چرا مدرک فروشی مهندسی افزایش یافته است؟

یک مقام مسئول گفت: با افزایش تعداد مهندسان، ظرفیت‌ها در بخش مهندسی کشور بیشتر می شود اما نباید فراموش کرد که به همان میزان مدرک فروشی جلوه ای تازه در بین فروشندگان پیدا می کند.
به گزارش تاسیسات نیوز، در حالی که وزارت راه و شهرسازی با تدوین شیوه نامه‌ای به زعم خود به دنبال افزایش کیفیت ساخت و ساز‌ها است، اما بسیاری از جامعه مهندسی تدوین این شیوه نامه را سبب افزایش مدرک فروشی و صوری کاری می‌دانند. به نظر می‌رسد در حوزه ساخت و ساز کشور شیوه نامه‌ای برای افزایش ظرفیت مهندسان در دست تدوین است که بسیاری از مهندسان آن را برای صنعت ساختمان مضر می‌دانند.
در همین رابطه شهاب سعادت نژاد رئیس انجمن سازندگان شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه این روز‌ها بزرگ‌ترین مشکل سازندگان دارای صلاحیت، عدم اجرای کامل مقررات ملی و استفاده از خدمات سازنده دارای صلاحیت است، گفت: متوقف نکردن ساخت و ساز واحد‌های مسکونی توسط سازندگانی که صلاحیت لازم را نداشته باشند، باعث کاهش کیفیت و ایمنی و عمر ساختمان‌ها می‌شود.
او ادامه داد: عدم همکاری‌های لازم شهرداری‌ها در مورد استفاده و کمک به حضور دائم سازندگان دارای صلاحیت به عنوان مرجع صدور پروانه یکی از عواملی است که باعث کاهش کیفیت ساخت و ساز‌ها شده است و همین امر باعث شده که سالانه جان بسیاری از افراد در زمان وقوع زلزله و سیل به خطر بیفتد.
سعادت نژاد تاکید کرد: زمانی که به حضور دائم افراد دارای صلاحیت در کار ساختمان سازی اهمیت آن چنانی داده نمی‌شود و دستور العمل‌ها و شیوه نامه‌های فعلی به صورت کامل اجرا نمی‌شود، چه لزومی به تدوین شیوه نامه‌های جدید وجود دارد، شیوه نامه‌ای که باعث ایجاد موانع زیادی برای افراد و شرکت‌های سازنده در سال رفع موانع تولید می‌شود.
رئیس انجمن سازندگان شهر تهران با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات سازندگان دارای صلاحیت موانع موجود بابت حضور سرپرستان کارگاه در پروژه‌های ساختمانی است، افزود: بسیاری از مشکلات فعلی با ابلاغ یک دستور العمل و حمایت‌های لازم از طرف وزارت راه و شهرسازی و مکاتبات با وزارت کشور و شهرداری‌ها حل می‌شود و نیازی به ارائه شیوه نامه‌هایی که موانع را برای سازندگان دارای صلاحیت در این اوضاع کرونایی تشدید می‌کند، نیست. در حال حاضر شیوه نامه‌ای که بدون دریافت نظرات انجمن‌ها و کانون سازندگان کشور در حال ویرایش است که این خود باعث کاهش کیفیت واحد‌های مسکونی می‌شود.
شیوه نامه پیشنهادی جدید سبب مدرک فروشی می‌شود
از سوی دیگر مرتضی کفاشی عضو هیئت مدیره کانون سراسری سازندگان و مسکن شهر تهران بیان کرد: در رابطه با شیوه نامه‌های نظام مهندسی دستگاه‌های اجرایی از کارشناسان امر که خودشان پیمانکار و سازنده باشند، نظرخواهی نمی‌کنند.
او ادامه داد: برخی از کارمندان این حوزه پیش از آنکه مهندس باشند، کارمند بوده‌اند؛ بنابراین از سیستم ساختمان و شرایط ساخت هیچ موقع شناختی نداشته‌اند و این افراد اگرچه دارای تجربه هستند، اما در زمینه اجرا تجربه کامل را ندارند.
کفاشی تاکید کرد: زمانی که شیوه نامه توسط افرادی که تجربه کاری ندارند، صادر می‌شود و کنترل اجرای آن هم توسط این افراد صورت می‌گیرد این امر سبب تشدید مدرک فروشی و صوری کاری در صنعت ساختمان می‌شود و فقدان مرجع کنترلی باعث می‌شود که امکان سنجش چگونگی اجرای شیوه نامه وجود نداشته باشد.
او ادامه داد: شیوه نامه‌ای قرار است توسط وزارت راه و شهرسازی صادر شود که به دنبال تمامی ظرفیت‌ها و تعداد مهندسان را اضافه کند، بدون اینکه پایشی در این حوزه ایجاد شود.
عضو هیئت مدیره کانون سراسری سازندگان و مسکن شهر تهران تاکید کرد: با افزایش تعداد مهندسان، ظرفیت‌ها در بخش مهندسی کشور بیشتر می شود اما نباید فراموش کرد که به همان میزان بازار مدرک فروشی داغ می شود.
ضرورت نظرخواهی کارشناسی از انجمن‌های صنفی
در ادامه محمد رضا چراغچی عضو هیئت مدیره کانون سراسری سازندگان مسکن شهر تهران گفت: واقعیت این است که در سال‌های ۸۷ و ۸۹ دو بخش نامه برای سازندگان تدوین شد و در برنامه سال ۸۷ به سرپرست کارگاه پرداخته نشد؛ این در حالی است که در بخش نامه سال ۸۹ به این مهم پرداخته شد.
او با بیان اینکه در حالی قرار است این بخشنامه صادر شود که نظرخواهی کارشناسی از انجمن‌های صنفی کارفرمایی صورت نگرفته است، افزود: به دلیل اینکه سازمان نظام مهندسی و راه و شهرسازی وظایف خود را در امر ساخت وساز دارند، اما انجمن‌های صنفی به عنوان بخش اجرایی در صنعت ساختمان فعالیت می‌کنند.
چراغچی تاکید کرد: انجمن‌های صنفی به عنوان ضلع سوم صنعت ساخت و ساز باید در جلسات تصمیم گیر حضور داشته باشند تا به عنوان مسئول ایمنی و سرپرست کارگاه و تقسیم ایمنی، نظرات خود را ارائه دهند.
عضو هیئت مدیره کانون سراسری سازندگان مسکن شهر تهران بیان کرد: مجریان در حال حاضر در دو بخش حقیقی و حقوقی در حال فعالیت هستند و با توجه به آنکه این افراد در مجموعه‌های مختلف نظیر نظام معماران تجربی، نظام کاردانی، سندیکای شرکت‌های تاسیساتی، نظام مهندسی و.. فعالیت دارند، خواه ناخواه، برخی از این افراد به صورت تمام وقت در اختیار شرکت مجری خود نیستند.
او بیان کرد: متاسفانه بسیاری از شیوه نامه‌ها در حالی در دستگاه‌های مربوطه به تصویب می‌رسد که شغل اصلی آن‌ها مجری نیست و ما توقع داریم، افرادی که پیمانکار و مجری ساختمانی هستند و از نزدیک با مشکلات مسائل مجریان مواجه هستند در تصمیم گیری‌ها نظرخود را اعمال کنند.
براساس این گزارش اگر قرار است تغییری در حوزه ساخت و ساز و مهندسی کشور ایجاد شود؛ باید در آن تمامی اقدامات در حوزه مهندسی کشور بررسی شود تا شاهد افت کیفیت ساخت و ساز و مهندسی کشور نباشیم.
مدرک فروشیمهندسانمهندسینظام مهندسی کشور
Comments (0)
Add Comment