرای اروپایی در تهران، توسعه مناسبات با کشورها را هم‌جهت با راهبرد تعامل با جهان خواند و گفت: کشورهایی که خواهان توسعه مناسبات با ایران هستند باید در سرمایه‌گذاری‌های مشترک به‌منظور تولید و صادرات پیش‌قدم شوند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: یکی از حوزه‌هایی که شرکت‌های اروپایی و دیگر می‌توانند با ایران در آن اقدام برای توسعه مشترک داشته باشند میدان‌های مشترک است، چون آن‌ها نیز از فعال شدن منابع انرژی نفع خواهند برد.
وی با بیان این‌که مسیر کشور همچنان اقتصاد مقاومتی است، افزود: همان‌گونه که مسوولان تأکید کرده‌اند ایران قصد ندارد به بازار مصرف بدل شود، بنابراین دروازه‌های کشور بر روی کالاهای غیرضروری بسته است.
این نماینده مجلس نهم، نحوه همکاری با شرکت‌های خارجی را دارای چارچوبی مشخص دانست و گفت: نهادها و دستگاه‌های مسوول در این زمینه بستر را فراهم و ضوابط و رویه‌ها را تعیین می‌کنند چون کشور در موضع ضعف نیست.

آغاز فصل جدید همکاری‌های تجاری با کشورهای خارجی
امیرحسین زمانی نیا نیز حضور گسترده هیئت‌ها را در ایران، آغاز فصل جدیدی از همکاری‌ها بیان کرد و در پاسخ به این‌که از میان سه هیئت اروپایی که بعد از توافق هسته‌ای ایران و ١+۵ وارد تهران شدند کدام‌یک در مذاکرات جدی‌تر بوده و به‌زودی به ایران بازخواهند گشت، گفت: هر سه هیئت به ترتیب حضورشان یعنی آلمان، فرانسه و ایتالیا در مذاکرات با ایران بسیار جدی بوده و خواهان بازگشت هر چه سریع‌تر به ایران پس از لغو تحریم‌ها هستند.
وی بابیان این‌که در گفتگو با هر سه هیئت اروپایی بر لزوم انتقال تکنولوژی و سرمایه‌گذاری در ایران تأکید شده، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری و مشارکت شرکت‌های اروپایی با بخش خصوصی در ساخت تجهیزات و ادوات تنها برای حضور در بازار ایران نخواهد بود، بلکه درهای بازارهای منطقه نیز به روی این همکاری‌ها باز خواهد شد و ایران می‌تواند در این زمینه با توجه به توانمندی‌های موجود نقش مهمی را ایفا کند.
با این وصف، بیم آن می‌رود که تلاش ایران برای کسب سهمش از بازار جهانی، سبب کاهش قیمت نفت شود، اما؛ نوک پیکان این دغدغه بیش ازآن‌که به سمت ایران باشد رو به کشورهایی دارد که مازاد بر سهمیه‌شان، نفت به بازار عرضه می‌کنند. ایران با افزایش حجم صادرات نفت خود، افزون بر بازپس‌گیری سهم بازار، درآمدهای نفتی‌اش کاهش نمی‌یابد.

چون ازنظر حجم به‌طور حتم با افزایش مواجه می‌شود؛ بنابراین کشورهایی که نفت مازاد روانه بازار می‌کنند زیان خواهند دید.
به نظر می‌رسد، پس از نبرد سخت دیپلمات‌های ایران در عرصه مذاکرات هسته‌ای، همزمان مدیران نفت در عرصه‌ای دیگر و با ابزار دیپلماسی انرژی برای بازپس‌گیری سهم ایران از بازار جهانی نفت تلاش جدیدی را آغاز کرده‌اند.
خیز ایران برای آزادسازی سهمش در بازار جهانی نفت با آمادگی کامل اتفاق می‌افتد؛ زیرا وزارت نفت در دو ساله گذشته در عرصه نفت مشغول ظرفیت‌سازی برای تولید بوده و قادر است در مدتی بسیار کوتاه میزان تولید نفت کشور را افزایش دهد.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

انرژیایرانتاسیساتتوافق هسته اینفتپساتحریم
Comments (0)
Add Comment