پیش شرط های رونق بازار مسکن در دولت پزشکیان

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور: حسام عقبایی رئیس سابق اتحادیه مشاوران املاک کشور: من برخلاف بسیاری از فعالان در حوزه مسکن، نسبت به آینده بازار مسکن در دولت پزشکیان خوش بین هستم اما به شرط اینکه برخی از امور توسط مسئولان ذیربط در این بازار انجام شود و حتماً از اقدام به برخی از کارها نیز دراین زمینه پرهیز شود تا بتوان تعادلی بین قدرت خرید و اجاره مردم در بازار مسکن کمک کرد.
او افزود: قطعاً این امر باید با توجه به ظرفیت های واقعی در این بازار محقق می شود. در بازار مسکن بر اساس قانون اساسی دولت مکلف به تامین مسکن برای مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر جامعه است، البته این به معنای این نیست که دولت راساً برای مردم مسکن تهیه کند، بلکه باید با حمایت و نظارت بر سیاست هایی که به رونق بازار مسکن کمک می کند، زمینه و بستر لازم برای ساخت و ساز را به صورت مطلوب ایجاد کند تا بتوانیم به نقطه آرامش در بازار مسکن دست یابیم.
عقبایی اضافه کرد: یکی از اصلی ترین اقداماتی که باید توسط دولت به منظور بهبود این بازار انجام شود، مسئله مدیریت زمین است، چرا که ما در کشوری نیستیم که در خصوص منابع درخصوص «زمین» با مشکل روبرو باشیم، البته مطالعات و پژوهش های صورت گرفته آمایش سرزمینی به روز و جامع نیست واگر این مطالعات به شکل بهینه وکامل انجام شود و وارد چرخه تامین مسکن شود خواهیم توانست بسیاری از مشکلات دراین زمینه را حل کنیم و زمین مناسب را به بازار مسکن تزریق می کنیم و به این ترتیب هزینه ای بالغ بر ۶۰ درصد از ارزش کلی خانه ساخته شده تامین و فرصتی برای تامین مسکن برای اقشار مختلف ایجاد می شود.
این کارشناس بازار مسکن توضیح داد: در حقیقت ساخت مسکن متمرکز بر سه ضلع؛ زمین، نیروی انسانی ومصالح ساختمانی است و در این میان «زمین» اصلی ترین ضلع آن محسوب می شود که با نگاهی گذرا در می یابیم که ایران نه در زمین در وسعت جغرافیایی، نه در تامین منابع انسانی متخصص و کارآمد مشکل داریم. همچنین در خصوص تولید مصالح ساختمانی اعم از بتن، سیمان، آجر، شیرآلات و… جزو کشورهای صادرکننده محسوب می شویم واز وضعیت مطلوبی برخودار هستیم و حتی قادر به رقابت با برخی از کشورهای اروپایی هستیم.
عقبایی ادامه داد: اما آنچه که باعث ایجاد دغدغه های فراوان برای تامین مسکن برای مردم است، ضعف مدیریت و ناکارآمدی مدیران و ناهمسانی مدیران در مجموعه ای یکپارچه است که باعث شده نتوانیم به این بازار رونقی شایسته بخشیم. اولین گام در رفع ناکارآمدی ها در بازار مسکن واگذاری مسکن از سوی دولت به مردم است تا علاوه بر کاهش قیمت تمام شده مسکن، بتوان از میزان مداخله وسهم مستقیم دولت در بهینه سازی بازار مسکن کاست و درآمد مردم نیز با توجه به واگذاری زمین پس از طی مراحل آمایش زمین، متناسب با خرید و ساخت خانه خواهد شد.
آینده بازار مسکناتحدیه مشاوران املاکبازار مسکنحسام عقباییمسکن در دولت چهاردهم
Comments (0)
Add Comment